به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 646
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,814
بازدید ماه: 120,945
بازدید کل: 23,784,116
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
12 - زهرا عباسی : قانون آپارتایدی «کشور یهود» گستاخی صهیونیست‌ها انفعال جهان عرب ۱۳۹۷/۰۵/۱۰

قانون آپارتایدی «کشور یهود» گستاخی صهیونیست‌ها انفعال جهان عرب

Image result for ‫پرچم اسرائیل‬‎
 


زهرا عباسی

نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) روز 28 تیرماه سال جاری طرح نامشروع و غیرقانونی«تشکیل کشور یهودی» را با 62 رای موافق و 55 رای مخالف تصویب کرده‌اند. این طرح آنقدر ظالمانه و تبعیض‌آمیز است که نمایندگان فلسطینی‌تبار کنست پس از پایان رای‌گیری، در اعتراض به تصویب این طرح جنجال‌برانگیز، نسخه‌های آن را پاره و به سمت «بنیامین نتانیاهو» پرتاب کردند و به خاطر این اقدام، با واکنش شدید ماموران امنیتی روبه‌رو و از مجلس اخراج شدند. طبق این قانون، حقوق حدود دو میلیون فلسطینی‌ ساکن اراضی اشغالی نقض می‌شود.
در پی این اتفاق، کارشناسان منطقه‌ای و جهانی اعلام کردند که صلح در منطقه مهم و استراتژیک غرب آسیا، چندین گام دیگر از تحقق نهایی خود دورتر و دست نیافتنی‌تر شده است. رژیم صهیونیستی با این اقدام خود، که با حمایت آمریکا و دیگرمتحدان غربی و سکوت و انفعال کشورهای مرتجع عربی انجام داده، نشان داد که گستاخی و شرارت آن، دیگر حد و مرز نمی‌شناسد و به آسانی قانون تصویب می‌کند و حقوق فلسطینی‌ها را زیر پا می‌گذارد.
جنجال‌برانگیزترین مفاد لایحه ایجاد کشور ملی یهودی به این شرح است: تنها زبان رسمی اسرائیل «عبری» خواهد بود. فقط شهروندان یهودی از حق تعیین سرنوشت برخوردارند. اسرائيل سرزمین یهودی و میهن تاریخی تمام یهودیان در سراسر جهان است. محاکمه افراد طبق شریعت یهود انجام خواهد شد. تمام یهودیان در سراسر جهان حق بازگشت به اسرائیل را دارند و قدس پایتخت اسرائیل است.
به این ترتیب مشخص است که با تصویب این قانون نژاد‌پرستانه تمام صهیونیست‌ها از حقوق برابر برخوردار می‌شوند، در حالی که فلسطینی‌ها که در سرزمین مادری خود به سر می‌برند، از کمترین حقوق هم بهره‌ای ندارند و در سرزمین،  وطن و کشور خود بیگانه به حساب می‌آیند. بند اسرائيل، میهن تاریخی تمام یهودیان در سراسر جهان موید همین مسئله و انکار حضور تاریخی فلسطینیان در سرزمین آبا و اجدادی‌شان است.

