(پاسخ به شبهات ):
خوردن غذای میت
۱۴۰۴/۰۲/۱۲
شبهه: آیا این صحیح است که غذایی که درمراسم هفت وختم وغیره برای میت میدهند مکروه است ما بخوریم؟ چرا؟ اگرمکروه است برای رفع کراهت آن چه کنیم حالا که خوردیم؟
پاسخ: بیش از 18 روایت در منابع روائی شیعه وجود دارد که همگی دلالت بر این دارد که خوردن غذای میت کراهت داشته و مستحب است تا چند روز برای خانواده مصیبتزده غذا ارسال شود.(جامع الاحادیث الشیعه ج 3، ابواب التعزیه، باب 4، ص464؛ وسائل الشیعه ج 2، باب 67، ص888)
مجموع نکاتی که در روایات در مورد این موضوع آمده در این موارد خلاصه میشود:
- حضرت رسول اکرم(صلیالله علیه و آله ) پس از شهادت جعفر ابن ابی طالب(معروف به جعفر طیار) به دختر بزرگوارشان حضرت فاطمهزهرا(س) فرمودند تا به مدت سه روز برای خانواده جعفر غذا ببرند و از همینجا بود که چنین رفتاری به عنوان سنت در بین مسلمانان رسمیت یافت.(وسائل الشیعه، همان، حدیث 1)
- غذا خوردن نزد مصیبتزدگان به عنوان رفتاری جاهلی و ناپسند نکوهش شده.(وسائل، همان، حدیث 6)
- چون خانواده میت به امور عزاداری مشغولند، خوردن غذا نزد آنان نوعی افزونسازی مشغله آنهاست.(جامع الاحادیث، همان، حدیث 6و7و9) البته اگر خانواده میت، تأکید واقعی و از روی رضای قلبی بر استفاده از غذایشان دارند دیگر کراهت چنین کاری مرتفع میشود ولی استحباب ارسال غذا برایشان ثابت میماند.(مجمع الفائده و البرهان، محقق اردبیلی، ج 2 ص509)
از: سایت پرسمان