به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,155
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 10,823
بازدید ماه: 31,793
بازدید کل: 23,693,615
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
رئیسی در نشست صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:  توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است   ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
رئیسی در نشست صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:
 توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی
و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
  ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

دکتر رئیسی در نشستی صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر»: توانمندی فرهنگی همچون  توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است / اهتمام  دولت به حمایت مالی و حقوقی از

آیت‌الله رئیسی در نشست صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر» پس از استماع دیدگاه‌ها و نظرات 6 تن از هنرمندان حوزه‌های شعر، سینما، خوشنویسی، موسیقی و ادبیات، در سخنانی توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و بر توجه جدی به عرصه هنر و فرهنگ کشور تاکید کرد.
وی اعتلای هنر و فرهنگ را موجب افتخارآفرینی، عزتمندی و ارتقا و سربلندی کشور دانست و با اشاره به پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری چشمگیری که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، به دست آمده است، تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه این پیشرفت‌ها در دوره کدام دولت به دست آمده‌اند، باید با هنرمندی به تصویر کشیده شوند تا بتوان ایران پیشرفته و فناور را به جهان معرفی کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش‌آفرینی هنرمندان در به تصویر کشیدن بخشی از افتخارات خلق شده در دوران دفاع مقدس، تلاش جوانان برای حصول پیشرفت‌های فناورانه در کشور را از دیگر عرصه‌هایی دانست که قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.
رئیسی از فعالان عرصه‌های فرهنگی و هنری خواست با تکیه بر داشته‌های ارزشمند این ملت، برای متبلور کردن جلوه‌های متعالی و والای داشته‌های علمی، فرهنگی و هنری این کشور گام‌های بلندی بردارند.
وی در ادامه حمایت مالی و حقوقی از هنرمندان را از جمله وظایف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: در مقابل هنرمندان نیز وظیفه دارند با جوشش درونی هنر خود در آرامش و امید دادن به جامعه به ویژه در نسل جوان پیشرو و پیشتاز باشند و مظاهر زیبایی که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور خلق شده حفظ و به تصویر بکشند.
رئیس‌جمهور عمومیت یافتن حمایت از فلسطین به کل جهان پس از وقایع اخیر غزه را نشانی از بصیرت، آگاهی و دشمن‌شناسی ملت ایران دانست و گفت: حمایت 45 ساله ملت ایران از فلسطین، گواه صدق و درستی مواضع این ملت در تشخیص درست غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی در منطقه است که مردم دنیا امروز پس از 45 سال به آن رسیده‌اند.
«مرور اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در بخش سینما»، «تنظیم سند ملی موسیقی بر اساس سند فنی و فقهی گردآوری شده از سوی رهبری معظم انقلاب» و «لزوم بررسی اخذ مالیات از هنرمندان کم درآمد» از دیگر نکاتی بود که رئیس‌جمهور ناظر به سخنان برخی از اهالی فرهنگ و هنر به آنها اشاره کرد.
رئیسی در پایان با بیان اینکه دولت به معنای واقعی برای اهالی فرهنگ و هنر به عنوان مفاخر کشور احترام قائل است، تصریح کرد: نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی اهالی فرهنگ و هنر، برای دولت ارزشمند و مفید بوده و نقدهای مطرح شده نیز از نظر دولت دغدغه‌هایی در جهت اصلاح امور است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه دولت مردمی تلاش کرده همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد، گفت: امسال سینما پررونق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سال تاریخ خود را پشت سر گذاشت و در عرصه‌های تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی و شعر نیز رویدادها و جشنواره‌های مهم فرهنگی و هنری کشور با استقبال چشمگیری برگزار شدند.
دکتر اسماعیلی با اشاره به تصویب سند ملی موسیقی بعد از 45 سال، در گزارشی از دستاوردهای دو ساله اخیر خبر داد: تمام اسناد بالادستی عرصه هنر و فرهنگ در حال تدوین است؛ بنیاد پویانمایی با ابلاغ سند آن کار خود را آغاز کرده، برگزاری بازار هنر (اکسپوی) هنرهای تجسمی به تصویب رسیده و مصوبه فعالیت شهر خلاق صنایع فرهنگی نیز در روزهای اخیر ابلاغ شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه دولت مردمی به حوزه معیشت هنرمندان نیز توجه جدی داشته، آغاز احداث شهر هنر در شهر جدید پرند را از جمله اقدامات دولت در این زمینه دانست و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده واحدهای مسکونی شهر هنر تا پیش از پایان دولت مردمی به هنرمندان تحویل خواهد شد و احداث پردیس تالارهای فرهنگی هنری نوین تهران نیز در گذر هنر در بلوار حجاب تهران آغاز شده و تا پیش از جشن 50 سالگی انقلاب در خدمت هنرمندان و اهالی فرهنگ خواهد بود.
