به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,997
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 24,166
بازدید ماه: 115,029
بازدید کل: 23,776,828
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
** - حسن رحیم‌پور ازغدی : از تأکید بر شناسنامه ضداستکباری 16 آذر تا انتساب برجام به دیپلماسی سنتی- قجری ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
در نشست‌های بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه‌ها مطرح شد
 
از تأکید بر شناسنامه ضداستکباری 16 آذر
 
تا انتساب برجام به دیپلماسی سنتی- قجری
 
Image result for ‫شانزده آذر شناسنامه ضد آمریکایی و ضد استکباری است‬‎


دانشگاه‌های مختلف کشور طی روزهای گذشته به بهانه بزرگداشت 16 آذر و روز دانشجو شاهد برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف سخنرانی بود.
مراسم روز دانشجو پنج‌شنبه ۱۶ آذر در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد. در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این نشست، اظهار داشت: جریان جنبش دانشجویی ما جریان ضد ظلم، ضدفساد، ضد استکبار، عدالت‌خواه و حق‌خواهی بوده و هستند و برخلاف احزاب و گروه‌های سیاسی که به دنبال کسب قدرت بوده، آرمان‌گرا هستند.
به گزارش تسنیم، رئیسی با بیان اینکه خصلت مطالبه‌گرایی دانشجویان از این آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی بر‌می‌آید، ادامه داد: برخی ممکن است این جریان دانشجویی را نپسندند اما حضور این جریان در کنار جریان انقلاب اجتناب‌ناپذیر است، البته باید مراقب آفت‌های احتمالی نظیر سوءاستفاده جریان‌های سیاسی به دنبال قدرت بود و راه آنها را سد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه باید رابطه‌ای بین علم، اقتصاد و سیاست شبیه به یک مثلث باشد بر این اساس که نتیجه علم باید وارد اقتصاد و سیاست خارجی شود تا سبب رونق اقتصاد و یافتن بازارهای خارجی برای تولیدات داخلی ما شود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اتهامات بسیاری علیه آستان قدس نظیر بحث مالیات و غیره مطرح می‌شود، گفت: البته اگر چند سایت این حرف‌ها را می‌نویسند دلیل نمی‌شود که حرف مردم باشد؛ در مورد مالیات آستان قدس رضوی نیز تولیت فقید 35 سال پیش نامه‌ای خدمت حضرت امام (ره) نوشتند و امام رسماً این امر را مرقوم فرمودند که آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه آن از مالیات معاف هستند‌.
رئیسی با بیان اینکه چون تمام درآمد آستان قدس موقوفه و نذر است لذا در هزینه‌ها تاکید دارم که باید دقت شود، گفت: من نیز پس از اینکه به این سمت منصوب شدم نامه‌ای به مقام معظم رهبری فرستاده و ایشان نیز بر گفته حضرت امام (ره) تاکید کرده و نکاتی مطرح کردند ضمن اینکه ما در حال حاضر مالیات ارزش افزوده، تکلیفی و مالیات عملیاتی را می‌پردازیم و غیر از آن، چندین برابر پولی که آستان قدس به عنوان مالیات بخواهد بپردازد را در جاهایی که وظیفه دولت است هزینه می‌کند.
وی ادامه داد: ما برای نخستین بار موسسه حسابرسی خارج از آستان قدس را به آستان وارد کردیم تا به صورت کاملا دقیق به بررسی بپردازند و شفافیت درباره مسائل آستان قدس در برابر درآمدها و هزینه‌ها به حدی است که ما می‌توانیم در زمینه موقوفات بیان کنیم کجا هزینه شده و مراحل حسابرسی بسیار متفاوت از گذشته است.
مشاور میر‌حسین موسوی: برجام نتیجه دیپلماسی سنتی- قجری است
در مراسمی دیگر، ناصر نوبری، سفیر وقت ایران در شوروی و مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات 88 همراه با حجت‌الاسلام نبویان میهمان مراسم روز دانشجو دانشگاه شهید رجایی بودند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، نوبری در این نشست گفت: در سیاست خارجی دو نوع دیپلماسی در تاریخ کشور ما وجود دارد. یکی دیپلماسی سنتی و قجری و دیگری دیپلماسی علمی-حرفه‌ای است. اکنون دیپلماسی ما همان دیپلماسی دوران پهلوی و همان دیپلماسی قجری است.
