پرسش: از منظر آموزههای وحیانی اسلام چرا ازدواج و تشکیل خانواده با وجود اینکه یک وجه غالب آن امر شهوانی است، اما در عین حال جنبه تقدس پیدا میکند؟
پاسخ: محبوبترین نهاد نزد خداوند
ازدواج و تشکیل کانون خانواده از منظر آموزههای وحیانی اسلام محبوبترین بنا و نهاد نزد خدای متعال توصیف شده و پیامبر گرامی(ص) در این زمینه میفرماید: «ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله عزوجل من التزویج» هیچ بنا و نهادی در اسلام نزد خدای متعال محبوبتر از ازدواج و تشکیل خانواده نیست.(وسایلالشیعه، ج84، ص3)
تشکیل کانون خانواده از سه جهت مقدس است:
1- خروج از خودپرستی
اولین گام در ازدواج، خروج از خودپرستی است. آدمی غیر از خود دیگری را نیز دوست میدارد. هرچه برای خود میخواهد برای او نیز میخواهد. به سرنوشت او مانند سرنوشت خود علاقهمند میگردد. البته علاقه به زن از نوع علاقه به اشیاء نیست. گذشته از زن بعد علاقه به فرزند نیز پیدا میشود. اساس اخلاق خروج از خودپرستی است. در خانواده لااقل خود انسان توسعه پیدا میکند. بنابراین تشکیل کانون خانواده خود یک مکتب و مدرسهای است که انسان بدون آن تکمیل نمیشود. افراد عالم و ریاضت کشیده و پیرمرد دیده شده که در سنین هشتاد سالگی خالی از یک نوع خامی و نپختگی نبودهاند. مثل مرحوم آخوند کاشی اصفهانی و مرحوم آقا شیخ مرتضی طالقانی. فحاشیهای آخوند کاشی و حاج آقا علیمحمد نجفآبادی که عشق به گربه پیدا کرده بود و همچنین بعضی اخلاق بچگانه مرحوم طالقانی که نقل میشود، معلول این است که این مکتب اخلاقی را از لحاظ ملکات اخلاقی طی نکردهاند. خود اشباع شدن و نشدن غریزه جنسی از یک طرف، و طرف علاقه صمیمی و وحدت پیدا کردن از طرف دیگر، در تعدیل ملکات روحی فوقالعاده موثر است. به همین دلیل به نظر میرسد بعید است که یک نفر کشیش غیرمزدوج و یک نفر پاپ بتواند از لحاظ اخلاقی انسان کاملی باشد.
2- ممانعت از ورود به گناه و معصیت
جهت دوم تقدس تشکیل کانون خانواده این است که قطع نظر از ملکات اخلاقی از لحاظ عملی نیز مانع وقوع در گناه و معصیت است. هرچیزی که مانع ارتکاب گناه و معصیت بشود مقدس است. گفته نشود پس خوردن هم از این قبیل است. زیرا هر لذتی نوعی کدورت و کسالت ایجاد میکند، جز این لذت ازدواج که حالت معنویت به انسان میدهد. در بابت مذمت غروبت و اینکه ازدواج حصار و دژ مستحکمی است که انسان را از ارتکاب جرم و گناه و معصیت بازمیدارد، روایت زیادی وارد شده است. مسلما هرچیزی که ولو به شکل حصاری برای گناه و معصیت باشد، خوب و مقدس است. البته آن چیزی که روح را لطیف و عالی میکند خیلی بالاتر است از آن چیزی که فقط عنوان حصار دارد. پس ازدواج از آن جهت که یک مکتب اخلاقی است خیلی بالاتر است از خودش از آن جهت که حصار و مانع است.
3- یگانه کانون صلاحیتدار برای پرورش نسل آینده
جهت سوم تقدس تشکیل کانون خانواده این است که مکتب و مدرسهای است برای تربیت نسل آینده و یگانه کانون صلاحیتدار پرورش نسل آینده است. و هیچ کانون و مرکز دیگری نمیتواند این نیاز طبیعی جوامع بشری را تامین نماید.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
| بازدید امروز: | 7,478 |
|---|---|
| بازدید دیروز: | 9,397 |
| بازدید هفته: | 56,762 |
| بازدید ماه: | 112,897 |
| بازدید کل: | 28,032,615 |
| افراد آنلاین: | 20 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
| اذان صبح: | |
|---|---|
| طلوع خورشید: | |
| اذان ظهر: | |
| غروب خورشید: | |
| اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ آذر ۱٤۰٤
Friday , 5 December 2025
الجمعة ، ۱٤ جمادى الآخر ۱٤٤۷
| آذر 1404 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
| 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
| 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
| 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
| 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
| 30 | 29 | |||||
آخرین اخبار
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: ایران هیچگاه مثل امروز از زنان دانشمند و صاحبنظر برخوردار نبوده است ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۰٤/۰۹/۱۳
(121 بازدید)
(121 بازدید)
در جلسه هیئت دولت : تصویب آییننامه ممنوعیت تأمین و ارتقای هرگونه مؤسسه آموزش عالی جدید ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۰٤/۰۹/۱۳
(98 بازدید)
(98 بازدید)
استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی: لغو سفر برای فرار از حقالعمل (کمیسیون) ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۰٤/۰۹/۱۳
(90 بازدید)
(90 بازدید)
در همایش «حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای»: ۰٤/۰۹/۱۳
(70 بازدید)
(70 بازدید)
محسنی اژهای در یزد: ما نمیتوانیم به اسم مبارزه با فساد هر مطلب نادرست و غیر دقیقی را نشر دهیم ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۰٤/۰۹/۱۳
(108 بازدید)
(108 بازدید)
در نامهای خطاب به رئیسجمهور : اعتراض ایثارگران به دیدار معاون سازمان استاندارد با مقام رژیم صهیونیستی ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ ۰٤/۰۹/۱۳
(67 بازدید)
(67 بازدید)
1001 - چرایی تقدس خانواده(پرسش و پاسخ) ۱۴۰۰/۰۲/۲۸