در ادامه مرتضی امیری اسفندقه به نمایندگی از شاعران، علی دهکردی رئیس خانه سینما، ایرج نعیمایی به نمایندگی از خوشنویسان، علی نصیریان به نمایندگی از بازیگران سینما، محسن نفر به نمایندگی از فعالان عرصه موسیقی و راضیه تجار به نمایندگی از نویسندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات‌شان پرداختند.
لزوم توجه به مشکلات معیشتی و مسکن و تامین اجتماعی هنرمندان، ساماندهی مسئله دریافت مالیات از هنرمندان، تعیین و تقویت ردیف بودجه و منابع حمایتی از هنرمندان و فعالیت‌های هنری و فرهنگی، توجه به هنر خوشنویسی در آموزش عالی، توجه دولت و ترغیب مردم به استفاده از هنر خوشنویسی در معماری همچون بناهای تاریخی، ایجاد بستر مناسب و رفع موانع و محدودیت‌ها برای شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه هنر و به خصوص سینما، اصلاح برخی رویکردهای محدودیت‌زا به عرصه موسیقی، اجرای جدی قانون مالکیت معنوی، حمایت از توسعه صنعت نشر و حمایت از مردم برای خرید کتاب از جمله نظرات و نکات مطرح شده از سوی هنرمندان در این نشست بود.
هنرمندان آقا و خانم‌ شرکت‌کننده‌ در این نشست پس از یک ساعت و نیم گفت‌وگو با رئیس‌جمهور، افطار را مهمان دکتر رئیسی بودند و پس از افطار نیز حدود یک ساعت و نیم دیگر به شکل انفرادی و گروهی با رئیس‌جمهور به گفت‌وگو نشسته و دیدگاه‌ها، نظرات و مطالبات خود را با وی در میان گذاشتند.
واگذاری 10 هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح
مراسم واگذاری 10 هزار و 94 واحد مسکونی نیروهای مسلح و امضای دستورالعمل اجرائی ماده 25 قانون جهش تولید مسکن میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، در آیین واگذاری 10 هزار و 94 واحد مسکونی نیروهای مسلح و نیز امضای دستورالعمل اجرائی ماده 25 قانون جهش تولید مسکن میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور یافت.
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نیروهای مسلح در قالب نهضت ملی مسکن متعهد شده‌اند با کمک دولت 500 هزار واحد مسکونی احداث کنند. بنا به آمار ارائه شده احداث حدود 230 هزار واحد از این تعداد آغاز شده و در مراحل مختلف ساخت از واگذاری زمین تا مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
در مراسم 10 هزار و 94 واحد از واحدهای مسکونی احداث شده به مالکان واگذار شد و عملیات احداث 14 هزار واحد مسکونی جدید نیز رسما آغاز شد.
همچنین در مراسم، دستورالعمل اجرائی ماده 25 قانون جهش تولید مسکن بین وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد. مهم‌ترین ویژگی این دستورالعمل ورود زمین‌های بلااستفاده نیروهای مسلح با اولویت تامین مسکن خانواده‌های نیروهای مسلح به شبکه زمین کشور است تا بتواند بخشی از نیازها به مسکن در مناطق مختلف را برطرف کند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی تاکنون تعداد واحدهای مسکونی که در قالب نهضت ملی مسکن ساخت آنها آغاز شده از 2میلیون و 249 هزار واحد عبور کرده است.
رئیس‌جمهور در این مراسم با بیان اینکه نیروهای مسلح از عناصر و مظهر اقتدار کشور و نظام هستند، گفت: اگر چه تجهیزات نیز در نیروهای مسلح بسیار اهمیت دارد، اما محوری‌ترین عنصر در قدرت و اقتدار این بخش نیروی انسانی است. انگیزه و آرامش نیروهایی انسانی که در میدان عمل آرامش و امنیت کشور را تامین می‌کنند، نقش مؤثر و مهمی در ارتقای اقتدار، امنیت و آرامش کشور دارد.
رئیسی افزود: با توجه به سهم بالای مسکن در سبد هزینه‌های خانوار، تامین مسکن برای نیروهای انسانی در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح به ارتقا و تقویت آرامش و انگیزه خدمت آنان کمک می‌کند و لذا تلاش و همت مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح برای تامین مسکن نیروهای خود با همکاری وزارت راه و شهرسازی بسیار قابل تقدیر است.
