به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 726
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,765
بازدید ماه: 17,555
بازدید کل: 23,505,927
افراد آنلاین: 70
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
امیرعبداللهیان: آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا تکرار یکطرفه خواسته‌های خود / ... ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
امیرعبداللهیان: 
 
آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است
 
یا تکرار یکطرفه خواسته‌های خود 
 
    ۱۴۰۱/۰۴/۱۵

حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: با جوزپ بورل گفت‌وگوی تلفنی داشتم. توافق تنها 
بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است.
به گزارش فارس، وی با بیان این‌که برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم، افزود: آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یکطرفه خواسته‌های خود است. هر دو همزمان با هم ممکن نیست.
جوزپ بورل سه‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان خبر داد و در توئیتی نوشت: دوباره با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. اگر خواستار حصول توافق هستیم، اکنون نیاز به تصمیم‌گیری است. توافق هنوز امکان‌پذیر است، اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود. وزیر امور خارجه همچنین بامداد دوشنبه ۱۳ تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی با بیان اینکه ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است، گفت: آمریکا بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت و معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی به دوحه سفر کرد.
 البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.
اولیانوف: آمریکا اگر به برجام متعهد است باید موضع مفیدتری اتخاذ کند
در همین شرایط، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد اگر آمریکا واقعاً به احیای برجام متعهد است، باید موضعی مفید‌تر و دوستانه‌تر اتخاذ کند.
به گزارش فارس، وی در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، به توئیت اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و نوشت: واقعاً زمان آن رسیده است که ایالات متحده اگر واقعاً متعهد به احیای برجام است، در مسیر مذاکرات وین موضعی مفیدتر و دوستانه‌تر اتخاذ کند.
گروسی: کاهش بازرسی‌های آژانس در ایران خطر مسابقه تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد
خبر دیگر اینکه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در استرالیا سخنرانی کرد.
به گزارش فارس، محور سخنان وی درباره پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و جهانی که به سرعت در حال تغییر است، بود.
گروسی در بخشی از سخنرانی خود به موضوع ایران پرداخت و مدعی شد که توقف توافق هسته‌ای و کاهش بازرسی‌های آژانس در ایران، خطر مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه را افزایش خواهد داد.
وی بدون اشاره به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: ما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که همسایگان ایران ممکن است هراسان شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. کشورهایی در منطقه هستند که به دقت درخصوص چیزی که درباره ایران اتفاق می‌افتد می‌نگرند و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برخی سران سیاسی آشکارا گفته بودند در صورتی که ایران تهدید هسته‌ای ایجاد کند، به دنبال تسلیحات هسته‌ای خواهند رفت.
ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز بوده و هیچ قصدی برای تولید و ساخت سلاح هسته‌ای ندارد. از سوی دیگر، ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است، این در حالی است که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، همچنان از امضای این پیمان خودداری می‌کند.
آمریکا: برنامه‌ای برای دور دیگری از مذاکرات با ایران نداریم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه گفت واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات با ایران ندارد.
علی‌رغم آنکه واشنگتن از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام خودداری کرده است، ندپرایس مدعی شده ایران طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته مطالباتی فرعی مطرح کرده که خارج از چارچوب برجام بوده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که طرح این ادعاهای جدید عدم جدیت تهران در مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است، آمریکا که در دوره سه دولت اخیر خود (اوباما، ترامپ، بایدن) رویه نقض عهد و کارشکنی در برجام را پیش گرفت، حاضر به برداشتن تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر نیست و مطالبه اینها را خواسته‌های فرابرجامی جا می‌زند.
 این در حالی است که سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران که تیم مذاکره‌کننده بر آن پافشاری می‌کند، لغو کامل تحریم‌ها، راستی آزمایی و اخذ تضمین است و تیم مذاکره‌کننده ایران دیگر قرار نیست مانند دوره قبل، به آمریکا اعتماد کند و معطل این رژیم عهد شکن بماند، در ازای وعده‌های دروغ و سرخرمن آمریکا، امتیازات نقد بدهد و توافق نامتوازن، ناهمزمان، فاقد ضمانت، فاقد مکانیسم معقول شکایت و اخذ خسارت و فاقد امکان جبران خسارت را امضا کند. 
جمهوری اسلامی با استراتژی «ایران قوی» و رویکرد عدم برجام زدگی، فعال‌‌سازی ظرفیت‌های درونی، پیشرفت درون‌زا و سیاست خارجی پویا و فراگیر، تحریم را خنثی و تولید قدرت می‌کند و نقش مؤثر خود را در تکوین قرن جدید آسیایی عهده‌دار است.

