به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,572
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 33,174
بازدید ماه: 54,144
بازدید کل: 23,715,964
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
خادمان سلطه : ترویج فرهنگ بی‌بندوباری در رنگین‌نامه‌های رژیم پهلوی ( ۲۸)
خادمان سلطه
 
ترویج فرهنگ بی‌بندوباری در رنگین‌نامه‌های رژیم پهلوی

Image result for ‫دستور ساواک به نشریات‬‎
 

 
  ترويج فرهنگ فمنيستي غرب  

چاپ مطالبي كه به وضعيت واقعي زنان مي‌پرداخت‌، به كلي ممنوع بود. دهه 40 تا 50 كه رژيم همه هم و غمش را در جهت تغيير فرهنگ جامعه صرف مي‌كرد و به‌طور طبيعي بيشترين انرژي‌اش را بر روي زنان متمركز كرده بود، شعار برابري و تساوي زن به تقليد از موج فمنيسم غربي در ايران رواج پيدا كرد. ورود زنان به عرصه‌هاي مختلف اجتماعي كه با فرهنگ‌سازي رسانه‌ها از جمله تلويزيون و نشريات و با تلاش بنيادهاي وابسته به دربار همچون بنياد فرح‌، هموار شده بود، برخي از زنان را به اين اشتباه انداخت كه ارزش‌ها و سنت‌ها همانند قيدوبند آن‌ها را از پيشرفت محروم مي‌كند، پس در جهت برداشتن اين قيدها تلاش كردند و ناگهان خود را در جامعه‌اي ديدند كه از همهمه و هجوم فرهنگ غربي در حال انفجار بود.
در شرايطي اين‌گونه اگر مقاله‌اي قرار بود زنان را متوجه وضعيت حالشان بكند، مخالف مصالح رژيم شناخته مي‌شد و قريب به يقين از نشريات حذف مي‌شد.
در مقابل‌، براي رواج فرهنگ بي‌بند و باري تحت لواي تجدد در ميان دختران‌، زنان و جوانان در دهة 1350 نشرياتي مانند «زن‌روز» به سردبيري «مجيد دوامي‌(۱)»، «جوانان امروز» به سردبيري «رجبعلي اعتمادي‌(۲)»، «بانوان‌» به مديريت «پري اباصلتي‌(۳)» و حضور عناصري چون «مينا اسدي‌»، «شهين حنانه‌»،«آذر صراف‌پور» و... وظيفه يافتند تا به مدد استخدام حرفه‌اي‌ترين عوامل‌، آموزه‌هاي خود را با ظاهري زيبا و عوام فريب به باور جوانان تبديل كنند. بدين ترتيب عواملي مثل منوچهر كي‌مرام‌، منوچهر مطيعي‌، مهرانگيز كار، نصرت رحماني‌، سيروس علي‌نژاد، مهدي ذكايي و... در خدمت اين برنامه شوم قرار گرفتند. برنامه‌اي كه با انتخاب دختر شايسته ايران به ابعاد جديدي در فساد و تباهي رسيد.
دراين برنامه افرادي مانند بهروز وثوقي معشوقه اشرف پهلوي‌، مجيد دوامي و... به‌عنوان هيئت انتخاب‌، طي 3 ماه مبادرت به چاپ تصاوير دختران با لباس‌هاي نيمه برهنه مي‌نمودند و در نهايت طي مراسمي در هتل هماي فعلي‌، دختري را به‌عنوان ملكه زيبايي كشور انتخاب و بدين ترتيب براي دختران ايراني الگوسازي مي‌كردند.
دختر شايسته با هزينه مصطفي مصباح‌زاده مدير مؤسسه كيهان‌، برای رقابت با ساير ملكه‌هاي زيبايي به خارج از كشور اعزام مي‌شد. با اين اقدامات پس از مدتي كسب عنوان دختر شايسته به نوعي ارزش در جامعه تبديل شد. برگزاري كنسرت‌هاي پر از لهو و لعب توسط نشريه «بانوان‌» در «انجمن دوشيزگان و بانوان‌» واقع در خيابان بهار شمالي يكي ديگر از برنامه‌هاي رژيم جهت رواج فرهنگ غربي و فمنيسم در ميان دختران ايراني بود.
حتي كار به جايي رسيد كه عموم پاورقي‌ها و داستان‌ها و مطالب اين نشريات با مطرح كردن بي‌پرواي روابط جنسي و شهواني به چاپ مي‌رسيد. با اين اميد كه جوانان ايراني هر چه بيشتر از فضاي معنوي و اسلامي فاصله بگيرند.

پاورقي كيهان  -  ۱۹ /  ۰۵/ ۱۳۹۵