به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 638
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 14,507
بازدید ماه: 105,370
بازدید کل: 23,767,173
افراد آنلاین: 17
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
534 - راهکارهای درمان حسادت (6)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۸/۰۱/۱۶

راهکارهای درمان حسادت (6)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫درمان حسادت‬‎

 

پرسش:حسادت که یکی از بلاهای خانمانسوز نفسانی است که از شر ظهور آن به خدای متعال باید پناه برد، چه راهکارهایی برای معالجه و درمان آن وجود دارد؟
پاسخ:در پنج بخش قبلی پاسخ به این سوال به تعریف حسادت و فرق آن با غبطه، علت اصلی حسادت و راهکارهای درمان آن شامل: 1- اعتراف به بیماری 2- توجه به ضررهای (دنیوی و اخروی) حسادت 3- توجه به حکمت الهی 4- توجه به معاد 5- توجه به رحمت واسعه خدای متعال 6- توجه به کمال نبودن بهره‌مندی مادی 7- توجه به موقعیت‌ها و امکانات شخصی 8- شناخت و مبارزه با انگیزه‌های حسد 9- تمرین بر ترتیب اثر ندادن به حسادت و رفتار بر ضد آن 10- ایجاد رابطه عاطفی مثبت بین خود و فرد مورد حسادت 11- شرایط و احساسات موجود را با واقع‌بینی بررسی کردن 12- شک و تردید خود را برطرف کردن 13- به نیازهای واقعی خودتان متعهد شوید نه نیازهای دیگران 14- برای آنچه در زندگی دارید اهمیت و ارزش قائل شوید. پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله بحث را پی‌می‌گیریم.
۱۵- این واقعیت را بپذیرید که کمال مطلق در زندگی وجود ندارد
زندگی مجموعه‌ای از موضوعات مختلف است، خوب و بد. اگر کسی دارای امکاناتی است که شما ندارید، شما نیز در عوض امتیازاتی دارید که دیگران ندارند خیلی از افرادی که در درس مشخصی قوی هستند، ممکن است در درس دیگری ضعیف یا معمولی باشند. همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم که قابل تامل است. هر یک از ما امکانات و موقعیت‌های خانوادگی، مالی، شغلی و تحصیلی ویژه‌ای داریم که ممکن است در مقایسه با دیگری در وضعیتی بالاتر یا پایین‌تر قرار بگیرد. بنابراین باید به آنچه خود داریم و آنچه دیگران دارند نگرش کلی داشته باشیم و حاصل جمع را ببینیم نه فقط یکی از موارد را، آنگاه متوجه خواهیم شد که در دنیا کمال مطلق وجود ندارد.
۱۶- نسبت به موقعیت دیگران نگاه واقع‌بینانه داشته باشید
یکی از ‌اشتباهات رایج افراد حسود این است که تصور می‌کنند دیگران به آسانی و بدون هیچ زحمت و دغدغه‌ای به موقعیت فعلی رسیده‌اند. در واقع مردم در ازای چیزهایی که به‌دست می‌آورند، ممکن است چیزهایی را از دست بدهند. بنابراین هر فرد براساس اولویت‌ها و اهداف خود بهایی برای رسیدن به این هدف‌ها می‌پردازد. برای مثال، وقتی می‌بینید فردی به تحصیلات عالی، شغل مناسب یا امکانات مالی گسترده دست یافته است، مطمئن باشید با سخت‌کوشی به این امکانات دست یافته است، اکنون او در جایی قرار دارد که شما در حسرت آن هستید، اما معلوم نیست که خود او از موقعیتش کاملا راضی باشد. پشت سر هریک از ما تجربیاتی قرار دارد که در نوع خود ارزنده و قابل تامل است.
۱۷- نوع تفکر و ویژگی‌های شخصیتی افراد غیرحسود را شناسایی کنید
با اندکی تامل، فهرستی از افرادی تهیه کنید که به‌طور واقعی از موفقیت‌های شما خوشحال می‌شوند. حالا سعی کنید منطقی را که باعث می‌شود این افراد از خوشحالی شما خوشحال شوند، را درک کنید. ویژگی شخصیتی آنها را بشناسید و شیوه تفکر آنها را در‌باره خودتان کشف کنید. این افراد چه ویژگی‌ها و چه طرز تفکر خاصی دارند؟ آیا از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند؟ آیا واقع‌نگر هستند؟ آیا نسبت به نیازهای خود آگاهند؟ آیا به قدرت و حکمت خدا ایمان کافی دارند؟ آیا قلبا دیگران را دوست دارند و برایشان آرزوی خوشبختی دارند؟ در‌باره این سؤالات فکر کنید و بیندیشید که آنها چگونه به این آرامش و لذت نوع‌دوستی دست یافته‌اند.