به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,725
بازدید دیروز: 6,132
بازدید هفته: 4,725
بازدید ماه: 95,588
بازدید کل: 23,757,393
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 11 May 2024
السبت ، ۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
555 - راهکار قرآنی کنترل غریزه جنسی (2)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۸/۰۳/۲۵

راهکار قرآنی کنترل غریزه جنسی (2)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫حجاب و عفاف‬‎

 

پرسش:قرآن کریم راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه‌های ازدواج سالم، عفت‌پیشگی و خویشتنداری در امور جنسی می‌داند، سوال اصلی در اینجا این است که منظور از این عفاف چیست و آیا عفاف می‌تواند نیاز به ازدواج و یا خلأ ازدواج را تامین نماید؟

پاسخ:در بخش نخست پاسخ به این سوال به مفهوم عفاف و قلمرو شامل: 1- عفت چشم 2- عفت در صدا 3- عفت در شکم (خوردن) 4- عفت در کلام و گفتار 5- عفت در دست 6- عفت در گوش پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی ‌می‌گیریم.
7- عفت در افکار: به این معنا که انسان علاوه بر کنترل اعضای بدن نسبت به گناه، سعی کند حتی فکر گناه به ذهنش خطور نکند. آدم باید به جایی برسد که ظاهر و باطنش یکسان و وجودش مجسمه عفاف باشد، نه مرتکب گناه شود و نه حتی به فکر انجام آن افتد.
اینها برخی از اقسام عفاف بود و ناگفته پیداست که عفاف نیز مراتبی دارد که در جایگاه خود باید به آنها پرداخته شود.
عفاف راهکار موقت
اما اینکه آیا واقعا عفاف ورزیدن جای ازدواج را می‌گیرد یا نه؟
باید با تاکید گفت: هیچ چیز جای ازدواج را پر نمی‌کند؛ چون ازدواج برکات و فوائدی دارد که بی‌بدیل فقط خودش می‌تواند پاسخگو باشد. اما عفاف جلوی گناه را می‌گیرد و نمی‌گذارد آدمی در دام گناه بیفتد، ولی به هر حال این خود شخص است که باید سعی کند با فائق آمدن بر مشکلات و موانع پیش روی، زمینه‌های ازدواج را فراهم نماید و خداوند نیز وعده داده است که یاریگر شما خواهد بود. و از فضل خودش شما را بی‌نیاز و غنی خواهد کرد.
دنیا همچون جلسه متحان است اما نوع سوالات آن فرق دارد. برخی شهوت،‌برخی با ثروت، عده‌ای با فقر و برخی با دارایی و یا صحت و بیماری و... آزمایش می‌شوند. البته این بدان منظور نیست که همه چیز را به گردن آزمایش بگذاریم.
گاهی اوقات گرفتاری‌های انسان به خاطر تقصیر و سستی‌های خودش است، اما بدون شک غریزه جنسی و شهوت یکی از مواردی است که همه با آن آزمایش می‌شوند و حتی حضرت یوسف پیغمبر(ع) و این ما هستیم که باید با اختیار و اراده خود آن را کنترل کنیم و صحیح‌ترین راه ارضای این غریزه، ازدواج دائم است. اما اگر کسی به خاطر شرایط سخت زندگی و یاوضعیت اقتصادی و... نتوانست ازدواج کند باید با شیوه‌هایی که در پی می‌آید این شهوت را کنترل کند تا زمان ارضای صحیح آن با ازدواج سالم فرا برسد.
الف. عفاف و تقوای درونی.
ب. درخواست کمک از خداوند.
ج. روزه.
د. ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی برای تعدیل غریزه و انرژی جنسی.
ه‍. اشتغال فکری و پرهیز از بیکاری.
و. انتخاب دوستان معنوی و پرهیز از افراد ناسالم.
ز. پرهیز از افراط در خوردن غذاهای محرک.
ح. کنترل چشم، گوش و دوری از شوخی‌های شهوانی و مزاح‌های جنسی.
جمع‌بندی
در یک جمع‌بندی نهایی باید گفت که اولا توصیه اسلام به عفاف هر چند که شامل همه می‌شود، اما در عین حال یک راه حل موقتی است برای حل موقتی مشکل ازدواج، ثانیا موانع ازدواج اگر بخواهد از جامعه ما رخت بربندد به یک تلاش همگانی از جانب فرد و خانواده‌اش،‌ جامعه و حکومت نیاز است که تمامی این چهار ضلع، در یک ارتباط و تعامل چند جانبه کاملا به یکدیگر مرتبط هستند و اگر یکی از ارکان این منظومه خللی در آن ایجاد شود، به سرعت در سایر اجزا تاثیر می‌گذارد و کارآمدی مطلوب این منظومه را به حداقل می‌رساند.