پرسش:بین تفسیر عقلی و اجتهادي چه تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ:تفسـیر اجتهـادي بـا تفسـیر عقلی متفاوت است بطور کلی روشهای تفسیری را به 6 روش تقسیم میکنند. تفسـیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی، تفسیر علمی، تفسیر عقلی، تفسیر اشاري یا باطنی، و تفسیر اجتهادي جامع.
از سوی دیگر در یک تقسیم بندي جامع، تفاسیر را به دو دسته تقسیم میکنند:
1ـ تفاسیر نقلی
2ـ تفاسیر اجتهادی
تفاسـیر نقلی آنهایی است که براساس تفسـیر مأثور، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی باشد. و بقیه تفاسیر اعم از تفسیرهاي علمی و عقلی را تفاسیر اجتهادي میگویند.
به نظر میرسد که واژه اجتهاد به یک معناي اعمی، شامل تفسیر علمی و عقلی نیز میشود، لکن تفسیر عقلی یک اصطلاح خاص است، که اسـتفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن را تفسیر عقلی گویند. که این «تفسیر عقلی خاص» قسمتی از تفسیر اجتهادي به معناي عام است، بنابراین نمیتوان گفت: تفسیر عقلی، همان تفسیر اجتهادي است.
از اینرو لازم است قلمرو «تفسـیر اجتهـادي به معنـاي اعم» و «تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص» و «تفسـیر عقلی به معناي خاص» از همدیگر جدا شود.
زیرا اجتهـاد بـه معنـاي اعـم در تفسـیر قرآن به قرآن و در تفسـیر روایی هم به کـار میرود، به این معنـا که مـا آیهاي را کنـار آیهاي میگذاریم و یا روایتی را ذیل آیه اي مطرح میکنیم و اسـتنباط و نتیجه گیري میکنیم لـذا در تفسـیر قرآن به قرآن و تفسـیر روایی، استنباط و اجتهاد به معناي اعم راه دارد.
و حتی در «تفاسیر روایی محض» مثل «البرهان»، «در المنثور» و «نور الثقلین» که فقط روایات را ذیل آیات آوردهاند و نتیجه گیري هم نکردهاند، همان هم مبتنی بر یک اجتهاد بوده است که این روایت مربوط به این آیه و تفسیر آن است.
بنابراین به نحوي میتوان گفت: تفسیر اجتهادي به معناي اعم در تمام روشهاي تفسیري کاربرد دارد.
و روش تفسیر عقلی به معناي خاص، استفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن میباشد، که این روش در کنار بقیه روشهاي تفسیري مطرح است.
و روش تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص این است که مفسـر همه قرائن عقلی و نقلی آیه را در نظر بگیرد و نگاهی جامع داشـته باشد به آیات، روایات، علم، عقل به معناي برهانی و حتی باطن، و در پایان با ملاحظه همه این موارد، به نتیجه گیري برسد.
این روش، روش اجتهادي جامع میباشد، که در مقابل دیگر روشهاي تفسیري برشمردیم.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 1,933 |
---|---|
بازدید دیروز: | 7,798 |
بازدید هفته: | 9,731 |
بازدید ماه: | 183,234 |
بازدید کل: | 26,049,931 |
افراد آنلاین: | 22 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰٤
Sunday , 11 May 2025
الأحد ، ۱۳ ذو القعدة ۱٤٤۶
اردیبهشت 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 |
19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 |
26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 |
31 | 30 | 29 | 28 | 27 | ||
آخرین اخبار
رهنمودهای مراجع تقلید در یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم نگاه به آینده، تاکید بر حفظ اصالتها و پاسخگویی به نیازهای روز ۱۴۰۴/۰۲/۱۹ ۰٤/۰۲/۲۰
(4 بازدید)
(4 بازدید)
آیتالله سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران: اظهارات ترامپ درباره خلیجفارس نشانه حماقت اوست ۱۴۰۴/۰۲/۱۹ ۰٤/۰۲/۲۰
(3 بازدید)
(3 بازدید)
فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیروهای ارتش در مقابله با دشمن دستهایشان روی ماشه است ۱۴۰۴/۰۲/۱۹ ۰٤/۰۲/۲۰
(2 بازدید)
(2 بازدید)
پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم «حوزه پیشرو و سرآمد» ۱۴۰۴/۰۲/۱۷ ۰٤/۰۲/۱۸
(38 بازدید)
(38 بازدید)
آیت الله اعرافی: پیام رهبری به همایش یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه قم راهبرد حوزههای علمیه است ۱۴۰۴/۰۲/۱۷ ۰٤/۰۲/۱۸
(34 بازدید)
(34 بازدید)
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به دو سؤال خبرنگارکیهان: نتیجه مذاکرات مهم است نه گزافهگوییهای مسئولان دولت آمریکا ۱۴۰۴/۰۲/۱۷ ۰٤/۰۲/۱۸
(53 بازدید)
(53 بازدید)
گزارش کیهان از خباثت تازه آمریکا: اتحاد مثالزدنی ایران حول محور خلیج فارس ۱۴۰۴/۰۲/۱۷ ۰٤/۰۲/۱۸
(28 بازدید)
(28 بازدید)
134 -تفاوت تفسیر عقلی با تفسیر اجتهادی(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۵/۰۴/۰۵