 
وزیر خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای سوئدی تأکید کرد 
 
حمید نوری فوراً آزاد شود

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئد: بازداشت حمید نوری  غیرقانونی است / فورا آزاد شود - آلیک آنلاین

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی با خانم «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد گفت‌وگو کرد. 
توسعه همکاری‌های دوجانبه و مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود.
 امیرعبداللهیان همچنین در این گفت‌وگو خواستار آزادی فوری حمید نوری شهروند ایرانی که با اتهامات کاملا بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در سوئد در بازداشت به سر می‌برد، شد. 
دو وزیر در این خصوص به تفصیل مذاکره کردند.
گفتنی است امیرعبداللهیان همچنین عصر سه‌شنبه با فرزند حمید نوری نیز ملاقات کرده بود.
امیرعبداللهیان در این دیدار تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند و نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.
به گزارش فارس، آبان ۱۳۹۸ «حمید نوری» کارمند سابق قوه قضائیه که از سال ۱۳۷۰ خود را بازنشست کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر و در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین این است که در مقطعی از زمان زندانبان آنها بوده است.

 

 وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با همتای قطری:
 
مذاکرات قطر برای اخذ تضمین اقتصادی از آمریکا بود
 
ببینید | روایت تازه امیرعبداللهیان از مذاکرات ایران و غرب در دوحه -  خبرآنلاین
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته میزبان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای قطری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه قطر گفت: امروز گفت‌وگوهای سازنده‌ای را درخصوص برخی موضوعات دوجانبه داشتیم. مراتب قدردانی را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی ایران با مقامات ذی‌ربط برگزار‌کننده مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر اعلام کردم.
به گزارش فارس، وی اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار سران دو کشور در این خصوص کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری برای تسهیل وضعیت ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود انجام شود تا شب گذشته پیگیری شده و به نتایج خوب و رضایت‌بخشی در سایه همکاری موجود بین مقامات فنی دو کشور رسیدیم.
از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی‌مدت  تجار ایرانی در قطر نخواهد بود
امیرعبداللهیان با بیان این‌که برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی مدت در دوحه مواجه بودند، گفت: این موضوع در جریان سفر رؤسای دو کشور در دستورکار قرار داشت و خوشبختانه در گفت‌وگوهای امروز از زبان وزیر خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که مشکلی از این به بعد برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: همچنین در زمینه تسهیل حمل‌ونقل و رفع مشکلات شرایط کرونایی که برخی لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند، گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته، برطرف شود و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.
وی گفت: درخصوص لزوم تقویت سازوکارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. قطر همواره در حوزه گفت‌وگو و همکاری‌های هر چه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده و درخصوص تقویت گفت‌وگوهای منطقه گام‌های موثری را برداشته است. این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادران در قطر و سایر کشورهای منطقه پیگیری خواهد شد.
امیرعبداللهیان همچنین بار دیگر تأکید کرد: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم. برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم. براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند، هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.
حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم
وی گفت: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز در این نشست خبری اظهار داشت: با وزیر امور خارجه ایران درخصوص روابط دوجانبه صحبت کردیم. این روابط بخش مهمی از گفت‌وگوهای امروز ما را به خود اختصاص داد. بر اهمیت این روابط و اهتمام رهبران دو کشور برای توسعه روابط بین دو طرف و از میان برداشتن موانعی که در راستای توسعه روابط مشکل ایجاد می‌کند، تأکید می‌کنیم.
وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد: در قطر امیدوار هستیم و مستمرا با همکاری طرف ایرانی تلاش می‌کنیم تا راه‌های تازه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف ایجاد کنیم. در قطر می‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه به طور مستمر رو به توسعه باشد. این روابط شکوفا بین کشورهای منطقه و همسایگان می‌تواند به نفع ملت‌هایمان باشد. وی گفت: از همکاری بین مسؤولان دو طرف برای برگزاری جام جهانی فوتبال و تسهیلاتی که به تماشاگران ایرانی تعلق خواهد گرفت تشکر می‌کنم و امیدواریم ایرانی‌ها بتوانند به خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۱/۰٤/۱۶، ۱۰:۱٤:۵۷       بازدیدها: 103