به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,210
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 16,079
بازدید ماه: 106,942
بازدید کل: 23,768,745
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
حجاب 1 - تاريخچه ي حجاب

حجاب/1

Image result for ‫حجاب‬‎

چكيده
حجاب يكي از منطقي ترين و استوارترين مسائلي است كه در دين اسلام وجود دارد و بر روي آن تأكيد زيادي شده است. ولي دشمنان براي از بين بردن و يا كمرنگ كردن آن از هيچ كوششي دريغ نمي ورزند.
در اول بحث به تاريخچه ي حجاب در دوران قبل از اسلام مي پردازيم. بعد از ان به دلايل وجوب حجاب كه از سه شيوه قابل اثبات است، اشاره مي كنيم: 1) قرآن: خداوند متعال در قرآن كريم دو بار دستور صريح به حفظ حجاب و پوشش داده است. يكي در سوره نور آيه 31 و ديگري در آيه 59 سوره احزاب. 2) روايات: در رواياتي كه از اهل بيت(عليهم السلام) نقل شده، بسيار به حفظ حجاب و پوشش تأكيد شده و در برخي از روايات عاقبت افراد بي حجاب آمده است كه به آنها خواهيم پرداخت. 3) عقل و منطق: اين بخش شامل دلايل عقلي براي اثبات حجاب است كه آن دلايل عبارتند از: ارزش والاي زن، آرامش زن، تحكيم خانواده و عامل استواري جامعه. در بخش ديگري به برخي از شبهات رايج در مورد حجاب پاسخ داده مي شود.
در بخش عفاف هم بعد از تعريف آن، به آياتي كه در آن شده از عفاف بحث است مي پردازيم كه آن آيات عبارتند از: آيه 273 سوره بقره و آيه 33 سوره نور. و بعد از آن به روايات ائمه معصومين(عليهم السلام) اشاره مي شود. و در آخر اين بحث به كلام مقام معظم رهبري اشاره خواهد شد.
در بخش حيا نيز به آيه اي از قرآن كه در آن از حيا بحث شده است، پرداخته مي شود و آن آيه، آيه ي 25 سوره قصص مي باشد. بعد از آن به رواياتي كه در اين بحث آمده، اشاره و بعد از آن به كلام انديشمندان مسلمان و غير مسلمان در رابطه با حيا، مي پردازيم.

