به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,789
بازدید دیروز: 9,496
بازدید هفته: 2,789
بازدید ماه: 68,862
بازدید کل: 23,730,673
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 4 May 2024
السبت ، ۲۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
نظام خْانْواده در اسلام 1 - نظام تركيب و تزويج در جمادات - نظام همزيستي در گياهان - نظام توالد در حيوانات

نظام خْانْواده در اسلام

1 - « نظام تركيب و تزويج در جمادات »

Image result for ‫آیت الله انصاریان‬‎

 

اراده عالمانه و حكيمانه وعادلانه حضرت حق،در نظام متقن هستي وپهن دشت ميدان خلقت وآفرينش، از هر چيزي جفت آ فريد.

در اين بساط جفت بودن و زوج بودن هر چيزي حقيقتي است كه استثنا بر نداشته، و پيش ازآنكه دانش بشر، و تحقيقات علمي به آن دست يابد،قرآن مجيد درآيات متعددي ازجمله در آيه چهل و نهم سورة مباركه الذاريات(ومن كل شي زوجين لعلكم تذكرون)،از اين واقعيت،كه نسبت به تمام موجودات اعم از جماد و نبات و حيوان و انسان فراگير است خبر داده.­

اين خبر عظيم، و گفتار علمي، و اين بيان روشن،آن هم نسبت به تمام موجودات خانه خلقت،و كاشانه و لانه آ فرينش،با توجه به اينكه مربوط به قرنها قبل از رنسانس علمي است، و در شهري چون مكه و مدينه كه خط نويس و خواننده اي، و كتاب و مدرسهاي در آن نبوده، از معجزات قرآ ن مجيد ، و دليلي محكم بر اصالت اين كتاب ، و برهاني بزرگ برعلمي بودن اين كتاب، و عاملي بس قوي بر صدق خاتم انبيا (ص)است.

قرآن مجيد در زمينه هاي ديگر مسائل آفرينش آ ياتي دارد، كه علوم امروز بشر، در برابر آن شگفت زده و غرق در تعجب و حيرت است،و براي احدي از افراد انسان در هر مقام و مرتبه اي كه باشد،جاي شك وترديد، در حقانيت خود،و اينكه چراغ هدايت فرا راه حيات آدميان است،باقي نمي گذارد.

ذلك الكتاب لا ريب فيه ( سوره بقره آيه ٣)

عنايت و رحمت او،در ذات زوج ها و جفت ها از نوعي ،كشش و جاذبه و رابطه ي عاشقانه،وميل و رابطه،تحت نظامي خاص وشرايطي معين،چه در نظام تكوين،چه در عرصه گاه تشريع منتهي به ازدواج و توالد و تكثير نوع شود،و از اين راه باعث بقاء نظام عالي آفرينش گردد،و هم اينكه تمام موجودات ازهر جنس و نوعي كه هستند به لذّت زندگي،و خوشي در حيات،وبهره مندي از وجود خود و ديگران برسند.

رابطه توالد در عالم جمادات،به هر صورتي كه هست،به صورت ميل تركيب عنصري با عنصر ديگر،و در نتيجه پديد آمدن عنصرسوم،مانندتركيب اكسيژن و هيدروژن كه دو عنصر سوزان وسوزنده است،كه تركيب اين دو گاز به صورت آب سرد و خنك ومايه ي حيات و نشاط ،وچشمه سار باصفا،و رودهاي خروشـان،و درياهاي عظيم، واقيا نوس هاي بي كران، و باران لطيف بوجود مي آيد؟!!!

اين چه اراده وحكمتي است كه با تركيب عناصر با يكد يگر اين همه نعمت معدني به بندگانش عنايت مي فرمايد؟!!

اين ميل كشش از افراط و تفريط بدور است،وهرگز اين رابطهو محبت به سردي نمي گرايد،و قهر و دعوا وبه هم خردگي در اين عرصه ي زيبا بوجود نمي آيد.

اين همه نقش عجب بر در و د يوار وجود هر كه فـكرت نكنـد نقـش بود بـر ديـوار.

 

نظام همزيستي در گياهان

برنامه تركـيـب يا به عـبـارت ديگر تكثـيـر در نـباتـات و گيـاهـان ، بـگونـه اي است كـه هر بيننده اي را در دريائي از تعجب و حيرت غـرق مي كند.

اگر در ميان گلها دقت كرده باشيد،ميله ها و پرچم هاي ظريفي در وسط آن ديده مي شود، كه آنها در گلها، مختلف است، و در عـين حال حســـاب مخـصـوصي دارد. وقـتي دانـه گـرده روي كلا له قرار گرفت ، شروع به رشدو نمـوّ مي كند، و در نزديكي آن بكلّي از بين مي رود ولي هسته كوچكتر كه زاينده است ، ازميان اين لوله باريك عبور كرده وارد تخمدان مي شود، و با تخمكها تركيب شده ، عمل لقاح در آن محيط مخفي و تاريك صورت مي گيرد ، نطفه ي گل بسته و تخم اصلي آن بوجود مي آيد.

 

نظام توالد در حيوانات

ميل حيوان نر به ماده، و ماده به نر، و رابطه عا شقا نه اي كه بين اين دو موجود زنده، براي لذّت بردن از زندگي و توالد و بقاء نسل وجود دارد ، از شـگفـتي هاي غيرقابل توصيف است.

اراده وشعور و توِّجه حيوانات به اين مسئله حياتي ، و نظم و انضباطي كه در امر همزيستي بين آنان است، هر دقّت كننده اي را در دريائي از تعجّب و شگــفـتي شـنا ور مي كند. همكاري كه بين ماده و نّر جهت لا نه سازي ، ساختمان كاشانه، حفظ اسرار، انتخاب جا و مكان و وقت و زمان، و ازهمه مهمترعمل لقاح، و توجه به وضع جوجه ، و تٲ مين مواد براي او، و تعليم امور لازمه به فرزند، و نگهداري او از حواد ث و خطرات ، و سايربرنامه هائي كه بر عرصه گاه حيات حيوانات حاكم است و در حقيقت تجلّي اراده ي حضرت حق است ، بايد از عجايب مسئله هستي شمرده شود.

دنياي پر از اسرار تخم گذاران ، و پستانداران، در برنامه آميزش و لقاح ، و توجّه به حفظ تخم ها ، و يا جنين و نوزادان ، آ دمي را در پردهاي از حيرت و بهت مي اندازد.هيچ حيواني به غير جنس مخـالـف خود كه نـريـنه اي از نوع خود اوست ميـل نمي كـند. در زمينه ي غريزه ي جنسي براي حيوانات آلوگي و انحراف نيست.

آفرينش همه تنبيه خداوند دل است دل ندارد كه ندارد به خداوند اقرار