به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 860
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 23,029
بازدید ماه: 113,892
بازدید کل: 23,775,693
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
351 - شاخص‌های خوشبختی(۱)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۶/۱۱/۱۱

شاخص‌های خوشبختی(۱)

(پرسش و پاسخ)  

Image result for ‫شاخص‌های خوشبختی از منظر قرآن‬‎


پرسش:خوشبختی چیست و شاخص‌های آن از منظر آموزه‌های وحیانی کدام است؟

پاسخ:مفهوم خوشبختی
خوشبختی یا سعادت یکی از کلیدواژه‌هایی است که همزاد با انسان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی او به شمار می‌آید. اینکه مفهوم خوشبختی چیست و چگونه می‌توان به خوشبختی رسید، همواره بزرگ‌ترین چالش مکاتب فکری و نحله‌های گوناگون دینی و غیردینی بوده است. در اینجا به نحو اجمال به برخی از دیدگاه‌ها درباره خوشبختی اشاره می‌کنیم و سپس به شاخص‌های خوشبختی از منظر دین می‌پردازیم.
1- لغت‌نامه دهخدا برای خوشبختی سه معنای مختلف آورده است. اولین معنای آن کامیابی است. پیشرفت کردن و رسیدن به رفاه به ویژه از نظر اقتصادی. دومین معنا خرسندی است. شادابی، هنگامی‌که فرد به موفقیت رسیده و ازنظر مالی وضعیت خوبی داشته و کم بیش به آرزوهایش رسیده باشد. سومین معنا سعادت است. قرار گرفتن در مرحله رضایت شخصی. (لغت‌نامه دهخدا، ج 6، ص 8875)
2- روانشناسان در تعریف خوشبختی می‌گویند: رضایت از وضعیت موجود یعنی احساس خوشبختی، یعنی مهم نیست شما خوشبخت باشید یا نه، مهم این است که احساس خوشبختی کنید و همین احساس است که خوشبختی را شکل می‌دهد.
3- خوشبختی همان تفسیری است که ما از رویدادها، حوادث و روابط‌مان در گذشته، حال و آینده‌ای زندگی در ذهن خود به تصویر می‌کشیم. پس درواقع حقیقت خوشبختی، چیزی به جز تصویرسازی‌های ذهنی ما از جریان زندگی نیست.
شاخص‌های خوشبختی از منظر دین
براساس آموزه‌های وحیانی نگاه افراد به آفرینش و دیدگاه‌های انسان‌ها به هستی، مبنای تفسیر خوشبختی یا سعادت به حساب می‌آید. اینکه انسان عالم هستی را در مادیات خلاصه کند یک تفسیری از خوشبختی و شاخص‌های آن ارائه می‌دهد و یا اگر عالم هستی را در مادیات و غیرمادیات (امور معنوی) تفسیر و تبیین کند، به گونه‌ دیگری خوشبختی و سعادت انسان را با شاخص‌های خاص خود تعریف می‌کند. بنابراین تفسیر جامع دین، هدیه‌ای الهی است که آرامش خاطر و آسایش وجود تمامی پیروان و شیفتگان را در دوری از نگون‌بختی و بدبختی فراهم می‌سازد و راه روشن خوشبختی را فرا روی تمامی علاقه‌مندان می‌گشاید.
بی‌گمان، دستیابی به تمام معیارها و پرداختن به همه شیوه‌های خوشبختی با این رویکرد، در این مجال مختصر نمی‌گنجد. از این رو، به اهم صفات و ویژگی‌های بنیادین خوشبختی اشاره می‌کنیم.
شناخت و معرفت به دین
 آگاهی از دین، اولین قدم در راه رسیدن به موفقیت کامل و خوشبختی واقعی است. لذا بر هر انسانی لازم است دین را به طور کامل بشناسد، تا بهتر بتواند مسیر زندگی خود را، بر طبق دستورالعمل‌های سعادت‌بخش دین اداره کند، چراکه بدون شناخت دین، هرگز عرصه زندگی نمی‌تواند از توطئه شیاطین ایمن باشد، و از آلوده شدن به امورات ضدخوشبختی در امان باشد.
ادامه دارد