پرسش:بین تفسیر عقلی و اجتهادي چه تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ:تفسـیر اجتهـادي بـا تفسـیر عقلی متفاوت است بطور کلی روشهای تفسیری را به 6 روش تقسیم میکنند. تفسـیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی، تفسیر علمی، تفسیر عقلی، تفسیر اشاري یا باطنی، و تفسیر اجتهادي جامع.
از سوی دیگر در یک تقسیم بندي جامع، تفاسیر را به دو دسته تقسیم میکنند:
1ـ تفاسیر نقلی
2ـ تفاسیر اجتهادی
تفاسـیر نقلی آنهایی است که براساس تفسـیر مأثور، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روائی باشد. و بقیه تفاسیر اعم از تفسیرهاي علمی و عقلی را تفاسیر اجتهادي میگویند.
به نظر میرسد که واژه اجتهاد به یک معناي اعمی، شامل تفسیر علمی و عقلی نیز میشود، لکن تفسیر عقلی یک اصطلاح خاص است، که اسـتفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن را تفسیر عقلی گویند. که این «تفسیر عقلی خاص» قسمتی از تفسیر اجتهادي به معناي عام است، بنابراین نمیتوان گفت: تفسیر عقلی، همان تفسیر اجتهادي است.
از اینرو لازم است قلمرو «تفسـیر اجتهـادي به معنـاي اعم» و «تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص» و «تفسـیر عقلی به معناي خاص» از همدیگر جدا شود.
زیرا اجتهـاد بـه معنـاي اعـم در تفسـیر قرآن به قرآن و در تفسـیر روایی هم به کـار میرود، به این معنـا که مـا آیهاي را کنـار آیهاي میگذاریم و یا روایتی را ذیل آیه اي مطرح میکنیم و اسـتنباط و نتیجه گیري میکنیم لـذا در تفسـیر قرآن به قرآن و تفسـیر روایی، استنباط و اجتهاد به معناي اعم راه دارد.
و حتی در «تفاسیر روایی محض» مثل «البرهان»، «در المنثور» و «نور الثقلین» که فقط روایات را ذیل آیات آوردهاند و نتیجه گیري هم نکردهاند، همان هم مبتنی بر یک اجتهاد بوده است که این روایت مربوط به این آیه و تفسیر آن است.
بنابراین به نحوي میتوان گفت: تفسیر اجتهادي به معناي اعم در تمام روشهاي تفسیري کاربرد دارد.
و روش تفسیر عقلی به معناي خاص، استفاده از قرائن عقلی و برهان هاي عقلی در فهم آیات قرآن میباشد، که این روش در کنار بقیه روشهاي تفسیري مطرح است.
و روش تفسـیر اجتهـادي به معناي اخص این است که مفسـر همه قرائن عقلی و نقلی آیه را در نظر بگیرد و نگاهی جامع داشـته باشد به آیات، روایات، علم، عقل به معناي برهانی و حتی باطن، و در پایان با ملاحظه همه این موارد، به نتیجه گیري برسد.
این روش، روش اجتهادي جامع میباشد، که در مقابل دیگر روشهاي تفسیري برشمردیم.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 15,765 |
---|---|
بازدید دیروز: | 15,402 |
بازدید هفته: | 47,098 |
بازدید ماه: | 55,884 |
بازدید کل: | 26,416,817 |
افراد آنلاین: | 73 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
سهشنبه ، ۱۰ تیر ۱٤۰٤
Tuesday , 1 July 2025
الثلاثاء ، ۶ محرّم ۱٤٤۷
تیر 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | |
13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 |
20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 |
27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 |
31 | 30 | 29 | 28 | |||
آخرین اخبار
پزشکیان در جلسه امنیت محلهمحور: ملت ایران همواره پشتیبان نظام انقلاب و رهبری بوده است ۱۴۰۴/۰۴/۰۸ ۰٤/۰٤/۰۹
(48 بازدید)
(48 بازدید)
شیخ نعیم قاسم: تا ابد ساکت نخواهیم ماند میتوانیم اسرائیل را شکست دهیم ۱۴۰۴/۰۴/۰۸ ۰٤/۰٤/۰۹
(38 بازدید)
(38 بازدید)
با رأی نمایندگان مجلس : پرواز پهپادهای غیرنظامی مشروط به رعایت «قوانین سخت» شد ۱۴۰۴/۰۴/۰۸ ۰٤/۰٤/۰۹
(40 بازدید)
(40 بازدید)
اعتراض وزیر خارجه آمریکا به کیهان و حمایت از گروسی، پیام ستون «گفتوشنود» روزنامه به هدف نشست ۱۴۰۴/۰۴/۰۸ ۰٤/۰٤/۰۹
(46 بازدید)
(46 بازدید)
134 -تفاوت تفسیر عقلی با تفسیر اجتهادی(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۵/۰۴/۰۵