كليد واژه : حجاب ، دلايل وجوب ، عفاف ، حيا

مقدمه

بيشترين انحرافات و كج روي ها در نسل جوان ديده مي شود و ريشه ي همه ي اين كج روي ها را بايد در نوع بينش و عقايد آنها نسبت به مسائل ديني، مشاهده كرد.
يكي از مسائلي كه دشمنان اسلام روي آن بسيار سرمايه گذاري كرده اند، رواج بي حجابي و برداشتن چادر و يا روسري از سر خانم ها است. دشمنان با استفاده از دلايل پوچ و بي ارزش، اين پوشش الهي را زير سوال مي برند و آن را نوعي زنداني كردن زن مي دانند. دلايل آنها شايد در نگاه اول شيرين و جالب به نظر آيد ولي انسان متفكر و با بصيرت، با اندكي تأمل و تحقيق در مي يابد كه كساني كه مخالف حجاب هستند به دنبال چه چيزي مي گردند و چرا اينقدر بر اين مسئله تأكيد دارند.
يكي از مهمترين و شايد اصلي ترين چيزي كه غربي ها و مخالفان حجاب به دنبال آن هستند، مسئله ي ((آزادي زن)) است. و مسلم است كساني كه در پي سود جويي از زنان هستند، بيشتر به حجاب و دلايل آن خُرده مي گيرند.
آنچه به عنوان آزادي زن مطرح مي شود، در واقع آزادي زن نيست بلكه آزادي مرد است. آزادي مرد در اينكه خيلي راحت به هر زني خواست نگاه كند و يا اينكه با هر زني خواست ارتباط برقرار كند و او را وسيله ي التذاذ خود گرداند. زن بايد آرايش كند تا مرد لذت ببرد، زن بايد بدن و صورت خود را از بين ببرد تا مرد سود آن را ببرد. هميشه با خود مي گويم يعني يك زن اينقدر ارزش خود را پايين مي داند كه حاضر است، ساعت ها روي چهره و اندام خود كار كند تا مثلاً يك مرد به او علاقه نشان دهد و آن هم چه علاقه اي. علاقه اي كه با ارضا شدن مرد از بين مي رود و در آخر هم اين زن است كه ضرر و زيان ديده است نه مرد.
غربي ها كه امروز دم از دفاع از حقوق زنان مي زدند، تا چند سال پيش زن را مانند يك كسي مي دانستند كه فقط به درد التذاذ مرد مي خورد. اصلاً زمزمه ي آزادي زن از سوي غربي ها، از قرن نوزدهم شروع شد. در آن موقع مديران كارخانه ها به دنبال نيروي كاري مي گشتند كه ارزان قيمت، كم درد سر، كم توقع و... باشد و از همان جا مسئله ي آزادي زنان را سر دادند و زنان را از خانه هايشان به سوي كارخانه ها كشيدند و با اين كار از ارزش و كرامت زن كاستند و بر پولهاي خود افزودند.
در اينجا با استفاده از كلام شيواي مقام معظم رهبري، يك نمونه از نگاه هاي غرب نسبت به زن و مقايسه ي آن با دين اسلام را مطرح مي كنيم. حضرت آيت الله خامنه اي(قدس سرة) مي فرمايند: « در همين كشور‌هاي غربي، تا چند سال قبل از اين - نه خيلي زياد - زناني كه در مراكز آموزش عالي تحصيل مي‏كردند، حق نداشتند مدرك كتبي تحصيلات عالي خودشان را بگيرند! در همين اواخر، در بعضي از كشور‌هاي غربي - از جمله در انگلستان - يكي از مجلاتّ يكي از كشور‌هاي غربي - كه نمي‏خواهم از آن كشور و از آن مجلّه اسم بياورم - پيرزني را معرفي كرده بود كه در سال 1917 - يعني تقريباً هفتاد سال قبل - در حدّ دكترا تحصيلات عاليه كرده است؛ ليكن به او مدرك تحصيل نداده‏اند! بعد سؤال مي‏كند، چرا مدرك تحصيل نداده‏اند؟ مي‏گويد كه چون تا سال 1947 در انگلستان، به زناني كه تحصيل مي‏كردند، مدرك تحصيلي نمي‏دادند و مي‏گفتند كه زن نبايد مدرك تحصيلي بگيرد! اين‌ها امروز آمده‏اند و در مقابل جمهوري اسلامي، مدّعي حقوق زن شده‏اند! در همان سالهايي كه چنين حقارتهايي در فرهنگ غربي مشاهد مي‏شد، در ايران اسلامي، «بانوي اصفهاني» اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اوّلِ آن روز اسلام داشت و در اصفهان، حوزه تدريس فلسفه و فقهش داير بود! اسلام، اين است.» (1)
در دين اسلام براي زن ارزش و اهميت بسياري قائل شده است كه برخي از آنها در بين مباحث اشاره مي كنيم.

تاريخچه ي حجاب

يكي از مسائلي كه مخالفان حجاب روي آن بسيار تاكيد دارند اين است كه مي گويند؛ در زمان هاي قديم زنان يونان و يا ايران باستان و پيروان يهود وظيفه اي نسبت به حفظ حجاب نداشته اند و با آمدن اسلام حجاب به عنوان يك تكليف براي زنان مطرح شد.
شواهد تاريخي حاكي از آن است كه در اكثر اقوام و آيين هاي جهان، حجاب در بين زنان وجود داشته است. هر چند در بعضي از دوره ها، توسط حكام و پادشاهان اين مسئله كم رنگ شده ولي هيچ گاه به طور كامل از بين نرفته است.
با اين توضيحات، نگاهي به دوران هاي مختلف مي اندازيم:

