به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,578
بازدید دیروز: 9,496
بازدید هفته: 3,578
بازدید ماه: 69,651
بازدید کل: 23,731,462
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 4 May 2024
السبت ، ۲۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
نظام خْانْواده در اسلام 3 - ازدواج از ديدگاه اسلام

 

نظام خْانْواده در اسلام

3 - ازدواج از ديدگاه اسلام

Image result for ‫آیت الله انصاریان‬‎

از نظر اسلام،تشكيل خانواده يك فريضه است . عملي است كه مرد و زن بايد آنرا به عنوان يك كار الهي و يك وظيفه انجام بدهند. اگر چه شرعا"در زمره ي واجبات ذكر نشده، امّا به قدري تحريص و ترغيب شده است كه انسان ميفهمد خداي متعال بر اين امر اصرار دارد،آنهم نه به عنوان يك كارگزاري،بلكه به عنوان يك كارگزاري، بلكه به عنوان يك حادثه ي ماندگار و داراي تاثير در زندگي و جامعه.لذا اين همه برپيوند ميان زن وشوهر تحريص كرده وجدائي را مذمّت نموده است. (سوره روم آيه ۲۱). خداي متعال از زن و مرد تنها خوشش نمي آيد...خداي متعال از زندگي مشترك و مزدوج خوشش مي آيد.آدم تنها،مرد تنها و زن كه همه ي عمر را به تنهايي مي گذرانند، از ديدگاه اسلام يك چيز مطلوبي نيست .مثل يك موجود بيگانه است در مجموعه ي پيكره ي انساني.اسلام اين طور خواسته كه خانواده، سلول حقيقي مجموعه ي پيكره ي جامعه باشد ، نه فردتنها. رسول رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايند: ازدواج كنيد،و پسران و دختران مجرّد را همسر دهيد ،و نشانه نيك بختي اين است كه مخارج شوهر كردن زني را به عهده بگيرد.

ازدواج در حال شور وشوق :

پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم): اصرار داشتند جوانها زود ازدواج كنند،چه دخترها و پسرها، البته با ميل خودشان و با اختيار خودشان ، نه اينكه ديگران برايشان تصميم بگيرند.ما هم بايد در جامعه ي خودمان اين را رواج دهيم .جوان ها در سنين مناسب ، وقتي از دوران جواني خارج نشده اند ، در همان گرمي و شور و شوق ، بايد ازدواج كنند. اين خلاف برداشت وتلـقّي خيلي از افراد است كه خيال

مي كنندازدواج هاي دوران جواني، ازدواج هاي زود رس است و ماندگار نيست. درست بر عكس است، اگر اينگونه ازدواج ها درست صورت بگيرد ،ازدواج هاي بسيار ماندگار و خوبي هم خواهد بود وزن وشوهر در چنين خانوادهاي كاملا" باهم صميمي خواهندبود.

  راستي در ازدواج چه ارزشهاي والائي قرار دارد ، و چه منافع بزرگي نصيب مرد و زن مي نمايد ، و اسلام براي ازدواج چه عـظمت و اهميتي قائل شده !!

دراين قسمت به روايات مهم ، در رابطه با ارزش و اهميت ازدواج ، منافع نكاح ، و موقعيت تشكيل زندگي ، در فرهنگ پاك الهي اشاره مي كنم، و شما را به دقّت در اين احاديث دعوت مي نمايم ، تا براي شما معلوم شود كه برنامه هاي زيبا و حكيمانه ي  آئين اسلام راهيچ فرهنگي ندارد.

از پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه فـرمـود:در چهار موقع عنايت و رحمت حق متوجه انسان مي شود.

 ١ - به وقت باريدن باران .

 ٢ - به هنگام نظر كردن فرزند به صورت پدر، ازباب مهر و محبّت .

٣ - در آن زمان كه در خانه ي كعبه باز مي شود.

