به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 725
بازدید دیروز: 5,045
بازدید هفته: 5,769
بازدید ماه: 96,632
بازدید کل: 23,758,436
افراد آنلاین: 16
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۲۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 12 May 2024
الأحد ، ٤ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
397 - چرایی مهجوریت قرآن(۱)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۷/۰۲/۲۸

 چرایی مهجوریت قرآن(۱)

(پرسش و پاسخ)

 

Image result for ‫قران كريم‬‎

پرسش:قرآن کریم که کتابی جامع و نقشه راه تکامل و سعادت جوامع انسانی است، چرا درمیان انسان‌ها به ویژه جوامع اسلامی مهجور مانده است و الگوی فکری و رفتاری آنها قرار نمی‌گیرد؟
پاسخ:قرآن، کلام حق، اعجاز حضرت محمد مصطفی(ص) و سرمایه معنوی مسلمانان است و همان‌گونه که امام خمینی؛ فرمود: «اگر قرآن نبود، باب معرفهًْ‌الله بسته بود الی‌الابد.» آری! قرآن، بهترین وسیله شناخت خداوند است. قرآن، سخن آرامش‌بخش الهی در گستره هستی است. قرآن، منبع تمام دانش‌های بشری است. کتابی است که انسان را از خاک به افلاک می‌رساند و روح آدمی را به عالم قدس و ملکوت می‌برد؛ ولی ما از این ودیعه الهی، به شایستگی استفاده نمی‌کنیم.
آری، قرآن در میان ما مهجور گشته است؛ چنان‌که در قرآن کریم نیز از زبان رسول اکرم(ص) می‌خوانیم: پروردگارا! قوم من این قرآن را کنار گذاشتند و از آن دوری جستند. (فرقان - 30)
دلایل مهجوریت قرآن
1- پیروی از هوای نفس
در برخی از آیات قرآن کریم، پیروی از هوای نفس، در تعارض با هدایت در راه خدا معرفی می‌شود، از جمله این آیه که خداوند خود می‌فرماید:
و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل‌الله.
و از هوای نفس پیروی نکن که تو را از راه خدا گمراه می‌کند. (ص - 26)
قرآن،کتابی است که خداوند متعال آن را برای هدایت انسان به راه مستقیم نازل فرموده است. بدیهی است که بهره بردن از این هدایت الهی، در گرو تلاش خود فرد برای ایجاد شرایطی لازم است. یکی از این شرایط، پیروی نکردن از هواهای نفسانی است. بنابراین، کسی که پیروی از خواسته‌های نفسانی را مقصود خود قرار می‌دهد، ارتباط موثری با قرآن پیدا نخواهد کرد.
2- جاذبه‌های مادی و دنیوی
جاذبه‌های مادی، همواره سرگرم‌کننده و مانعی بر سر راه سعادت و تعالی است. بدین ترتیب، شیرینی ذکر و یاد خدا از نظر پنهان می‌ماند و آدمی از امور معنوی روی گردان می‌شود و جاذبه‌های مادی، عاملی جدی برای مهجوریت قرآن به شمار می‌آیند. خداوند متعال درکلام وحی خویش، بارها با هشدار به انسان، می‌فرماید: فلا تغرنکم الحیوهًْ‌الدنیا؛ پس زندگی دنیا شما را فریب ندهد».
البته بسیاری مجذوب جلوه‌های دلفریب، ولی ناپایدار دنیا و ظواهر مادی آن می‌شوند و کتاب و سخن خدا را از یادها می‌برند. همان‌گونه که در قرآن کریم نیز بدان اشاره می‌شود که:
نبذ فریق من‌الذین اوتوا الکتاب کتاب‌الله وراء ظهورهم...
گروهی از کسانی که به آنها کتاب (آسمانی) داده شد، کتاب خدا را پشتشان افکندند.(بقره - 101)
بنابراین کسی که مسحور جاذبه‌های مادی است به طور طبیعی نمی‌تواند با قرآن ارتباط درستی برقرار کند.
3-اغواگری شیطان
خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: فاذا قرات‌القرآن فاستعذ من‌الشیطان‌الرجیم. هنگامی که قرآن می‌خوانی پس، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر. (نحل - 98)
ادامه دارد