به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,836
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 33,438
بازدید ماه: 54,408
بازدید کل: 23,716,228
افراد آنلاین: 72
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
خادمان سلطه :دستور اعلیحضرت است که ایشان رأی بیاورد! ( ۳۵)
خادمان سلطه
 
دستور اعلیحضرت است که ایشان رأی بیاورد!
 
Image result for ‫«مصباح‌زاده‬‎


   پاداش شاهانه  
همان‌طور كه از مفاد اسناد به جاي مانده از ساواك پيداست‌، مديران يا سردبيران نشريات از رهگذر اخباري كه در مجله‌ها و روزنامه‌ها به نفع اشخاص با نفوذ و قدرتمند به چاپ مي‌رساندند، مورد تفقد قرار گرفته و خود نيز پاداششان را با انواع هدايا و حتي نمايندگي مجلس مي‌گرفتند.
به استثناي عباس شاهنده مدير نشريه فرمان كه تلاش كرد نمايندگي مردم بيجار را به دست بياورد و با تهديد و ارعاب سرانجام نيز آراي مردم را به دست آورد اما به دليل رد صلاحيت نتوانست وارد مجلس شود، ديگر سردبيران نشريات كه براي نمايندگي اشتياق داشتند، به وعده شخص شاه و نخست وزيران وقت‌، بر كرسي نمايندگي مدت‌ها تكيه زدند و براي حفظ موقعيت سياسي به هر خواسته‌اي از طرف دربار تن دادند.
محمدرضا به‌عنوان شخص شاه‌، در انتخاب نمايندگان مجلس و راهيابي آن‌ها نقش ويژه‌اي داشت‌. نظر مساعد او بود كه باعث مي‌شد دستگاه‌ها و ساواك از فرد مورد نظر حمايت كنند و در مواقعي كه لازم بود، چشمشان را بر همه تخلفات ببندند. به همين جهت مطبوعات نه يك نردبان ترقي بلكه سكوي پرتاب افراد مي‌شدند. در بين مديران نشريات به نام‌هاي زيادي برخورد مي‌كنيم كه از رهگذر مقالات چاپلوسانه براي مقامات ساواك و دربار و به‌خصوص شخص شاه به نمايندگي مجلس رسيدند. دكتر مصطفي مصباح‌زاده مدير روزنامه كيهان‌، مهندس علي‌اكبر صفي‌پور مدير مجله اميدايران ، مهندس عبدالله والا مدير مجله تهران مصور، جهانگير تفضلي مدير روزنامه ايران ما، عباس مسعودي مدير روزنامه اطلاعات و افراد بسيار ديگري را مي‌توان نام برد كه از اين راه وارد مجلس شوراي ملي شدند.
ارتشبد حسين فردوست درباره راهيابي مصباح‌زاده مدير روزنامه كيهان به مجلس مي‌نويسد:
«مصباح‌زاده فرد بسيار مقام‌پرستي بود. يكبار ديگر به من مراجعه كرد و خواستار شد كه از بندرعباس وكيل شود (براي دوره چهاردهم‌). به محمدرضا گفتم و گفت به فرمانده ژاندارمري بندرعباس دستور لازم را بده‌. مصباح‌زاده رفت و فرمانده ژاندارمري را ـ كه يك سرهنگ بود ـ نزد من آورد. گويا قبلاً او را ديده بود و روابط خوبي داشتند. به سرهنگ فوق گفتم كه دستور اعليحضرت است كه به ايشان كمك كنيد تا رأي بياورد. سرهنگ هم گفت‌: «اطاعت مي‌شود!» ولي ظاهراً همان موقع سفارت انگليس فرد ديگري را كانديد كرده بود {عبدالله گله‌داري‌} و مصباح‌زاده موفق نشد، ولي در دوره‌هاي بعد با توصيه محمدرضا توانست به مجلس راه يابد.»
در سند ديگري در خصوص ديگر نماينده مجلس شورا علي‌اكبر صفي‌پور آمده است‌:
«قبل از ظهر روز يكشنبه گذشته علي‌اكبر صفي‌پور نماينده مجلس شوراي ملي و مدير مجله اميد ايران در يك مذاكره خصوصي به يكي از نمايندگان كه مدير روزنامه نيز مي‌باشد اظهار داشته هم اكنون از پيش يك مقام مؤثر انتظامي مي‌آيم و با آن راجع به وضع انتخابات مجلس صحبت مي‌كردم و مقام مزبور به من گفته است اعليحضرت به دو حزب (منظور احزاب ايران نوين و مردم‌) اختيار تام داده‌اند كه با مسئوليت خود از روي سهميه معينه وضع كانديداها را روشن نمايند و لذا كانديداها بايد با رهبران احزاب كنار بيايند. صفي‌پور اضافه نموده تصور مي‌كنم در انتخابات آينده قصد دارند مرا كنار بگذارند و لذا تصميم دارم با آقاي هويدا نخست‌وزير ملاقات و از ايشان بخواهم كه بروند نزد اعليحضرت و وساطت كنند. صفي‌پور از مخاطب خود درخواست نموده كه در صورت لزوم سفارش او را به آقاي هويدا بنمايد.»

پاورقي كيهان  -  ۰۷/ ۰۶ / ۱۳۹۵