به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 294
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,333
بازدید ماه: 17,123
بازدید کل: 23,505,495
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲۳ - رئیسی: داوری درباره متهمان جاسوسی در پوشش محیط‌زیست بر عهده دستگاه قضایی است ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
رئیسی:
داوری درباره متهمان جاسوسی در پوشش محیط‌زیست
 
بر عهده دستگاه قضایی است
 
  ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
 
 
رئیس قوه‌قضائیه گفت: امروز محیط زیست انسان‌ها، جانوران و موجودات مختلف در این عالم باید حفظ شود و لازمه زندگی کردن بشر و زنده بودن طبیعت حفظ محیط زیست است.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در «نشست هم اندیشی با فعالان محیط زیست با موضوع احقاق حقوق عامه در حوزه محیط زیست» با‌ اشاره اسناد بالادستی و اصل پنجاهم قانون اساسی که بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارد، اظهار داشت: ضرورت توسعه‌یافتگی کشور را همگان احساس می‌کنیم. امروز کشور ما باید توسعه اقتصادی پیدا کند، اما هرگونه توسعه فرع بر حفظ محیط زیست است، توسعه‌یافتگی باید در پرتو حفظ محیط زیست باشد.
تخریب محیط‌زیست توسط باندهای قدرت
رئیسی با‌ اشاره به تخریب محیط زیست از سوی باندهای قدرت، گفت: اگر افراد ببینند امروز تخریب‌گران، محیط زیست را تهدید می‌کنند، کسانی که وابسته به قدرتند یا وابسته به ثروت هستند و با اتکا بر قدرت و وابستگی‌شان به یک سازمان قدرتمند و یک شخص قدرتمند کار‌های ضد محیط زیست می‌کنند، ما چطور انجام این کار را برای یک فرد عادی ممنوع بدانیم؟
وی افزود: گاهی شاهد تغییراتی در محیط زیست به واسطه برخی مجوزها هستیم که خود آن مجوزها نیز محل تردید می‌باشند. یعنی مرکزی که آن مجوز را برای ایجاد تغییر در محیط زیست صادر کرده، اصلا در جایگاه صدور چنین مجوزی نبوده است.
از فعالان زیست محیطی حمایت قضایی می‌کنیم
رئیس قوه‌قضائیه با تقدیر از ایثار و اخلاص سه هزار محیط‌بان فعال در کشور و با‌ اشاره به اقدامات دغدغه‌مندان محیط زیست که در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند، گفت: باید از فعالان و دغدغه‌مندان محیط زیست که در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند، حمایت قانونی و قضایی صورت گیرد و سازمان‌های مختلف مرتبط با محیط زیست به گزارشات آنها ترتیب اثر دهند. ما هم در دستگاه قضایی بنا داریم این گزارشات را مورد توجه قرار دهیم.
انتقاد از شیوه نادرست
 تغییر بافت‌های فرسوده
رئیسی در ادامه به مقوله تاثیر فرهنگ دینی بر محیط‌های شهری هم‌گریزی زد و گفت: اگر قرار است محیطی را به سبب فرسودگی، تغییر دهیم، این امر باید مبتنی بر حفظ فرهنگ ملی منطقه مزبور باشد. یعنی هر تغییری در هر منطقه‌ای که می‌خواهد اعمال شود، باید تغییردهندگان به فرهنگ و مولفه‌های فرهنگی مردم بومی آن منطقه توجه کنند.
وی افزود: ما هم معتقدیم که باید بافت‌های فرسوده را تعمیر کرد؛ اما نه به قیمت از بین‌بردن فرهنگ یک منطقه. متأسفانه در شهر مشهد مقدس این اتفاق افتاده است و بدون توجه به فضای حرم مطهر، بلند‌مرتبه‌سازی‌هایی صورت گرفته؛ به نحوی که حرم مطهر به حاشیه رفته است که این امر بسیار خطرناک است.
درباره پرونده «جاسوسان محیط زیستی» منتظر نظر دادگاه هستیم
پرونده متهمان جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی یکی از مطالبات حاضرین در جلسه بود که رئیس قوه قضائیه در این رابطه گفت: شما می‌گویید این پرونده در مورد کسانی که در حوزه محیط زیست فعال بودند، مطرح شده است و می‌گویید که این افراد را در سازمان، دانشکده و موسسه می‌شناختید؛ اما شناخت شما در همین حوزه است. بگذارید سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مسئولیت امنیتی دارند و این کار در حوزه تخصصی آنهاست، در این رابطه اظهارنظر کنند؛ لذا شما داوری نکنید و بگذارید داوری را قاضی انجام دهد.
رئیسی ادامه داد: شما براساس شناخت‌تان می‌گویید تا روزی که فلان فرد با ما هم دانشکده، همخانه و همکار بود، خطایی از وی ندیدیم؛ اما بهتر است در این رابطه داوری نهایی را به عهده دستگاه قضایی بگذارید. شما به‌عنوان کسانی که همکار آنها بودید، می‌توانید نسبت به آنها اظهارنظری داشته باشید؛ اما اینکه قسم بخورید فلان فرد بی‌گناه است، بی‌گناهی و گناهکاربودن را نه تنها در این پرونده بلکه در همه پرونده‌ها بر عهده قاضی بگذارید.
وی با تاکید بر اینکه بررسی اسناد و مدارک بر عهده دادگاه است، گفت: شما ممکن است ظاهر افراد را ببینید؛ اما ممکن است زوایا و لایه دیگری از زندگی فرد باشد که از دید شما مخفی مانده باشد؛ لذا اجازه دهید افراد متخصص و امنیتی‌ها موضوع را بررسی کنند. من هم در این رابطه نظری ندارم و در این قضیه باید کار را بر عهده دادگاه گذاشت. ما منتظر می‌مانیم شما هم تا نظر دادگاه منتظر بمانید.
نیازی به توافقنامه‌ای مثل پاریس نداریم
رئیس دستگاه قضا در ارتباط با توافق‌نامه پاریس که در جلسه به آن‌ اشاره شد، گفت: به نظر بنده با این همه اسناد بالادستی هیچ نیازی به توافق‌نامه‌هایی همچون پاریس ودیگر توافق‌نامه‌ها که ما را در زمینه محیط زیست موظف کند، نداریم. به قدرکافی عقل، نقل، قوانین و اسناد بالادستی ما را به حفظ محیط زیست موظف کرده است.
رئیسی افزود: همکاری‌های بین‌المللی نه در این حوزه، بلکه در همه حوزه‌ها و تعامل با کشورها و حضور در کنوانسیون‌ها و توافق‌نامه‌ها و حساس بودن ما در این زمینه اهمیت دارد و به آن معتقدیم؛ اما در مسئله حفظ محیط زیست نیازی به ورود در این حوزه‌ها نداریم.
وی بیان داشت: در نظام سیاست بین‌الملل، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جزو اصول کاری سیاست ماست؛ اما در عین حال در رابطه با حفاظت از محیط زیست به قدر کافی اسناد، قوانین و دستورالعمل داریم که باید عملیاتی و اجرایی شود.