به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,179
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 15,240
بازدید ماه: 15,240
بازدید کل: 23,677,066
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۱ - آیت‌الله رئیسی در همایش بزرگداشت هفته قوه‌قضائیه: تحول در دستگاه قضایی با نامه نگاری و سخنرانی ایجاد نمی‌شود ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
آیت‌الله رئیسی در همایش بزرگداشت هفته قوه‌قضائیه:
 تحول در دستگاه قضایی با نامه نگاری و سخنرانی ایجاد نمی‌شود
 
۱۳۹۸/۰۴/۰۴
 
 
رئیس قوه‌قضائیه گفت: تحول در دستگاه قضایی نیازمند تولید فکر و اندیشه و تبدیل آن به برنامه‌هایی اجرایی است.
به گزارش میزان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همایش بزرگداشت قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، اظهار داشت: به منظور ایجاد تحول در دادگستری مطابق با حرکت در گام دوم انقلاب نیاز به تلاش و همکاری بیشتر همه قضات و صاحبنظران و دلسوزان است.
رئیسی افزود: برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تمام اجزای سازمان قضایی کشور باید نقش‌آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه نگاری یا ابلاغ دستورالعمل و یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود؛ بلکه تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورز، فکر و اندیشه تولید شود و در قالب برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود و به برنامه‌هایی اجرایی تبدیل گردد.
وی ادامه داد: مراکز علمی، حوزوی، دانشگاهی و فرهیختگان حوزه تحقیق و پژوهش نیز باید برای ایجاد تحول قضایی به قوه قضائیه کمک نموده و همگام با دستگاه قضایی حرکت کنند. ما اعتقاد داریم که ارتباط بین حوزه و دانشگاه با دستگاه قضایی باید یک ارتباط معنا‌دار و قوی باشد.
ابرچالش افزایش ورودى پرونده ها
رئیس قوه‌قضائیه اظهارداشت: یکی از ابرچالش‌های ما در دستگاه قضایى افزایش ورودى پرونده به دستگاه قضایى است. این افزایش، نیاز به افزایش قاضى، کارمند، ابزار کار و ساختمان و افزایش همه چیز را به دنبال خود دارد و همواره باید به دنبال رفع این مشکل‌ها باشیم. نسبت به نیروى انسانى کارآمد و ابزار و تجهیزات کار، حد یقف این قضیه کجاست؟ این موضوع بسیار مهمى است.
رئیسی خاطرنشان کرد: آیا سرنوشت محتوم دستگاه قضایى این است که شاهد این میزان افزایش باشیم و یا اینکه مى شود سازوکار و تدابیرى اتخاذ کرد که این وضعیت مدیریت شود و شاهد این شرایط نباشیم.
وی افزود: ما به نگاه دوم معتقدیم که این امر سرنوشت محتوم و محکوم ما نیست و حتما مى‌طلبد که تمامى دستگاه‌ها در کشور، عزیزا‌نمان در حوزه هاى اجرایى و قانونگذاری برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی اندیشه کنند. این کار با همکارى مجلس شوراى اسلامى آغاز شده و مى‌طلبد در دولت نیز نسبت به تصمیم سازى‌ها و تصمیم گیرى‌ها تحولی صورت گیرد که ما شاهد کاهش ورودى پرونده به دادگسترى و عدلیه باشیم.
رئیس دستگاه قضایى درباره جذب قبول‌شدگان استخدامی قوه‌قضائیه هم گفت: در حال پیگیری هستیم که جذب آن افرادی که کار آزمونشان انجام شده، کارهاى جذبشان انجام شود. کار تا حدی با کندی مواجه است ولی با پیگیرى‌هایی که معاونت منابع انسانى، معاونت راهبردی و معاونت اول انجام داده، کار آغاز مى‌شود؛ اما اینکه همه را جذب کنیم طبیعتا مقدارى زمان مى‌برد و ما حتما دغدغه‌مان این است که جذب را آغاز کنیم و حتما آغاز مى‌کنیم.
همچنین در این همایش معاون اول قوه‌قضائیه، دادستان کل کشور و وزیر دادگستری به سخنرانی و ارائه آمارهایی درباره عملکرد دستگاه قضایی پرداختند.