وی ادامه داد: در دیپلماسی سنتی-قجری ما خود را یک کشور کوچک ضعیف می‌بینیم و یکسری قدرت‌های بزرگ در جهان هستند که ما باید اعتمادشان را جلب کنیم. کار دیپلماسی قجری - سنتی این است که کشورهای با معرفت پیدا و به آنها اعتماد می‌کنند. در این نوع از دیپلماسی فرض بر این است که باید متکی و آویزان شد، اما باید به یک کشور با مرام تکیه کرد. برجام هم نتیجه همین دیپلماسی سنتی- قجری است.
این دیپلمات با‌سابقه افزود: اعتماد‌سازی بر همین مبناست که ما نقد می‌دهیم تا به ما اعتماد کنند و بتوانیم به آنها آویزان شویم. همان سنتی که در گذشته کشورهای کوچک برای حفظ حاکمیت خود به امپراتوری‌های بزرگ صله و هدیه می‌دادند. آقای ظریف هم در کمیته شورای روابط خارجی آمریکا رفته و اظهار کرده است به ما کمک کنید تا بمانیم، این مطلب سری نیست. یعنی در اصلی‌ترین مکان تصمیم‌گیری آمریکا به طور واضح گفتند که کمکمان کنید تا از بین نرویم. این نوع دیپلماسی در سیاست خارجی علمی و سیاسی دنیا قرن ۱۹ برچیده شد.
نوبری ادامه داد: در ابتدا گفتند که ما می‌خواهیم معیشت مردم را حل کنیم و با آمریکا مذاکره می‌کنیم. حتی گفته شد که مشکل آب خوردن مردم حل می‌شود اما بعد از 3 الی 4 سال به دلیل اینکه به آن اهداف نرسیدند می‌گویند ما کار مهم‌تری کردیم و آن برداشتن سایه جنگ از روی کشور بود. اما شما هدفتان این بود که با این مذاکرات مشکلات اقتصادی را حل کنید اکنون باید بازخواست شوید. باید مردم شما را بازخواست کنند، نه اینکه چهره خود را تغییر دهید و هدف دیگری معرفی ‌نمایید.
سفیر سابق ایران در شوروی با بیان اینکه در سیاست خارجی امروز تضمین، امضای کری نیست، تصریح کرد: از نظر روابط بین‌المللی امروز برجام غلط است. این تعداد صفحه برای چنین قراردادی ‌اشتباه است. برجام خانه عنکبوتی است که تارهای عنکبوت صفحه‌های آن است. اگر برجام بر اساس دیپلماسی حرفه‌ای بود تنها در یک صفحه نوشته شده بود. اکنون سفارتخانه‌های ما در وزارت خارجه نمی‌توانند حساب ارزی باز کنند اما ما ۱۰ هزار سوخت اورانیم خود را از دست دادیم.
وی با بیان اینکه دیپلماسی ما در سوریه درست بود، گفت: خوشبختانه هر جا دست وزارت خارجه وجود ندارد؛ کار درست انجام می‌شود، به همین دلیل دیپلماسی ایران بعد از انقلاب حالت سینوسی دارد.
چرا در آب سنگین اراک بتن ریختند؟
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در نطنز 16 هزار سانتریفیوژ نسل یک داشتیم که بعد از برجام به 5 هزار کاهش یافته است یا دانشجوهای رشته هسته‌ای که قرار بود در فوردو دانش هسته‌ای یاد بگیرند که بساط آن هم برچیده شد.