وی تفاهمی را که میان وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد، در شتاب بخشیدن به تامین زمین و ساخت واحدهای مسکونی توسط نیروهای مسلح بسیار مفید و راهگشا دانست و با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته در این راستا، خواستار تداوم تلاش جهادی همه دست‌اندرکاران ساخت مسکن در نیروهای مسلح و دیگر بخش‌ها برای به سرانجام رسیدن نهضت ملی مسکن شد.
تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن کمک به رونق و رشد تولید است
همچنین آیت‌الله رئیسی در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، با مؤثر دانستن پرداخت منظم و بموقع تسهیلات بانکی در سرعت اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت واحدهای مسکونی در بخش‌های مختلف، به یکی از مصوبات جلسه شورای‌عالی مسکن درباره کاهش سود تسهیلات مسکن از 23 به 18 درصد اشاره و ابراز امیدواری کرد که با این مصوبه و نیز اقداماتی که در بخش‌ها و استان‌های مختلف کشور برای ساخت مسکن در حال انجام است، کار ساخت واحدهای مسکونی در نهضت ملی مسکن شتاب بیشتری بگیرد.
وی با تاکید بر رفع مشکل مسکن نیروهای مسلح در کنار دیگر اقشار مردم، سرعت کار و همکاری نیروهای مسلح جهت ساخت خانه‌های سازمانی و شخصی را مطلوب دانست.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صنعت مسکن یکی از ‌پیشران‌های اقتصاد بوده و رونق آن بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور را نیز رونق می‌بخشد، تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن را کمک به رونق و رشد تولید دانست و تصریح کرد: دولت برای ارتقای شاخص آرامش خانواده‌ها و کمک به رونق تولید و رونق ساخت مسکن تمام توان خود را به کار گرفته است.
در جلسه شورای‌عالی مسکن 9 مصوبه برای شتاب بخشیدن بیشتر به اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن به تصویب رسید.
سرلشکر محمد باقری: برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با دولت تفاهم کردیم
همچنین سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد با بیان اینکه جایگاه مسکن در معیشت همه مردم خاص و با اهمیت است، گفت: همچنین باید تلاش کنیم رزمنده‌ای که در مرز یا مناطق امنیتی مشغول انجام خدمت خالصانه و شبانه‌روزی است کمتر دغدغه مسکن داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه خانه سازمانی در نیروهای مسلح کسری‌های قابل توجهی دارد، بیان کرد: نوعا ۵۰ درصد یا بیشتر از درآمد همکاران بنده صرف تامین مسکن می‌شود و این وضعیتی است که آنها را در اداره زندگی دچار مشکل می‌کند بنابراین اگر مسکن حل شود در جذب نیروهای مسلح و تداوم خدمت خالصانه و سایر ابعاد زندگی و روحیه آنها تاثیر بسزایی دارد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: تلاش نیروهای مسلح این است که در دهه دوم یا سوم خدمت و قبل از بازنشستگی صاحب خانه شوند و دغدغه‌ای نداشته باشند لذا باید خانه ملکی و سازمانی همزمان دنبال شود که البته کار سنگینی است اما با اراده دولت و نیروهای مسلح به این اهداف خواهیم رسید.
سرلشکر باقری خاطر نشان کرد: با دولت تفاهم کردیم که ساخت ۵۰۰ هزار واحد تا پایان دولت سیزدهم انجام شود. ۸۰ درصد از زمین برای ۲۳۰ هزار واحد تعیین و تکلیف شده‌اند که فکر می‌کنم کمک قابل توجهی به تامین مسکن باشد.
وی با بیان این که در بعضی از استانها وضع از نظر تامین زمین بهتر است و در بعضی استانها با مشکل رو‌به‌رو هستیم افزود: در استان تهران با وجود این که مقدار قابل قبولی زمین تامین شده اما مشکل همچنان بزرگ است که نیاز دارد وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های مسئول در تامین زمین در جاهایی که نیروهای مسلح زمین مناسبی ندارند همت کنند تا کار بهتر پیش برود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: انتظار داریم که تسهیلات و مصالح با قیمت مناسب تری در اختیار قرار بگیرد و همچنین برای مجوز و خدمات جانبی به نیروهای مسلح کمک شود. از کمک‌های دو بانک سپه و مسکن برای ارائه وام تشکر می‌کنم اما مسئله وام و تسهیلات کمک اساسی است چرا که همکاران و همرزمان من توانایی این که بخواهند از آورده خود همه کار را انجام دهند، ندارند.
