مدیر حوزههای علمیه استوارسازی دلها، راهبری مغزها و مصممسازی ارادهها را وظیفه روحانیت دانست و گفت: اگر مغز جامعه تحلیل درست داشت، قلب او سرشار از ایمان بود و دل او لبریز از اراده و استواری بود، همه آنچه انجام شده، حتی سلاح اتمی، ما را به عقب نخواهد برد و روحانیت باید اضلاع پایه این پایداری و مقاومت را حفظ کند.
آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور در اجلاسیه سراسری مدیران حوزههای علمیه کشور که با حضور اعضای شورایعالی و معاونان حوزههای علمیه، مدیران استانی و مدیران مدارس علمیه در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: شرایط جدید، یک پیچ تاریخی همراه با سختیها و پیچیدگیهای فوقالعاده است، ما شاهد سختیها و پیچیدگیهای فوقالعاده بودهایم و این مسیر ادامه خواهد داشت.
وی هدف غرب در شرق و جهان اسلام را دوگانهسازی عنوان و تأکید کرد: سرنخ نظام اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و تسلیحاتی، برخی کشورهای مسلمان منطقه در دست آمریکا است و با اراده آمریکا همه آنها ساقط میشوند. غرب به دنبال دوگانه (زمین سوخته بدون هیچ قدرتی یا قدرت همراه با وابستگی و تسلیم در برابر خود) است؛ در این طرح در ۲-۳ سال اخیر گام به گام جلو آمدهاند ولی به صخره استوار و قوی برخورد کردهاند و آن ملت ایران، انقلاب اسلامی و رهبری معظم است. انشاءالله یمن، عراق و محور مقاومت جان جدید خواهد گرفت.
به گزارش رسا، آیتالله اعرافی، استوارسازی دلها، راهبری مغزها و مصممسازی ارادهها را وظیفه روحانیت دانست و ادامه داد: اگر مغز جامعه تحلیل درست داشت، قلب او سرشار از ایمان بود و دل او لبریز از اراده و استواری بود، همه آنچه انجام شده، حتی سلاح اتمی، ما را به عقب نخواهد برد و روحانیت باید اضلاع پایه این پایداری و مقاومت را حفظ کند.
مدیر حوزههای علمیه آن اضلاع را، «علم، دانش و معرفت»، «ایمان و اعتقاد به عالم غیب» و «آگاهی درست، اجتماعی و سیاسی» و «اراده استوار در جامعه» دانست.
وی با اشاره به فرصتهای جدید ایجاد شده در درون ملت و جوانان و در داخل و خارج از کشور گفت: انسجام امت اسلام، درخشش اندیشه انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی، و معارف اسلام و اهلبیت(ع) فرصتهایی است که باید آنها را تحکیم کنیم.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر این گفتمان بماند، آفاقش به سمت ظهور حضرت ولیعصر(عج) است.
مدیر حوزههای علمیه اظهار داشت: پایداری، تابآوری، مقاومت، هوشیاری، وحدت، انسجام، آشکارسازی و تأکید بر مبانی و نظریه انقلاب اسلامی، ایستادگی در برابر استکبار، مبتلا نشدن به وادادگی، تبیین و روایتگری درست، تقویت مبانی معرفتی و ایمان، ارتباط قویتر با مردم و جوانان و جذب فعالتر، راه پیش روی ما است.
آیتالله اعرافی پیام این اجلاسیه را تجدید عهد و میثاق با حضرت ولیعصر(عج)، حضرت ثامنالحجج(ع)، امام بزرگوار(ره)، رهبری معظم، مراجع عظام تقلید، شهدای عالیقدر و ملت بزرگ ایران و اعلام آمادگی در صحنه عنوان کرد و بیان داشت: این ارادهها، این حضور در صحنهها، آینده را تأمین کرده و مشکلات را کنار خواهد زد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به نکاتی در ارتباط با مدیریت نیز اظهار داشت: مدیر موفق کسی است که افزون
بر شرایط پایه علمی و مهارتی، از قدرت شناخت موقعیت و محیط بیرونی و درونی، اوضاع و احوال و نیازها، هوشمندی و نگاهی به رسالت برخوردار باشد تا بتواند تغییرات مناسب به سمت اهداف بر اساس شناخت درست و سریع محیط انجام دهد.
وی «قدرت هماهنگ سازی منابع مادی و منابع انسانی در راستای اهداف» را مؤلفه دوم مدیر موفق عنوان کرد و افزود: سومین مولفه، «توانایی برانگیختن انگیزه، احساس و هیجان» است؛ پیشرفت نیاز به حس، هیجان، نشاط و انگیزه دارد. مدیر باید در کنار مسائل فکری و محتوایی، در مواقع حضور در مدرسه و گفتوگو با طلاب و اساتید و در محیطهای دیگر، این توانایی را داشته باشد و وجود او شورانگیز، حرکتآفرین و نشاطبخش باشد.
مدیر حوزههای علمیه «داشتن منطق، تئوری و نظریه» و «قدرت زنجیرهسازی نیروها، تیم و گروهسازی برای پیشبرد کارها» را مؤلفه چهارم و پنجم یک مدیر موفق دانست و بیان داشت: ششمین مؤلفه «رویکرد جامع و متوازن به همه مأموریتها بدون کاریکاتوری شدن» است؛ یعنی مدیر در مدرسه، در کنار لحاظ (پشتیبانی، آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و روابط بینالملل)، بتواند منظومه را کامل و متوازن نگاه کرده و اولویتها را در نظر بگیرد. رسالت اول مدیران، تربیت انسان عالم است که پیوست آن تربیت، توانایی جامعیت، توازن و اولویت است.
وی افزود: «انضباط ذهنی و نظم رفتاری»، «تحمل بالای فشارها و اصلاح امور»، «تقسیم درست وظایف و جمع میان کارهای کوچک و بزرگ» و «شناخت بحرانهای حوزه و روحانیت و توان معالجه آنها» از دیگر مؤلفههای یک مدیر موفق است.
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امتیازات و آسیبهایی دارد و آینده بشر تحت تأثیر این تحول بزرگ است، تأکید کرد: اقداماتی برای کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی را شروع کردیم که در حال پیشرفت هستند. ما باید با تسلط بر هوش مصنوعی، به سمت بهکارگیری آن برای پیشبرد اهدافمان و پیشبرد علوم اسلامی و حوزههای مختلف آموزشی و تبلیغی حرکت کنیم.