به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,689
بازدید دیروز: 6,132
بازدید هفته: 1,689
بازدید ماه: 92,552
بازدید کل: 23,754,357
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 11 May 2024
السبت ، ۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
503 - آثار گناهان (5)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

آثار گناهان (5)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫آثار گناهان‬‎

پرسش:گناهانی که از انسان سر می‌زند و بدون توبه در رفتار فردی و اجتماعی او استمرار می‌یابد، چه آثار و تبعاتی را در حیات او و عالم هستی به دنبال دارد؟
پاسخ:در چهار بخش قبلی پاسخ به این سوال، پاسخ اجمالی و تفصیلی آن شامل: آثار عام گناهان و آثار خاص گناهان شامل:

1- گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد

2- گناهانی که پشیمانی می‌آورد

3- گناهانی که عذاب و بدبختی را به دنبال دارد

4- گناهانی که روزی و قسمت را تغییر می‌دهد

5- گناهانی که پرده‌ها را می‌درد را مطرح کردیم.
اینک در ادامه دنباله مطلب را پی ‌می‌گیریم.
6- گناهانی که بلاها را نازل می‌کند
حضرت سجاد(ع) فرمود: «والذّنوب الّتی تنزل البلاء»؛ گناهانی که بلاء نازل می‌کند عبارت است از:
الف) کمک نکردن به درماندگان
«ترک اغاثهًْ الملهوف»؛ ترک یاری رسانی به فریادرسی درمانده هرجا ندای مظلومی بلند شد باید مسلمانان یاری کنند اگر این کار را ترک کنند منتظر بلا باشند مهم‌ترین مصداق مظلومین در این دوران می‌توان گفت: مردم مظلوم یمن، فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان و... می‌باشند.

لذا حضرت سجاد(ع) در ادامه فرمود: و ترک معاونة المظلوم؛ کمک نکردن به مظلوم (بلا نازل می‌کند)
ب) ترک امر به معروف و نهی از منکر
جامعه اسلامی به این امر جدّی توجّه داشته باشند که ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث می‌شود جامعه را گناه و فساد بگیرد نتیجه آن این می‌شود که بلا نازل شود و دامن همه را بگیرد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: یک گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار می‌گیرد، تبری برداشته و به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند، در جواب گوید من در سهم خود تصرّف می‌کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولی نمی‌کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده، یکبارگی همگی در دریا غرق می‌شوند.(وسائل الشیعه، ج 11، ص 520) به این جهت امام سجاد(ع) فرمود: یکی از گناهانی که بلاها را فرود می‌آورد و تضییع الامر بالمعروف و النّهی عن المنکر؛ ضایع نمودن (و درست انجام ندادن) امر به معروف و نهی از منکر است.
7- گناهانی که دشمنان را قدرت می‌بخشد
«والذنوب الّذی تدیل الاعداء»؛ گناهانی که دشمنان را قدرت می‌بخشد عبارت است از:
الف) المجاهرة بالظلم؛آشکارا ستم کردن آری اگر در جامعه ظلم و ستم علنی شد آرام آرام زمینه قدرت یافتن دشمنان نیز فراهم می‌شود.
ب) و اعلان الفجور؛ کارهای بد را علنی کردن (و اشاعه فاحشه در جامعه نمودن)
ج) واباحة المحظور؛ حلال شمردن حرام، توجّه شود اگر کسی حرام الهی را حلال شمارد فرق نمی‌کند در بحث مالی باشد و یا حجاب و مرزهای دینی، بداند گامی برای تقویت دشمن برداشته است.
د) نافرمانی از نیکان و عصیان الاخیار؛ و نافرمانی (از فرمان) نیکان و برگزیدگان وجود پیشوایان دینی رحمت الهی است برای جوامع، هرجامعه از خوبان و پاکان خویش اطاعت کردند، دشمنان خود را زمین‌گیر نمودند، و هرجامعه‌ای به پیشوایان دینی و خوبان و پاکان پشت کردند دشمنان بر آنها مسلط شدند، اگر اندکی نگاهی به تاریخ و عصر خود و دور و بر و همسایه‌های خویش داشته باشیم به خوبی این مسئله را تصدیق می‌کنیم.
دلسوزان جامعه تلاش کنند زمینه حرمت‌شکنی‌ها را از بین ببرند و اطاعت و پیروی از ولی فقیه، پاکان و خوبان و مراجع دینی را در جامعه نهادینه نمایند.
آری وقتی علی(ع) خانه‌نشین شد و مردم از او اطاعت نکردند، دشمنان اسلام قدرت گرفتند و اسلام را به حاشیه کشاندند و در طول تاریخ نیز این قضایا تکرار شد، وقتی کوفیان از امام حسین(ع) حمایت نکردند، یزید بر مدینه و مکه مسلط شد و آنچه از دستش آمد جنایت کرد.
در تاریخ گذشته این کشور هم آن زمان که شیخ فضل‌الله به دار زده شد و مرحوم آیت‌الله کاشانی خانه‌نشین شد و مورد بی‌احترامی قرار گرفت دشمن دوباره مسلط شد، در عراق وقتی خانه آیت‌الله حکیم سنگباران شد بعثی‌ها قدرت گرفتند و وقتی آیت‌الله سید محمد باقر صدر به شهادت رسید، ترک‌تازی بعثی‌ها بیشتر شد و امروز عده‌ای تلاش دارند در جامعه ما با برخی رفتارها زمینه برگشت دشمنان دین را فراهم نمایند.
ه‍) «والانطیاع للاشرار»؛ اطاعت از اشرار(عامل دیگری است برای قدرت‌یابی دشمن) حقا که باید گفت سرچشمه سخنان معصومان مخزن اسرار الهی است. اگر کسی اتصال به علم الهی نداشته باشد هرگز نمی‌تواند این گونه دقیق حرف بزند، و بعد از 1300 سال همچنان سخنانش زنده بماند، گویی که این سخنان همین دیروز به مناسبت حوادث کشور گفته شده است و مو به مو به آثار اغتشاشات و عوامل ریشه‌ای آن اشاره دارد.
ادامه دارد