سابقه تاریخی
در آگوست سال 2011 (مرداد 1390) «آوراهام آوی دیختر» رئیس اسبق سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی و عضو کنست این رژیم که در آن زمان در حزب «کادیما» عضویت داشته است، به همراه «زئیف اکین» از حزب لیکود، پیش‌نویس طرحی را با عنوان «‌اسرائیل کشور قومیتی ملت یهود» به کنست ارائه دادند. این طرح توسط «مرکز پژوهش‌های راهبردی رژیم صهیونیستی تهیه و تدوین شده بود، که یک سازمان تندروی مرتبط با جنبش‌های یهودی راستگرای تندرو مانند جنبش «زو آرتزینو» است. در آن زمان، علاوه بر دیختر و الکین، 40 عضو دیگر کنست و وابسته به احزابی مثل کادیما و «کار»، به پیش‌نویس این قانون رای مثبت دادند، اما به محض طرح این قانون در کنست، مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت که از جمله آنها می‌توان به مخالفت مشاور حقوقی کنست اشاره کرد که مدعی شده بود، این طرح در صورت تصویب موازنه موجود میان یهودیت رژیم و دموکراتیک بودن آن را برهم می‌زند. مشاوران حقوقی در آن زمان خواستار برگزاری بحث‌های عمیق درباره این طرح شدند. «تزیپی لیونی» عضو حزب کادیما در آن زمان نیز طی اظهاراتی، از دیختر خواست که این پیش‌نویس را پس بگیرد. به تدریج صف‌بندی جدیدی میان موافقان و مخالفان این پیش‌نویس شکل گرفت؛ طرفداران «اردوگاه قومیتی» از تصویب آن حمایت می‌کردند و در مقابل، احزاب میانه رو و چپ علیه آن موضع می‌گرفتند و یا خواستار انجام برخی اصلاحات در آن می‌شدند.
دولت سابق نتانیاهو در سال 2014 تعدادی از پیشنهادات مطرح شده در طرح مذکور، که از سوی اعضای کنست از جمله «زئیف الکین»، «ایلیت شاکید» و  شخص نتانیاهو ارائه شده بود، را در کابینه به تصویب رساند، اما به خاطر مخالفت شدید تزیپی لیونی که در آن زمان سمت وزارت دادگستری را در اختیار داشت، نتوانست پیش‌نویس‌ را به کنست ارائه دهد. در سایه افزایش فشار جریان راستگرای تندرو برای تصویب هر چه سریعتر این پیش‌نویس و به ویژه، پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، کمیته وزارتی امور قانونگذاری در تاریخ هفت مه سال 2017 طرح قومیت ارائه شده از سوی دیختر را تصویب کرد و سرانجام  پارلمان رژیم صهیونیستی در تاریخ 10 مه 2017(20 اردیبهشت 1396) پیش‌نویس طرح «اسرائیل کشور قومیتی ملت یهود» را با رای اکثریت 48 عضو ائتلاف دولتی و 41 رای مخالف در شور اول به تصویب رساند. این اقدام در راستای مجموعه اقداماتی صورت گرفت که ائتلاف جریان راست رژیم صهیونیستی از سال 2011 و به منظور تصویب قوانینی در کنست آغاز کرده بود، قوانینی که باعث نهادینه شدن «یهودیت اسرائیل» می‌شود و مرجعی قانونی و معنوی در این رژیم به شمار می‌رود. نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی در روز 28 تیرماه سال جاری این طرح آپارتایدی و ضد انسانی را با 62 رای موافق و 55 رای مخالف تصویب کردند.