1- پوشش زن در يونان و روم باستان

دايرة المعارف لاروس درباره پوشش زنان يونان مي گويد: ((زنان يوناني در دوره هاي گذشته، صورت و اندامشان را تا روي پا مي پو شاندند. اين پوشش كه شفاف و بسيار زيبا بود، در جزاير كورس و امرجوس و ديگر جزاير ساخته مي شد. زنان فنيقي نيز داراي پوششي قرمز بودند)).
در « اسپارته » دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند، ولي بعد از ازدواج خود را ازچشم مردان مي پوشاندند. نقش هايي كه برجاي مانده ، حكايت مي كند كه زنان سررا مي پوشانده، ولي صورت هايشان بازبوده است، ووقتي به بازار مي رفتند، برآنان واجب بوده است كه صورت هايشان را بپوشانند، خواه باكره و خواه داراي همسر باشند. حجاب در بين زنان سيبري وساكنان آسياي صغير وزنان شهرماد ( وفارس وعرب) نيزوجود داشته است. زنان روماني ازحجاب شديدتري برخوردار بوده اند، به طوري كه وقتي ازخانه خارج مي شدند، با چادري بلند تمام بدن را تا روي پاها مي پوشاندند وچيزي ازبرآمدگي هاي بدن مشخص نمي شد. (2)
ويل دورانت نويسنده مشهور غربي در كتاب خود با نام تاريخ تمدن درباره ي «الهه عفت» كه يكي ازخدايان يونان باستان است، مي گويد :«آرتميس» ،الهه عفت است و عالي ترين نمونه (والگو براي) دختران جوان به شمار مي آيد كه داراي بدني نيرومند و ورزيده وچابك وبه زيور عفت وتقوا آراسته است. (3)
همچنين درباره مردم يكي ازقبائلي كه نهصد سال قبل ازميلاد زندگي مي كرده اند، آمده است: ((بالاتر از ارمينان ودركنار درياي سياه، «سكاها» بيابانگردي مي كردند. آنها مردم وحشي و درشت اندام قبائل جنگي نيمه مغول و نيمه اروپايي بسيار نيرومندي بودند كه در ارابه به سر مي بردند وزنان خود راسخت در پرده نگاه مي داشتند)). (4)
همچنين اين مورخ در جاي ديگري مي نويسد: ((زنان فقط درصورتي مي توانند خويشان ودوستان خود راملاقات كنند ودرجشن هاي مذهبي و تماشاخانه ها حضور يابند كه كاملا درحجاب باشند)). (5)

2- پوشش زن در ايران باستان:

در مورد پوشش زنان ايران باستان مطالب زيادي وجود دارد كه به آنها اشاره خواهيم كرد. ويل دورانت درباره پوشش زنان ايران باستان و اين كه حجاب بسيار سختي دربين آنان رايج بوده است، مي گويد : (( زنان طبقات بالاي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز درتخت روان روپوش دار ازخانه بيرون بيايند. هرگز به آنان اجازه داده نمي شد كه آشكارا با مردان اختلاط كنند. زنان شوهردارحق نداشتند هيچ مردي را ،ولو پدر يا برادرشان باشد، ببينند. در نقش هايي كه درايران باستان برجاي مانده ، هيچ صورت زن ديده نمي شود ونامي از ايشان به نظر نمي رسد)). (6)
همچنين درتفسير اثني عشري آمده است: ((تاريخ نشان مي دهد كه حجاب در فرس قديم وجود داشته است)).(7)
دركتاب «پوشاك باستاني ايرانيان» آمده : ((اصلي كه بايد درنظر داشت ، اين است كه طبق نقوش برجسته و مجسمه هاي ماقبل ميلاد، پوشاك زنان آن دوره (مادها) ازلحاظ شكل (باكمي تفاوت) با پوشاك مردان يكسان است)). (8)
بعد از مادها، هخامنشيان نيز ازنظر لباس همانند مادها بودند. درمورد پوشاك خاص زنان اين دوره آمده است: ((ازروي برخي نقوش مانده از آن زمان ، به زنان بومي برمي خوريم كه پوششي جالب دارند. پيراهن آنان پوششي ساده وبلند يا داراي راسته چين و آستين كوتاه است . به زنان ديگر آن دوره نيز برمي خوريم كه ازپهلو به اسب سوارند . اينان چادري مستطيل برروي همه لباس خود افكنده ودر زير آن ، يك پيراهن با دامن بلند ودر زير آن نيز ،پيراهن بلند ديگري تا به مچ پا نمايان است)). (9)
در دوره اشكانيان نيز هماهنند گذشته، حجاب زنان ايراني كامل بوده است. دراين باره چنين مي خوانيم : ((لباس زنان اشكاني پيراهني بلند تا روي زمين، گشاد، پرچين، آستين دار و يقه راست بوده است. پيراهن ديگري داشته اند كه روي اولي مي پوشيدند وقد اين يكي نسبت به اولي كوتاه و ضمنا يقه باز بوده است. روي اين دو پيراهن چادري سر مي كردند)). (10)
زنان در دوره ساسانيان كه احكام ديني زرتشتيان دركشور اعمال مي شده است، همچنان داراي حجاب كامل بودند. درمورد پوشاك زنان چنين آمده است : ((چادر كه از دوره هاي پيش مورد استفاده بانوان ايران بوده است ، دراين دوره نيز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است)). (11) 3- پوشش زن در اديان بزرگ الهي

