به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 871
بازدید دیروز: 5,045
بازدید هفته: 5,915
بازدید ماه: 96,778
بازدید کل: 23,758,582
افراد آنلاین: 16
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۲۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 12 May 2024
الأحد ، ٤ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
517 - عوامل قطع رحم(۱) (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۷/۱۱/۱۵

 

عوامل قطع رحم(۱)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫آثار قطع رحم‬‎

پرسش:از منظر امام رضا(ع) چه علل و اسبابی موجبات قطع رحم را در مناسبات خانوادگی و خویشاوندی فراهم می‌آورد؟

پاسخ:یکی از پدیده‌هایی که متاسفانه روز به روز  در حال گسترش است، فرهنگ تنها زیستن و جدایی از دیگران است. به این صورت که شخص ارتباطش را با تمامی افراد اعم از خویشاوند و غیرخویشاوند قطع می‌کند، تا جایی که حتی به اندازه یک احوال‌پرسی نیز وقت نگذاشته و نسبت به نسب و خویشاوندی بی‌تفاوت می‌گردد. پدیده شوم قطع رحم که از قطع ارتباطات زبانی آغاز شده و به سایر مراحل اعم از قطع ارتباطات قلبی، مالی و عملی می‌انجامد یکی از معضلات عصر حاضر به شمار می‌آید که بر اثر عواملی همچون تشریفات، تجمل‌گرایی، زراندوزی، گرانی و هزینه‌های بالا، توقعات بیجا و تقلید از فرهنگ بیگانه نشأت گرفته و به جایی منتهی می‌شود که خیر و برکت را از زندگی افراد گرفته و لعن‌ الهی، کوتاهی عمر و مرگ زودرس، و گرفتاری در پل صراط را جایگزین آن می‌کند. در اینجا مجموعه عواملی که موجبات قطع رحم را فراهم می آورد از منظر امام‌رضا(ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
موجبات قطع رحم در کلام امام رضا(ع)
1- مال‌اندوزی
عن محمدبن اسماعیل بن بزیع: قال: سمعت الرضا(ع) یقول: لایجمع‌المال الابخمس خصال: ببخل شدید، و امل طویل، و حرص غالب، و قطیعهًْ‌الرحم، و ایثار الدنیا علی الاخرهًْ
امام رضا(ع) فرمود: مال جز با پنج خصلت در یک جا جمع نمی‌شود: بخل شدید، آرزوهای دور و دراز، حرص غالب، قطع رابطه با خویشاوندان، مقدم داشتن دنیا بر آخرت. (وسائل‌الشیعه، ج 15، ص 265)
2- اصالت دادن به مزایای ظاهری (همچون مال، شهرت، مقام)
الامام الرضا(ع) قال رسول‌الله(ص):‌ من استذل مومنا، او حقره لفقره، او قلهًْ ذات یده، شهره الله یوم القیامهًْ، ثم یفضحه.
امام رضا(ع)  فرمود: رسول اکرم(ص) فرمود: هر کس مومنی را خوار کند، یا او را به سبب فقر و تنگدستی‌اش حقیر شمارد، خداوند او را در روز قیامت انگشت‌نما و رسوا خواهد کرد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 33)
قال الامام رضا(ع): من لقی فقیراً فسلم علیه خلاف سلامه علی الغنی لقی الله عز و جل یوم القیامهًْ و هو علیه غصبان.
  امام رضا(علیه‌السلام) فرمود: هر که فقیر مسلمانی را ملاقات کند و بر او نه بدان‌گونه که بر غنی سلام می‌کند، سلام کند، خدا را در روز قیامت در حالی که بر او خشمگین است ملاقات خواهد کرد. (وسائل‌الشیعه، ج 5، ص 442)
3- مستی مقام
عن علی بن موسی‌الرضا(ع): ملعون، ملعون من احتجب عن اخیه.
امام رضا(ع) فرمود: از رحمت خداوندی به دور است، از رحمت خداوندی به دور است کسی که از برادر مسلمان خود، روی پوشیده در پرده می‌شود. (در موارد نیاز و گرفتاری دوست یا یکی از بستگان، خود را پوشیده بدارد به طوری که دسترسی به او به آسانی ممکن نباشد.) (همان، ص 563)
ادامه دارد