واکنش‌ها به تصویب طرح
رژیم صهیونیستی درسایه حمایت‌های همه جانبه دولت آمریکا و بی‌تفاوتی دولت‌های مرتجع عربی، طرح نژادپرستانه موسوم به «کشور یهود» را در کنست به تصویب رساند، با این هدف که بتواند موجودیت نامشروع خود را در فلسطین اشغالی تثبیت کند و به زعم خود، فلسطینی‌ها و جهان را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. فلسطینی‌ها این توطئه را مردود دانسته وآن را محکوم به شکست خواندند و در صحنه بین‌المللی نیز این حرکت با مخالفت‌های گسترده مواجه شده است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین این طرح را  امپریالیستی و فاشیستی خوانده و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا این طرح را تصویب کرده است. «ناصر ابوشریف» نماینده این جنبش در ایران در این باره می‌گوید: «رژیم صهیونیستی از ابتدا یک رژیم فاشیستی و بلکه سوپرفاشیستی بوده و کسانی که از این رژیم و ایجاد آن حمایت کردند، قدرت‌های بزرگ آن زمان (قرن بیستم) بودند کشورهایی که در داخل و در جامعه خود مدعی دموکراسی بودند و در خارج از کشورهایشان دست به اقدامات استعماری و امپریالیستی می‌زده‌اند. در واقع این قانون مسئله جدیدی نیست و از ابتدا هم رژیم صهیونیستی براساس این ایده بنا شده بود و این شیوه و منش ادامه دارد.»
نماینده جنبش جهاد اسلامی اضافه می‌کند که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا این طرح سوپرفاشیستی را تصویب کرده و برای همه روشن است که این نوع قوانین براساس دروغ پایه‌ریزی شده است. در واقع کنست رژیم صهیونیستی نمی‌توانست آن را تصویب کند مگر این‌که ضعف امت عربی، اسلامی و فلسطینی به آن کمک کرده باشد.
«فوزی برهوم» سخنگوی حماس نیز در واکنش به این طرح فاشیستی خاطر نشان می‌کند که اگر سکوت و ناتوانی کشورهای منطقه و بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه‌جانبه و نامحدود آمریکا از این رژیم نبود، هرگز چنین قوانینی تصویب نمی‌شد. وی تاکید می‌کند که این قوانین به کلی باطل است و راه به جایی نخواهد برد و ملت فلسطین همچنان مالک اصلی این سرزمین بوده و خواهد بود. «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین‌(ساف) نیز معتقد است که  این طرح رژیم صهیونیستی امتداد میراث استعماری و نژادپرستانه‌ای است که مبتنی بر پاکسازی قومی و حذف مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها به عنوان ساکنان اصلی در سرزمین تاریخی‌شان است.
دیگرگروه‌ها و جنبش‌های فلسطینی نیز تاکید دارند که هدف اصلی و اساسی تل‌آویو از این اقدام، مشروعیت‌زایی برای رژیم صهیونیستی است چرا که صهیونیست‌ها با وجود گذشت بیش از 70 سال یعنی از سال ۱۹۴۸ تاکنون، هنوز نتوانسته‌اند برای خود مشروعیت کسب کنند و مشروعیت‌شان با گذشت این مدت طولانی همچنان زیر سوال قرار دارد. آمریکا و متحدان غربی و عربی آن نیز در طول این مدت زمان طولانی، نتوانسته‌اند به اسرائیل مشروعیت عمومی و همگانی اعطاء کنند. با این حال، باید گفت، تصویب قانون «کشور یهود» که با هدف ایجاد مشروعیت برای رژیم صهیونیستی صورت گرفته، همچون تلاش‌های 70 سال گذشته  به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. اظهارات قلدرمآبانه مقامات آمریکایی در سازمان ملل و شورای امنیت، مثل این جمله که «هیچکس نمی‌تواند با اسرائیل درگیر شود» هم نمی‌تواند برای اسرائیل مشروعیت به ارمغان آورد. امروز حتی ملت‌های اروپایی و دیگر ملت‌ها نیز نسبت به صهیونیست‌ها بیش از پیش ابراز تنفر می‌کنند و موج تنفر و انزجار از صهیونیست‌ها در نزد ملت‌ها بیش از پیش فراگیر شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در انتقاد از تصویب قانون شوم «کشور یهود» از سوی کنست، رژیم صهیونیستی را فاشیست و نژادپرست خطاب کرده و گفته که روح هیتلر به جمع برخی مسئولان اسرائیلی بازگشته است. دولت قطر، دولت اردن، لبنان و سوریه نیز از سکوت برخی از کشورهای عربی در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین و حقوق آنها انتقاد کرده و تاکید کردند که تاریخ، سکوت اعراب را مساوی با تجاوز اسرائیل به سرزمین و ظلم به ملت فلسطین خواهد دانست.
وزارت خارجه روسیه نیز ضمن محکوم کردن این اقدام صهیونیست‌ها اعلام کرد که این اقدام، روند صلح را پیچیده کرده و بر تنش‌ها در خاورمیانه(غرب آسیا) می‌افزاید. سازمان عفو بین‌الملل نیز این قانون را به منزله نهادینه کردن 70 سال تبعیض و نابرابری در حق مردم فلسطین دانست.

مخالفت‌های داخلی
این طرح درداخل رژیم صهیونیستی نیز با مخالفت‌هایی مواجه بوده است و حتی چند هزار نفر از ساکنان تل‌آویو، علیه آن، به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کرده‌اند. در بیانیه تظاهرات یهودیان اعلام شده بود که این قانون باعث می‌شود که نژادپرستی، تبعیض و تفرقه در میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها رواج پیدا کند و این مسئله موجب اختلاف، جدایی، کینه، دشمنی و جنگ روزانه میان آنها شود.
به رغم تصویب این طرح در کنست، بسیاری از کارشناسان تاکید کرده‌اند که این گونه تحرکات نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را در رسیدن به اهدافش و در قانونی ساختن چنگ‌اندازی بر فلسطین کمک کند. خود صهیونیست‌ها هم به بی‌نتیجه بودن آن واقفند ومعتقدند این گونه تحرکات در چار چوب جنگ قدرت داخلی رژیم صهیونیستی قابل تفسیر است. در این میان، موضع سست کشورهای جهان عرب و جهان اسلام نیز نقش مهمی در اقدامات اخیر صهیونیست‌ها داشته است. اگر جهان اسلام و جهان عرب به صورت متحد، یکپارچه و یک‌صدا موضع واحدی را علیه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اتخاذ می‌کردند، امروز شاهد عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز نبوده‌ایم.