٤ - آن وقت كه عـقد وپيمان ازدواج بسته شده ، و دو نفر با يكديگر جهت زندگي جديد، وارد عرصه ي نــكاح مي شوند.

    از پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه فـرمـود:ازدواج كنيد، وپسران

ودختران مجــرّد را هـمسـر دهيد، نشانه ي نيك بختي مسلمان اين است كه مخــارج شـوهـر كردن زنـي را به عهــده بـگيــرد .چـيزي نزد حضرت حـق مـحبـوبتـر از خانه اي كه در اسلام به سبب نكاح آباد  شود نيست.

     رسو ل اكــرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايـد: مـردان مـجـّرد و عـزب خود را زن دهـيـد ، تا حضرت

حـق اخـلاقشان را نـيكو ، و روزيشـان را فراخ ، و گشـاده ، و جوانـمــرد يـشان را زيـاد كند.

 

     رسو ل اكــرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايـد :هيچ بـنائي در اســلام نـزد خداوند مـحـبـوبـتـر از ازدواج نيست.

     حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام ) مي فرما يـد :مردي نزد پدرم حضرت امام محمد باقر(عليه السلام ) آمد، "فرمود هـمـسـر داري"  عرضه داشت ندارم،" پدرم به او گفت دوست ندارم دنيا و آنچه درآن است از من باشد ويك شب را بدون هـمـسـر به سر بـرم "، آنـگاه پدرم گفتارش را ادامه داد و فرمود: " دو ركعت نمازي كه مرد همسردار مي خواند ، بهتر از قيام شب مرد عزب به عبادت و روزه گرفتنش در روز!!"

آنگاه پد رم هفت دينار به آن مرد داد و فرمود با اين  پول و سا ئل ازدواجت را فراهم كن، كه رسول حق(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: همسر انتخاب كنيد كه باعـث وسعت رزق است.

    رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد:هركس ازدواج كند نيمي از سعادت را به دست آورده.

خداوند در سورهء نساء آيه ۲۸مي فرمايد:خداوند اراده فرموده برنامه زندگي را براي شما سهل و آسان نمايد.

 اي كاش خانواده ها راه را براي تسهيل اين امر مهم الهي و انساني باز مي كردند . و دست از سخت گيري ، و زميته سازي براي تحقـق شرايط طاقت فـرســا بر مي داشتند ، و در حدّ شـئون خود به انجام اين مراسم اقدام مي كردند، و در اين مسئله طريق قناعـت به آنچه كه حاضر بود ، و از دست مي آمد مي پيمودند، تا دختران وپسران به اميال طبيعي خود برسند ، و آرزو هايشان برآورده شود، و غرائز و شهوات آنان كه نعمت هاي حق است تبديل به كفران نعمت نگردد، و دامن پاك آنان به كناه و معصيت آلوده نشود.

     حبس ماندن آمال و آرزو ها ، انحراف در غرائز و شهوت ، گسترده شدن فساد و آلودگي ، وچشم چراني و هوس گناه ، خود ارضائي و زنا ، و تجاوز به ناموس غــيـر ، سـسـتي در تحصيل و تنبلي در عبادت ، ظهور بيماريهاي عصي و رواني ، و بلاهاي ديگر ريشه در كجا دارد؟

در درجه ي اوّل ، سئوالات بالا را بايد ازپدران و مادران سختگير ، و اسيران در چنگال رسم و عادات غلط ، و گرفتاران چشم همچشمي ، و در درجه ي دوم از خود پسران و دختران ، آن پسران و دختراني كه از عرصه گاه تقـوا دورند، و در مرحله ي سوّم بايد از آناني كه قدرت فراهم آوردن بساط ازدواج را براي جوانان دارند ، ولي از  انفاق مال در راه خدا بخل مي ورزند  پاسخ خواست ، كه هر پاسخ منطقي و عقلي و قابل قبول كه در اين دنيا دارند ، حتما" همان پاسخ را در دادگاه عدل الهي در روز قيامت ، خواهند داشت!!