به گزارش تسنیم، نبویان با طرح این سؤال که چرا اصرار داشتند اراک را بتن بریزند، ادامه داد: متخصصین و دانشمندان ایرانی رآکتوری را در اراک راه انداختند که سالانه 9 کیلو پلوتونیوم از آن استخراج می‌شد. در نیروگاه بوشهر هم از پسماندهای به وجود آمده پلوتونیوم استخراج می‌شد که اسرائیل آن را برای خود زنگ خطر می‌دانست و بند 17 ضمیمه اول برجام ایران را متعهد کرده همه سوخت‌های مصرف شده تمامی رآکتورهای قدرت و تحقیقاتی در زمان حال و آینده را به خارج بفرستند. هم‌چنین تا ابد ایران بازفرآوری هم نیاز ندارد و دانش بازفرآوری هم نباید داشته باشد.
نبویان گفت: مقام معظم رهبری هم چندین بار فرمودند در برجام گام به گام جلو بروید اما مسئولان ما کل تعهدات را انجام دادند و به آمریکا اعتماد کردند.
وی افزود: حتی در همین برجام صراحتاً اعلام شده است که تنها 25 درصد تحریم‌ها برداشته خواهد شد و برجام قرار است که رابطه بانکی و فروش نفت را تسهیل کند که آن هم اتفاق نیفتاده است چرا که 2 سال است بعد از برجام پول‌های ما در اروپا بلوکه می‌شود و بابت نگهداری از آن باید پول هم بدهیم.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، تحریم‌های کاتسا را اوج فشار به کشور دانست و گفت: در کاتسا آمده است که اگر بانکی در هرجای دنیا با ایران رابطه داشت خود بانک هم به لیست تحریم‌ها اضافه می‌شود.
وجود تفکری در دولت که مدل اقتصاد کینزی را مناسب جمهوری اسلامی می‌داند
رئیس ‌مرکز بررسی‌های دکترینال نیز در مراسم روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اگر امروز اقتصاد ما دچار مشکل است مربوط به استادان حوزه علوم اقتصاد است. چه طور ممکن است ما ژنرال‌هایی داریم که بدون یونیفرم نظامی ابر‌قدرت‌ها را در سوریه شکست می‌دهند، چه طور ژنرال‌های ایرانی ژنرال‌های غربی از ناتو، رژیم صهیونیستی و... را شکست می‌دهند، چون قاسم سلیمانی محصول دانشگاه نیست و با علم و تجربه انقلابی خودش می‌جنگد نه با علم و تجربه غربی‌ها.
حسن عباسی با بیان اینکه در دانشکده‌های اقتصاد نمی‌توانیم علمی تولید کنیم که مشکل تورم و بیکاری را حل کند، افزود: علوم انسانی ما تا بالای 70 درصد متون ترجمه شده علوم انسانی غربی است.
وی ادامه داد: علوم سیاسی یعنی اینکه پیرمردی در یک اتاق ساده بنشیند و 450 بار سران دنیا به دیدار او بیایند. قدرت نرم و علوم سیاسی این است نه آن چیزی که به عنوان شهریار نیکولو ماکیاولی و یا نظریات توماس هابز در دانشکده‌ها تدریس می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایدئولوژی بعدی که نابود شدنی است ایدئولوژی صهیونیسم است، گفت: ایران امروز به مرزهای اسرائیل رسیده است و این موضوع جریان صهیونیستی را نگران می‌کند. همان طور که مارکسیسم کنار رفت صهیونیسم هم زدوده خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز می‌بینیم برای ورود به مجلس و شورای شهر باید چند میلیارد پول بدهند و وقتی این گونه فردی وارد قدرت شود برای جبران هزینه‌ای که پرداخت کرده به دنبال رانت و منابع مالی و بیت‌المال است بنابراین ذات علوم سیاسی غربی لابی است، برای اینکه به رای گذاشته شویم باید میلیاردی پول بدهیم. مقصر این قضیه دانشکده‌های علوم انسانی ما هستند که دست به تولید علوم انسانی بومی نزده‌اند و نعل به نعل علوم انسانی غربی را پیاده کرده‌اند.