بازگشت رئیسی از همایش قوه‌قضائیه به دفتر کار خود با مترو
رئیس قوه‌قضائیه که صبح دیروز برای شرکت در همایش قوه قضائیه به مجتمع شهید بهشتی واقع در پل رومی رفته بود، برای بازگشت به محل کار خود از مترو استفاده کرد.
رئیس قوه قضائیه با حضور در بین مردم و مسافران مترو پای صحبت‌های آنها نشست.
آمریکا و اروپا به وظیفه خود در مبارزه با مواد مخدر عمل نمی‌کنند
رئیس قوه قضائیه همچنین در جمع اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جدی بودن ایران در مبارزه با مواد مخدر از اول انقلاب تاکنون امری است که همه به آن اذعان دارند، اظهار داشت: آنچه تاکنون در این زمینه انجام گرفته لازم بوده اما قطعا کافی نبوده است. سؤال اساسی این است که آیا همه بازیگران میدان مبارزه با مواد مخدر به درستی ایفای نقش کرده‌اند یا خیر. آمار و ارقام کشفیات، نشان از جدیت نظام جمهوری اسلامی در این مسئله دارد اما سازمان ملل که در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ایران را تشویق می‌کند، آیا در عمل و اجرا هم حمایتی در این زمینه داشته و به وظیفه خود عمل کرده است؟
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با طرح پرسش‌هایی دیگر در این‌باره خاطرنشان کرد: آیا کشورهای اروپایی و آمریکا به وظیفه خود در مبارزه با مواد مخدر عمل کرده‌اند؟ باید دقت کرد که صرف اعطای جایزه و تقدیر کفایت می‌کند؟ ما میدان‌دار و مدعی مبارزه با مواد مخدر هستیم و اثبات می‌کنیم که اروپایی‌ها و آمریکا به وظیفه خود عمل نکرده و سهم خود را در این زمینه ایفا نکرده‌اند.
رئیسی با بیان اینکه ایران نه مبداء تولید و نه مقصد مصرف مواد مخدر است، خاطرنشان ساخت: نکته‌ای که امروز باید به آن توجه شود این است که میزان تولید مواد مخدر از زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان، 40 تا 50 برابر افزایش یافته است. امروز اگر یک سازمان ملل بی‌طرف داشتیم، باید آمریکا و اروپا را به دلیل این افزایش تولید زیر چتر حمایت و ‌اشراف آنها بازخواست می‌کرد.
وی با‌ اشاره به آسیب‌های متعدد اجتماعی ناشی از مواد مخدر، یادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر، جایگاهی بسیار عالی دارد که همه مسئولان دست‌اندرکار آن باید این ستاد را قوه عاقله رصدکننده وضع مبارزه با مواد مخدر بدانند. برهمین اساس، شایسته است رئیس محترم جمهوری با وجود مشغله‌های فراوانی که دارند، به‌عنوان رئیس این ستاد در جلسات آن حضور یابند و دستگاه‌های مسئول نیز در بالاترین سطح در جلسات شرکت نمایند.
رئیس قوه قضائیه همچنین با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این میدان خطیر، کار اطلاعاتی و امنیتی منسجمی می‌طلبد. بر همین مبنا از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی انتظار می‌رود که یک بخش مستقل کارآمد توانمند و دارای جایگاه و اختیارات متناسب را به امر مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهند تا حضور ما در این میدان کاملا با شناخت از شبکه‌های ورود مواد و توزیع آن باشد. ما نمی‌خواهیم هر روز شاهد شهادت یک عزیز باشیم. گرچه شهادت یک افتخار است اما این عزیزان ما سرمایه‌های کشور هستند و باید خسارات را در این زمینه کاهش دهیم.
دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر
رئیسی با‌ اشاره به موضوع دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر، گفت: وزارت خارجه نیز باید در این زمینه فعال شود. ما نیاز به یک کرسی در وزارت خارجه برای رصد دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر داریم. قطعا وزیر محترم، معاونان ایشان و سفرا عزم جدی در این عرصه دارند اما با این وجود نیازمند انجام کاری متفاوت هستیم.