حجاب درآيين يهود:

دراصول اخلاقي «تلمود» كه يكي از كتاب هاي مهم ديني و درحقيقت فقه مدوّن و آيين نامه زندگي يهوديان است، آمده : ((اگرزني به نقض قانون يهود مي پرداخت، چنانچه مثلا بي آنكه چيزي برسر داشت به ميان مردم مي رفت ويا در شارع عام نخ مي رشت يا با هرسنخي ازمردان درد دل مي كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون درخانه اش تكلم مي نمود ، همسايگانش مي توانستند سخنان او را بشنوند ، درآن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد)). (12)

حجاب درآيين مسحيت:

در كتاب انجيل آمده است : پولس دررساله خود به قرنتيان تصريح مي كند :
«اما مي خواهم شما بدانيد كه سر هر مرد ، مسيح است و سر زن ، مرد و سر مسيح ، خدا. هر مردي كه سر پوشيده دعا يا نبوت كند سر خود را رسوا مي نمايد . اما هرزني كه سر برهنه دعا كند ، سر خود را رسوا مي سازد ؛ زيرا اين چنان است كه تراشيده شود. زيرا اگر زن نمي پوشد ، موي را نيز ببرد واگر زن را موي بريدن يا تراشيدن قبيح است ، بايد بپوشد ؛ زيرا كه مرد اززن نيست ، بلكه زن از مرد است و نيز مرد به جهت زن آفريده نشده ، بلكه زن براي مرد. ازاين جهت زن مي بايد عزتي بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان ... دردل خود انصاف دهيد آيا شايسته است كه زن نا پوشيده نزد خدا دعا كند.» (13)
ونيز درانجيل ، دررساله پولس ، به تيمو ثيوس مي گويد : « و همچنين زنان خود را بيارايند به لباس حيا و پرهيز، نه به زلف ها وطلا و مرواريد ورخت گران بها ، بلكه چنان كه زناني را مي شايد كه دعواي دينداري مي كنند به اعمال صالحه». (14)

پي نوشت ها :

1- بيانات معظم له در مرقد امام خميني(رحمة الله عليه)، 14/3/1376
2- به نقل ازدايره المعارف القرن العشرين ، 1923
3- ويل دورانت ، تاريخ تمدن ، ص 520
4- همان، ص 336
5- همان، ص 340
6- همان، ص 434
7- تفسير اثني عشري، ج 10، ص 490
8- پوشاك باستاني ايرانيان از كهن ترين زمان، جليل ضياء پور، ص 51
9- همان ، ص 56
10- پوشاك زنان ايراني، جليل ضياء پور، ص 194
11- همان ، ص 114
12- تاريخ تمدن، ج 4 ص 461
13- باب 11 ،آيه 3 تا 14
14- كتاب مقدس، انجيل، چاپ 1856 م، باب دوم ، آيه 9 تا 11