تشدید خشونت در منطقه‌
کارشناسان منطقه  معتقدند، اقدامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مثل انتقال پایتخت این رژیم از تل‌آویو به قدس وتصویب قانون «کشور یهود» منطقه را به آتش خواهد کشید، چرا که فلسطینی‌ها و مسلمانان هرگز با چنین توطئه‌ای کنار نخواهند آمد و مقابل آن مقاومت خواهند کرد بنابراین دود این آتش اول از همه، دامن صهیونیست‌ها را خواهد گرفت و منجر به رسوایی هرچه بیشتر این رژیم در صحنه بین‌المللی و در جوامع غربی خواهد شد. در همین رابطه «سویل نوریوا» روزنامه‌نگار، تحلیلگر منطقه‌ای و رئیس مرکز رسانه‌های قفقاز با انتشار یادداشتی تحت عنوان «تصمیم نژادپرستانه اسرائیل» در روزنامه «استار» می‌نویسد، اقدام شرم‌آور مجلس رژیم صهیونیستی بار دیگر به رویکرد نژادپرستانه آنها در برخورد با مسلمانان فلسطینی صحه گذاشت.این رفتار سران رژیم صهیونیستی بی‌تردید به خشونت منطقه ای خواهد افزود و چهره یهودیان را در جهان تخریب خواهد کرد.
«فخرالدین آلتون» از کارشناسان سیاسی نزدیک به دولت ترکیه نیز با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بازی خطرناک اسرائیل» در روزنامه «صباح» می‌نویسد، رژیم صهیونیستی سالیان زیادی است که بر سیاست‌های ظالمانه خود علیه فلسطینیان مظلوم اصرار می‌ورزد. وی اضافه می‌کند، حمایت‌های آمریکا و اختلافات میان مسلمانان، دو دلیل مهم گستاخی این رژیم اشغالگر است و با تصویب قانون کشور یهود در مجلس اسرائیل، در واقع بازی خطرناکی از سوی این رژیم در منطقه و حتی در سطح جهان آغاز شده است که باعث می‌شود فاصله و تفاوت میان یهودیان و صهیونیست‌ها در افکار عمومی جهان، از بین رفته و اقدامات افراطی علیه یهودیان در جهان تشدید شود.
«افق اولوتاش» مترجم، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی ترک نیز رفتار رژیم صهیونیستی را نژادپرستانه توصیف می‌کند و در مقاله‌ای می‌نویسدکه اسرائیلی‌ها دیگر به صورت آشکار به رفتارهای نژادپرستانه روی آورده‌اند و با تصویب قانونی در مجلس، به واقع به فلسطینیان می‌گویند که یا بپذیر، یا این منطقه را ترک کن!
به نوشته وی، تصویب قانون کشور یهود بر خلاف همه قوانین حقوقی و بین‌المللی بوده و توهینی آشکار به جوامع جهانی است. افزایش جمعیت مسلمانان و عرب‌ها در منطقه به ویژه در فلسطین باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده و آنها چاره را در تصویب چنین قانونی دیدند.
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی امروز در سایه تحولات کنونی اراضی اشغالی به ویژه تداوم تظاهرات‌ بزرگ بازگشت در نوار غزه، مشروعیت خود را به شدت در خطر می‌بیند. همین احساس خطر نسبت به مشروعیت رژیم صهیونیستی، موجب شده تا مقامات این رژیم دست به اتخاذ سلسله تدابیر ابلهانه‌ای همچون تصویب قانون کشور یهود، بزنند، غافل از اینکه این دست از اقدامات نمی‌تواند برای تل‌آویو مشروعیت‌زایی داشته باشد. راهپیمایی‌های بازگشت که از تاریخ ۳۰ مارس(10 فروردین) آغاز شده مبارزات ضد صهیونیستی را نه تنها در محدوده اراضی اشغالی، بلکه در تمامی منطقه به صورت فزاینده و چشمگیری، افزایش داده است. این راهپیمایی‌ها امروز به یک حماسه سراسری تبدیل شده است که در حال حاضر به عنوان بزرگترین دغدغه و نگرانی امنیتی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه محسوب می‌شود. این درحالی است که مقامات صهیونیستی پس از ظهور و بروز داعش در منطقه و توجه ویژه رسانه‌ها و افکار عمومی به این پدیده شوم، مسئله فلسطین را برای خود تمام شده فرض کرده بودند. لذا اگر امروز شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی در اقدامی خودسرانه قانون «کشور یهود» را تصویب می‌کند، این مسئله به تلاش این رژیم برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود در تحولات اخیر باز‌می‌گردد و تل‌آویو به دنبال آن است تا از این رهگذر مشروعیت به خطر افتاده خود را ترمیم کرده تا مبادا اراضی اشغالی طی هفته‌ها و یا ماه‌های آینده شاهد کوچ دسته‌جمعی شهرک‌نشینان صهیونیست باشد.
منابع برگرفته: ایسنا
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین