به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,479
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 16,348
بازدید ماه: 107,211
بازدید کل: 23,769,014
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰ - آیت‌الله مکارم شیرازی: تا وضعیت بانک‌ها حل نشود اقتصاد کشور سامان پیدا نمی‌کند ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:
 
تا وضعیت بانک‌ها حل نشود اقتصاد کشور سامان پیدا نمی‌کند
 
استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: باید برای وضعیت بانک‌ها فکری کرد چرا که تا مسئله بانک‌ها حل نشود، اقتصاد نابسامان خواهد بود.

این مرجع تقلید در بیست و پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه اسلام جوابگوی تمام مسائل از قدیم تا مسائل نوظهور بوده است، گفت: اگر اسلام جوابگوی مسائل نباشد، ناقص به شمار می‌رود که اینگونه نیست. وی بانکداری امروز را از مسائل مستحدثه برشمرد و افزود: سؤال می‌شود که آیا مسائل مربوط به بانکداری در اسلام پیش‌بینی شده است یا خیر؟ باید بگوییم که قواعد و قوانین کلی داریم که پاسخگوی سؤالات مربوط به بانکداری است.
به گزارش رسا، استاد برجسته درس خارج حوزه اظهار داشت: اسلام می‌فرماید رباخواری در بانک‌ها ممنوع بوده و جایز نیست، از این رو بانک‌ها باید به صورت عقود شرعیه مانند مضاربه عمل کنند، اگر بانک‌ها طبق عقود شرعیه عمل کنند، شکوفایی اقتصادی حاصل شده و مردم از سرمایه‌های خود استفاده می‌کنند اما اگر عمل نشود مانند بانک رباخوار غربی سبب بدبختی خواهد شد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه متأسفانه امروزه برخی از بانک‌ها به وظایف شرعی خود عمل نمی‌کنند، گفت: متأسفانه امروزه بر اساس فاکتورهای صوری وام می‌دهند و وامی که به عنوان مثال باید در صنعت خرج شود را برای کار دیگری استفاده می‌کنند که رباخواری آشکار است و بانکداری را خراب می‌کند.
وی با‌ اشاره به شرایط سود وام قرض‌الحسنه، افزود: گفته ایم که قرض‌الحسنه هزینه دارد و کارمزد می‌خواهد و هزینه برای پرسنل، آب و برق و امثال آن است که نهایتا باید 4 درصد باشد و بیش از آن رباخواری محسوب می‌شود. این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی بانک‌ها برای هر سال 4 درصد سود دریافت می‌کنند، اظهار داشت: اگر این وام 5 ساله باشد سود آن 20 درصد می‌شود که رباخواری آشکار است، وقتی می‌گوییم 4 درصد سود برای تمام سال‌ها است نه اینکه برای هر سال 4 درصد دریافت شود، این یکی از کارهای خلافی است که در بانک‌ها انجام می‌شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: از دیگر کارهای خلاف که عده‌ای را به خاک سیاه نشانده جریمه‌های دیرکرد است، اسلام می‌فرماید اگر بدهکار ورشکست شد و نتوانست بدهی خود را پرداخت کند، نمی‌توان آن را جریمه کرد اما بانک‌ها جریمه می‌کنند. این مرجع تقلید با بیان اینکه هنوز مسئله بانکداری در کشور حل نشده است، ابراز داشت: وقتی تولیدکننده و صنعتگر باید سود 28 درصد بدهد، سودی نمی‌برد و ورشکست می‌شود، باید برای وضعیت بانک‌ها فکری کرد چرا که تا مسئله بانک‌ها حل نشود، اقتصاد نابسامان خواهد بود.
وی با تقدیر از راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه توسط مردم، بیان داشت: این کار بسیار خوب است و افراد می‌توانند در این کار خیر به ویژه در ماه مبارک رمضان شرکت کنند تا عده‌ای را از مشکلات نجات دهند.