عباسی با بیان اینکه 39 سال است که اقتصاد کشور به دست استادان اقتصاد است و آنها امروز باید جوابگوی وضعیت اقتصادی کشور باشند، تصریح کرد: یک تفکر به دنبال مکتب اقتصادی کینزی بوده که هم اکنون در دولت فعلی مستقر است و رسما در کتاب امنیت ملی و نظام‌های اقتصادی ایران عنوان کردند که الگوی اقتصادی مناسب جمهوری اسلامی مدل اقتصاد کینزی است بنابراین اسلام را پیاده نکرده‌اند.
وی گفت: امروز اقتصاد لیبرالی در کشورهای غربی به بن بست رسیده است و 62 تریلیون دلار بدهی روی دست جهان مانده است و کشورها با بدهی بالا که در صدر آنها آمریکاست در مرحله فروپاشی اقتصادی قرار دارند اما استادان اقتصاد در دانشگاه‌های ایران از اظهار چنین مطالبی سر باز می‌زنند.
16 آذر شناسنامه ضدآمریکاییپ و ضداستکباری است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر کسی بپرسد که ما با استکبار مشکلی نداریم پاسخ می‌دهیم شما قرآن، روایات و منابع دین را نمی‌شناسید.
به گزارش فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، گفت: 16آذر یک شناسنامه ضد آمریکایی و ضد استکباری است، سؤالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که استکبار‌ستیزی تا کی؟ پاسخ سؤال این است تا وقتی که استکبار هست استکبار‌ستیزی هم هست.
رحیم‌پور ازغدی افزود: سؤال دیگری که این روزها مطرح می‌شود این است که برای چه باید بگوییم مرگ بر آمریکا؟ باید بگوییم که منظور ما از مرگ بر آمریکا، مرگ بر استکبار و مرگ بر فرعون امروز است.
وی ادامه داد:‌ ابراهیم با نمرود می‌جنگید؛ پیامبر با ‌اشراف قریش؛ جنگ حق و باطل در طول تاریخ مثال‌زدنی است. اگر کسی بپرسد که ما با استکبار مشکلی نداریم پاسخ می‌دهیم شما قرآن و روایات و منابع دین را نمی‌شناسید.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: قرآن اساساً یک کتاب ضد استکبار است. استکبار سه وجه دارد، یک سیاسی دو مذهبی دینی و سه اقتصادی؛ جهت سیاسی آن فرعون و مذهبی و دینی بلعم باعورا و اقتصادی قارون است که در قرآن به آنها ‌اشاره شده است.
وی اظهار داشت: آیا کشوری که در 50 کشور دنیا غارت، کشتار مبارزه و جنگ راه می‌اندازد مصداق بارز استکبار نیست؟ آمریکا شعار حقوق بشر می‌دهد و دادگاه‌های بین‌المللی در دست اوست و نمره حقوق بشر می‌دهد؛ در حالی که بزرگترین ناقض حقوق بشر و ناقض حقوق زنان است و طبیعت را به هم می‌ریزد و موجب آلودگی محیط زیست می‌شود و بدترین کشتارها را راه می‌اندازد.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد:‌ رژیم صهیونیستی به بهانه هولوکاست ده تا هولوکاست راه انداخته است. اگر کسی بگوید نمی‌دانم استکبار چیست، دچار منگولیسم سیاسی است؛ اصلا شعور سیاسی ندارد و تاریخ خود را نفهمیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته اگر آمریکا مصداق استکبار نباشد مسئله عوض می‌شود شعار آشتی با جهان که در اثر آشتی با جهان خارج است خود را نشان داد گفتند تحریم‌ها ترک برداشت در حالی که هیچ اتفاقی رخ نداده بود. اسرائیل در خطر سقوط نهایی قرار داشت وجود داعش و چند جنگ‌های منطقه خاورمیانه این سقوط را عقب انداخت.
هزینه مراسم روز دانشجو صرف خرید کانکس برای زلزله‎‌زدگان
بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولین در امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور، اعلام کرد: با هزینه‌های برگزاری مراسم روز دانشجو تعدادی کانکس خریداری کرده و آن را به زلزله‌زدگان اهدا کردند.