به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,067
بازدید دیروز: 6,132
بازدید هفته: 2,067
بازدید ماه: 92,930
بازدید کل: 23,754,735
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 11 May 2024
السبت ، ۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
504 - آثار گناهان (6)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

آثار گناهان (6)

(پرسش و پاسخ) 

Image result for ‫آثار گناهان‬‎Image result for ‫اثر  گناهان‬‎

 



پرسش:گناهانی که از انسان سر می‌زند و بدون توبه در رفتار فردی و اجتماعی او استمرار می‌یابد، چه آثار و تبعاتی را در حیات او و عالم هستی به دنبال دارد؟

پاسخ:در پنج بخش قبلی پاسخ به این سؤال، پاسخ اجمالی و تفصیلی آن شامل: آثار عام گناهان و آثار خاص گناهان شامل: 1- گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد 2- گناهانی که پشیمانی می‌آورد 3- گناهانی که عذاب و بدبختی را به دنبال دارد 4- گناهانی که روزی و قسمت را تغییر می‌دهد 5- گناهانی که پرده‌ها را می‌درد 6- گناهانی که بلاها را نازل می‌کند 7- گناهانی که دشمنان را قدرت می‌بخشد را مطرح کردیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
8- گناهانی که عمر را کوتاه می‌کند
برخی گناهان عامل کوتاهی عمر انسان‌ها است که حضرت در این باره می‌فرماید: والذّنوب الّتی تعجّل الفناء؛ و گناهانی که مرگ را نزدیک می‌کند شش گناه است.
الف) قطیعة الرّحم؛ قطع رابطه کردن با (خویشاوندان نسبی و) رحم
ب) والیمین الفاجرة؛ قسم ناحق (و دروغ)
ج) والاقوال الکاذبة؛ سخنان دروغ(و دروغگویی)
د) والزّنا؛ زنا و کار خلاف عفّت که متأسفانه اثرش را در گوشه و کنار می‌بینیم.
ه‍) و سدّ طریق المسلمین؛بستن راه مسلمانان (راهگیری..)
و) «وادعاء الامامة بغیر حقّ»؛ ادعای امامت نمودن به ناحق عمر را کوتاه می‌کند.
9- والذّنوب الّتی تقطع الرّجاء؛ گناهانی که امید را قطع می‌کند.
الف) ناامیدی از خدا الیأس من روح اللّه؛(15) نا امیدی از رحمت خدا
ب) والقنوط من رحمت‌الله؛ ناامید شدن از رحمت الهی با این که رحمت او همه هستی را زیر بال خود گرفته و همه از کافر و موحد، ملحد و منافق، به یمن رحمت او روزی می‌خورند.
ج) والثّقة بغیر اللّه؛اطمینان و تکیه کردن به غیر خداوند
د) دروغ پنداشتن وعده‌های الهی و التکذیب بوعدالله؛ دروغ پنداشتن وعده خداوند.
10- گناهانی که هوا را تاریک می‌کند
این گونه نیست که فقط عوامل طبیعی در ظلمانی شدن هوا مؤثر باشد، در واقع و پشت پرده این حوادث مسائل معنوی نیز دخیل است. حضرت سجاد(ع) فرمود: والذّنوب الّتی یظلم الهواء؛ گناهانی که هوا را تاریک می‌کند عبارت است از:
الف) جادوگری والسّحر؛ جادوگری که متأسفانه در سال‌های اخیر به شدّت در جامعه رواج یافته (حالا سحر واقعی و یا سحرنمایی) و جمعی از مردم نیز بر این باورند که ریشه مشکلات آنها سحر و جادوی دیگران است. از مشکلات کاری گرفته تا بسته شدن بخت دختران.
ب) پیشگویی کاهنانه: والکهانه؛ کهانه (و پیشگویی کاهنانه) که در این زمینه نیز عده‌ای با باز کردن سرکتاب به پیشگویی‌های دروغپردازانه، و عجیب و غریب مردم را سرگرم نموده، زندگی‌ها را از هم می‌پاشند و با کلاشی پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند.
ج) تنجیم والایمان بالنّجوم؛ ایمان داشتن به تنجیم (و خبر دادن از آینده)
مراد از تنجیم پیش‌بینی هوا، جهت‌شناسی و اطلاع از آسمان پیدا کردن نیست، بلکه مراد این است که بر اساس اوضاع فلکی آینده جهان و بشریت را پیش‌بینی کردن از کارهایی است که حرام می‌باشد، چون انسان تسلط کامل بر اوضاع فلکی ندارد و آگاهی ناقص جز اخبار ناقص را در پی ندارد.
د) تکذیب تقدیرات الهی و التکذیب بالقدر؛ دروغ پنداشتن تقدیرات (الهی و قضا و قدر) نیز باعث تاریکی هوا می‌شود. به این نکته توجّه شود که قضای الهی (حتمیّت یافتن کارها) و قدر (اندازه های هر کار و عمل) الهی بر اساس رفتارهای همه جانبه و اختیاری ما ورق می‌خورد.
ه‍) عاق والدین و عقوق الوالدین؛ عاق پدر و مادر بودن(و رنجاندن آن دو) نیز باعث تاریکی هوا می‌شود.                                                     ادامه دارد