به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,120
بازدید دیروز: 2,079
بازدید هفته: 21,934
بازدید ماه: 112,797
بازدید کل: 23,774,598
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۲۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 16 May 2024
الخميس ، ۸ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
13 - حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی : عاشورا و ده پيام

عاشورا و ده پيام

Image result for ‫عاشورا و ده پيام‬‎Image result for ‫جواد محدثی‬‎


محرم براي ما (فروردين جان) است و عاشورا براي ما (بهار ايمان). هرجا كه شيعه اي زندگي مي كند، در اين ايام با عطر عاشورا معطر مي شود و دلش بي قرار كربلا مي گردد و با حضور در مجالس حسيني و دسته هاي عزاداري و حسينيه ها و با سوگواري و عرض ادب به ساحت حضرت اباعبدالله(ع) روح و جان مي گيرد و با اهل بيت عصمت و طهارت، سالار شهيدان و شهداي كربلا پيوند مي خورد.
مكتب عاشورا، دانشگاه عزت و حماسه و ايمان است و ما هم افتخار مي كنيم كه در اين مدرسه عشق و ايثار، ثبت نام كنيم و درس هاي آن را بياموزيم و در زندگي به كار بنديم.
عاشوراي حسيني براي ما درسها و پيام هاي بسياري دارد. ده پيام ازاين قيام را مرور مي كنيم تا درس هاي قيام اباعبدالله از يادمان نرود.
.1 عزت و سربلندي مسلمان، در سايه جهاد و شهادت و مبارزه در راه حق و عدالت است. مرگ شرافتمندانه در اين راه، (حيات ابدي) است و زندگي با خواري و خفت، تن دادن به زبوني و ذلت (مرگ تدريجي) است.
.2 تكليف يك مسلمان متعهد، دفاع از ارزشهاي ديني، دعوت به پاكي و نيكي (امر به معروف و نهي از منكر)، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد و منكرات و انحرافات است و اگر اين فريضه ترك شود، بدان مسلط مي شوند و سقوط جامعه حتمي است. قيام كربلا براي عمل به همين تكليف بود.
.3 شهادت طلبي، سلاحي است كه هر امت به آن مسلح شود، شكست ناپذير مي گردد. خون بر شمشير پيروز است و شهيدان راه خدا زندگان هميشه تاريخ و سرمايه هاي الهام بخش جوامع اند. پس براي عزت يك جامعه، بايد (فرهنگ شهادت طلبي) را ترويج كرد.
.4 فلسفه قيام كربلا احياي دين و ترويج نماز و گسترش معنويات و مبارزه با منكرات است. پيروان اباعبدالله با ايمان و عمل و تقوا و جهاد خويش، نشان مي دهند كه اين فلسفه را شناخته و آن را پذيرفته اند و در راه آن تلاش مي كنند.
.5 براي يك مسلمان، بالاتر از هر چيز عمل به وظيفه و انجام تكليف است. هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامي، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فرياد، چه با سكوت، قيام براي خدا شكست ندارد و هركه به (وظيفه) عمل كند، پيروز است، هرچند در ظاهر شكست بخورد.
.6 مدعيان مسلماني بسيارند، اما در صحنه امتحان است كه مؤمنان صادق و مدعيان دروغين و منافق شناخته مي شوند. آنان كه در جبهه نبرد حق و باطل، به هر بهانه اي امام حق را ياري نكنند و خود را كنار بكشند و به گوشه عافيت و راحت بخزند، مردودشدگان اين امتحانند، هرچند سابقه درخشان ايماني و انقلابي داشته باشند.
.7 اگر چهره هاي شاخص و افراد نافذ و مورد توجه جامعه و (خواص امت)، در لحظه هاي حساس به وظيفه خود عمل نكنند، جامعه را به ذلت و حيرت و افكار را به انحراف و اسلام و تشيع را به انزوا مي كشانند. (رسالت خواص) بسي سنگين است و تكليف آگاهان، بسي خطير و حساس!
.8 شيعيان امام حسين و پيروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمين سازش نمي كنند و عزت و سربلندي خود را به زندگي حقيرانه و بردگي ستمكاران و جباران نمي فروشند و دين و ايمان و شرافت را از دست نمي دهند.
.9 عزاداري براي امام حسين و شهداي كربلا و اهل بيت مظلوم، نشانه همدلي و همراهي و همگامي با حماسه آفرينان عاشورا است. زنده نگهداشتن عاشورا رمز بقاي اين حماسه جاويد است و سلاح اشك، فرياد مظلوميت بر ضد ظالمان است.
.10 آنان كه به حكومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحريف، سكوت و سازش كنند و جان خود را بيش از دين و عزت و شرف، دوست بدارند، ذلت دنيوي و عذاب اخروي و خشم خدا و نفرين خلق خدا را براي خود مي خرند.
شعار عاشورائيان (هيهات منالذله) است و مدالشان عزت و آزادگي.

 

نویسنده : جواد محدثی :  روز سه‌شنبه ٤ اسفند ،۱۳۸۳