سرلشکر باقری گفت: این ۴۸ درصد باسرعت در حال پیشرفت است و مابقی هم با همین جدول زمان‌بندی پیش خواهیم برد. مسئله صنعتی سازی و تسریع در ساخت هم در نیروهای مسلح و وزارت دفاع و سایر شرکت‌های نیروهای مسلح در پیش گرفته شده است و حداکثر تلاش را می‌کنیم که به لحاظ سرعت ساخت در صورت تامین منابع لازم بتوانیم تا پایان دوره دولت سیزدهم کار را به جای مناسبی برسانیم.
در این نشست به صورت ویدیو کنفرانس
۱۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح ذیل نهضت ملی مسکن با دستور رئیس‌جمهور واگذار شد.
در این جلسه مهرداد بذرپاش، احمد وحیدی و امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزرای راه و شهرسازی، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی نیز حضور داشتند.
در جلسه شورای عالی مسکن ۱۰ هزار و ۹۴ واحد از واحدهای مسکونی احداث و به مالکان واگذار شد، همچنین عملیات احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی جدید نیز رسما آغاز شد.
در این جلسه سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در مجموع در سپاه ۱۰۰هزار نفر فاقد مسکن هستند که برنامه‌ریزی شده در مرحله اول برای ۴۸ هزار نفر از این کارکنان مسکن را تامین کنیم و از این ۴۸ هزار نفر ۹ هزار و صد واحد به افراد طی دو سال گذشته تحویل شده است.
امیر سرلشکر موسوی: بیش از ۷۸هزار واحد مسکونی در دست ساخت داریم
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش نیز در جلسه شورای عالی مسکن با بیان اینکه ۵۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در حال ساخت و اجرا است مطرح کرد: این تعداد در مرحله اعطای پروانه تا تحویل قرار دارد. همچنین ۲۳ هزار و پانصد واحد در حال راه‌اندازی است که جمع آنها ۷۸ هزار واحد است که از این تعداد واحد ۶۴ هزار و ۴۰۰ واحد اراضی آن توسط خود ارتش تامین شده و ۱۳ هزار و ۶۰۰ واحد آن را وزارت راه و شهرسازی تامین کرده است. به دنبال این هستیم که خودمان را به تکمیل ۱۵۰ هزار واحد برسانیم در حال کار با وزارت راه و شهرسازی هستیم.
وی مهم‌ترین موضوع چالشی در امر مسکن را موضوع منابع مالی برشمرد و بیان کرد: کارکنان نه آورده آنچنانی دارند و نه توان پرداخت اقساط، البته در ارتش هر کمکی می‌توانستیم انجام داده‌ایم ودر کنار آن هم بانک‌ها کمک می‌کنند. بانک سپه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع و تسهیلات و ۶۰۰ میلیارد ال سی در اختیار ما قرار داده است، بانک تجارت نیز ۶۰۰ میلیارد الی سی تسهیلات در اختیار ما قرار داده ک امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم و هر طور هم که رئیس‌جمهور تشخیص دهند کمک شود این کار بهتر از قبل پیش خواهد رفت.
فرمانده کل ارتش درباره توقف ساخت مسکن ارتش در کنار باغ گیاه شناسی افزود: در چیتگر ۱۶ هزار و پانصد واحد در حال ساخت داریم که به گفته مسئولین باغ گیاه شناسی معارض با این باغ شد، کار به مسایل قضائی رسید که همه مراجع قضائی حکم را به نفع بنیاد تعاون ارتش دادند حتی دیوان عالی کشور هم حکم را به نفع بنیاد تعاون ارتش داد.
سرلشکر موسوی ادامه داد: اما به خاطر این که باغ گیاه شناسی یک ثروت ملی است ما حاضر شدیم که کمک کنیم و هر طور که می‌شود این مشکل را حل کنیم تا این ثروت ملی حفظ شود. بر همین اساس رئیس‌جمهور آقای منصوری را مامور این کار کرد که چند جلسه در این مورد تشکیل شد و در نهایت در جلسات تکالیفی برای ارتش، شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد که ارتش از همان روز به تکلیف خود عمل کرد یعنی کار را در آنجا متوقف کردیم قرار شد وزارت جهاد کشاورزی زمینی را در اختیار بنیاد تعاون ارتش قرار دهد و شهرداری جواز مجانی دهد که این مشکل حل شود.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۱۲/۲۷، ۱۱:٤۶:۲۵       بازدیدها: 60