استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:
طواف با ویلچر
۱۴۰۴/۰۶/۰۳
طواف با ویلچر
س) کسی که همه اشواط (دورهای) طواف را نمیتواند انجام دهد ولی تعدادی از آن را میتواند؛ آیا جایز است که او را در همه اشواط با ویلچر یا مانند آن طواف دهند یا اینکه باید مقداری که خودش میتواند طواف کند و در بقیه او را طواف دهند؟
ج) هر مقداری که میتواند باید خودش انجام دهد و برای بقیه اشواط او را طواف دهند.
خمس کفن
س) با توجه به اینکه در روایات سفارش شده که قبل از مرگ، کفن تهیه شود؛ اگر کسی سالها قبل از فوت، کفن خریده باشد و سال بر آن بگذرد آیا به آن خمس تعلق میگیرد؟
ج) مشمول خمس نمیشود.
ضبط صدای دیگران
س) آیا ضبط صدای دیگران بدون اطلاع آنها جایز است؟
ج) در غیر سخنرانیهای عمومی و امثال آن بنابر احتیاط جایز نیست.
استفاده از طلای منقوش به اسمای متبرّکه
س) حکم استفاده خانمها از طلایی که (انگشتر، گردنبند و...) روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسم معصومین(ع) نوشته شده چیست؟
ج) در صورتی که طهارت (وضو یا غسل) نداشته باشند، باید از برخورد دست یا بدن با نوشتههای قرآنی و اسماء متبرکه خودداری کنند.
فروش انگشتر طلای مردانه
س) با توجه به اینکه استفاده از طلا برای مردان حرام است، اگر کسی انگشتر مردانه هدیه گرفته باشد؛ آیا میتواند فقط طلای آن را بدون قصد استفاده بفروشد؟ (اصلاً قصد استفاده از انگشتر در میان نباشد).
ج) در فرض سؤال اگر فقط طلای آن را بفروشد و مبلغی بابت مزد ساخت پرداخت نشود، فینفسه اشکال ندارد.
مانده وصیت مالی میت
س) شخصی، مبلغی را نزد دیگری به امانت میگذارد تا پس از فوت او، صَرف در هزینه دفن و کفن و مدت معینی نماز و روزه و نیز رد مظالم و مجلس ترحیم شود، اگر پس از انجام موارد یادشده، مبلغی باقیبماند، متعلق به ورثه است یا باید صرف امور خیر شود؟
ج) اگر پس از کسر بدهیها و واجبات مالی میت، مجموع مال به امانت گذاشته شده، بیشتر از یکسوم اموال میت نباشد، باقیمانده برای رد مظالم هزینه شود.
استفاده مردان از طلا بدون قصد زینت
س) استفاده مردان از طلا بدون قصد زینت و بدون این که دیگران ببینند، آیا اشکال شرعی دارد؟
ج) پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشتری باشد یا غیر آن، برای مردان مطلقاً حرام است، هرچند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفی باشد.
استفاده مردان از طلا در نماز
س) استفاده مردان از طلای سفید، زرد و پلاتین به صورت انگشتر، گردنبند و مانند آن در نماز چه حکمی دارد؟
ج) به دست کردن انگشتر طلا (زرد و سفید) یا آویختن گردنبند طلا (زرد و سفید) برای مردان در هیچ حالی جایز نیست؛ و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب، باطل است. ولی پلاتین اشکال ندارد.
خواندن نماز با طلای سفید
س) اگر کسی انگشتر پلاتین بخرد بعد از مدتی متوجه شود که فروشنده طلای سفید به او داده، آیا نمازهای خوانده شده با آن انگشتر باطل است؟
ج) در فرض سؤال، نمازهای خوانده شده صحیح است و قضاء ندارد.
زیرنظر گرفتن خانمهای بدحجاب از طریق دوربینهای مدار بسته
س) زیرنظر گرفتن خانمهای بدحجاب از طریق دوربینهای مداربسته که گاه همراه با نگاه به مو و صورت آرایش کرده آنها میباشد، چه حکمی دارد؟
ج) نگاه کردن مرد به زن نامحرم فقط به صورت و دستها تا مچ اگر بدون آرایش و زیور باشند و بدون لذت جنسی باشد، اشکال ندارد؛ و در غیر صورت و دستها جایز نیست.
مصرف کردن واریزیهای مشکوک
س) مبلغی به کارت من واریز شده، ولی نمیدانم از طرف کیست، مصرف آنچه حکمی دارد؟
ج) اگر حسابی است که فقط درآمد خودتان به آن واریز میشود، مصرف آن منعی ندارد.
نماز و روزه طلاب و دانشجویان در محل تحصیل
س) افرادی که در شهر دیگری غیر از وطن خود برای شغل، تحصیل و مانند آن، مدت قابلتوجهی سکونت میکنند؛ نمازشان در آن شهر کامل است یا شکسته؟
ج) چنانچه بخواهند به مدت یک سال یا بیشتر در شهر یاد شده ساکن باشند بهگونهای که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نشوند، نماز در آن محل در هر صورت تمام بوده و روزه صحیح است و نیازی به قصد ده روز نیست.
خمس سرمایه و ابزار کار
س) آیا سرمایه، ابزار و آلات کار مشمول خمس میگردند؟
ج) سرمایه، ابزار، آلات و ادوات کار که درآمد آن برای امرار معاش عادی و متعارف انسان یعنی در حد شأن اجتماعی او لازم است مثل تاکسی، وانتبار، ابزار نجاری و آهنگری، وسایل رایانه و... خمس ندارند.
تردید در قصد اقامت ده روز
س) من ساکن آبادان هستم برای انجام کاری به شیراز آمدهام و معلوم نیست چقدر بمانم، نماز را شکسته بخوانم یا کامل؟
ج) اگر میدانید حداقل ده روز در شیراز توقف دارید، نماز کامل است و در غیر این صورت، نماز شکسته بوده و روزه صحیح نیست، مگر اینکه سی روز مردد در آنجا بمانید که در این صورت از روز سیویکم تا زمانی که از محل خارج نشده اید، نماز تمام است.
روکش طلای مدال ورزشکاران مرد
س) اگر مدال ورزشکاران مرد از جنس طلا نباشد، ولی روکش طلا داشته باشد، حکم به گردن آویختن و نماز خواندن با این حال چیست؟
ج) اگر روکش طلا داشته باشد، به گردن آویختن آن جایز نیست؛ و نماز با آن بنابر احتیاط واجب، باطل است؛ اما اگر روی آن آبطلا داده باشند، اشکال ندارد.