استقبال ویژه اساتید و طلاب حوزه علمیه نجف از آیتالله جوادی آملی ۱۴۰۴/۰۲/۲۴
استقبال ویژه اساتید و طلاب حوزه علمیه نجف از آیتالله جوادی آملی
۱۴۰۴/۰۲/۲۴
جمع گستردهای از اساتید و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف در دارالعلم(مدرسه مرحوم آیتالله العظمی خوئی در نجف اشرف) با آیتالله جوادی آملی دیدار کردند.
آیتالله جوادی آملی، از مراجع تقلید و مفسر قرآن کریم با حضور در دارالعلم آیتالله خوئی در شهر مقدس نجف، در جمع باشکوه صدها نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه، به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با گرامیداشت جایگاه حوزه کهن و ریشهدار نجف اشرف بیان کردند: این حوزه مصداق بارز أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى است. از شیخ طوسی تا آیتالله خویی، مردانی الهی در این حوزه پرورش یافتهاند که تجلی آیه: فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا هستند. همه این برکات، محصول ولایت ولی مطلق، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است.
این مرجع تقلید شیعیان، محور اصلی سخنان خود را در دو بخش «وظایف ایجابی» و «وظایف سلبی» طلاب تقسیم کردند.
تحصیل علم به عنوان تکلیف همگانی
آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه «طلب علم فریضه است»، گفت: خداوند متعال، آسمان و زمین و هرچه در آنهاست را در اختیار بشر قرار داده و مسخر انسان کرده است. یعنی هیچکس حق ندارد بگوید «نمیتوانم». نظام هستی کتابخانه خداست و انسان مأمور به فراگیری و تسخیر است.
وی حوزههای علمیه را موظف دانست که از قرآن و سنت اهلبیت علیهمالسلام فهم عمیق و دقیق داشته باشند. از سوی دیگر وی دانشگاهها را مسئول شناخت طبیعت، آسمان، زمین و ابعاد مادی جهان دانست تا جامعه اسلامی را از وابستگی به شرق و غرب بینیاز نمایند.
نجات از جهل و جهالت و جاهلیت
مفسر قرآن کریم در ادامه تأکید کرد که علم کافی نیست و جامعه، علاوهبر عالم شدن، باید عاقل شود.
وی بیان داشت: وظیفه ما تنها رفع جهل علمی و جهالت عملی نیست، بلکه باید با جاهلیت ساختاری و نظام جاهلی نیز مقابله کنیم. امام تنها آموزگار دین نیست، بلکه مسئول پاکسازی جامعه از جاهلیت تمدنی است.
آیتالله جوادی آملی افزود: حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیة»، نشاندهنده آن است که اگر جامعه نتواند امامت و نظام ولایی را بشناسد و بپذیرد، در جاهلیت باقی مانده است.
وی با اشاره به وقایع جنگ صفین و فتنه حکمیت اظهار داشت: مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از آن فتنهها، بارها تأکید کردند که جامعه به جاهلیت بازگشته است؛ نه به دلیل جهل فردی، بلکه به سبب سقوط در نظامی جاهلی.
دعوت طلاب به اجتهاد، نه تقلید صرف
مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم تربیت مجتهدان واقعی تأکید کرد و گفت: تقلید مشکل جامعه را حل نمیکند. کسی که توانمند است، باید مجتهد شود، مسائل را از منابع استخراج کند، فروع را به اصول ارجاع دهد و بتواند پاسخگوی نیاز زمان باشد.
آیتالله جوادی آملی، سهگانه نجاتبخش «علم، عقل و تهذیب» را به عنوان مسیر شکوفایی فردی و اجتماعی، هم برای حوزههای علمیه و هم برای دانشگاههای جهان اسلام قلمداد کرد.
تاریخ خبر: ۱٤۰٤/۰۲/۲۵، ۰۷:۵٤:۵۱ بازدیدها: 70