به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,983
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 10,170
بازدید ماه: 15,960
بازدید کل: 23,504,332
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۶۲ - رئیس قوه قضائیه: خسارت آسیب‌دیدگان جانی و مالی حوادث اخیر باید توسط دولت جبران شود ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
رئیس قوه قضائیه:
 خسارت آسیب‌دیدگان جانی و مالی حوادث اخیر
 
باید توسط دولت جبران شود
 
۱۳۹۸/۰۹/۱۱
 
 
رئیس قوه قضائیه گفت: پرونده ‌اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که پس از حوادث اخیر توسط نیروی انتطامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است.
به گزارش روابط عمومی ‌قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با‌ اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: نسبت به اجرای طرح ‌اشکالات و انتقاداتی وجود دارد که از جمله آن، عدم اقناع افکار عمومی ‌و ایجاد اجماع نخبگانی است. این ایرادات، موجب اعتراض مردم شد که این اعتراض و خواست را باید شنید.
رئیسی ادامه داد: ‌اشرار و دشمنان خارجی بر موج انتقادات و اعتراضات به حق مردم سوار شدند و تصور کردند با سوءاستفاده از این فضا می‌توانند به اهداف خود نائل شوند. بر این اساس اقدام به شرارت، ناامنی، ایجاد نگرانی برای مردم و وارد آوردن خسارت‌هایی به اموال عمومی ‌و خصوصی کردند که البته بحمدالله با حضور معنادار و به موقع مردم تحت رهنمودهای زمان‌شناسانه مقام معظم رهبری، توطئه‌های آنها خنثی و امنیت کشور تضمین شد.
وی با تأکید بر ضرورت شنیدن سخن مردم در مقام عمل و اجرا، به موضوع نظارت بر بازار و قیمت‌ها‌ اشاره کرد و افزود: مسئله بازار و قیمت کالاها و خدمات به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد از مسائل بسیار مهم است. بر همین اساس، نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول بر بازار و قیمت‌ها ضروری است و باید بازار را از دست سوداگران و سودجویان حفظ کرد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز مسئله معیشت مردم در اولویت قرار دارد، موضوع اقناع افکار عمومی ‌در اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را مورد‌ اشاره قرار داد و اظهار داشت: گرچه این اقدام باید پیش از اجرای طرح صورت می‌گرفت اما همچنان ضرورت آن باقی است و موضوع باید توسط کارشناسان، نخبگان و صاحب‌نظران به درستی تبیین شود.
رئیسی با‌ اشاره به برخورد دستگاه قضایی با ‌اشرار، مخلان امنیت و تخریب‌گران اموال عمومی‌ و خصوصی، خاطرنشان کرد: پرونده افراد اعم از‌ اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتطامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان‌شاءالله به‌زودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.
وی درباره خسارت‌دیدگان این حوادث نیز تأکید کرد: از خسارت‌های جانی و مالی خسارت‌دیدگان نمی‌توان گذشت. ما معتقدیم از نظر حقوقی باید نسبت به این خسارات مدعی بود و درخواست ما از مسئولان به‌ویژه دولت این است که نسبت به جبران خسارت‌ها فکر و اقدام کنند. همکاران ما نیز این موضوع را دنبال کنند زیرا نسبت به حقوق مردم باید حساسیت وجود داشته باشد و خسارت‌دیدگان مطمئن باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند.
نظارت سازمان بازرسی بر عملکرد دستگاه‌ها درخصوص آلودگی هوا
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با‌ اشاره به آلودگی هوا در روزهای اخیر، هوای پاک و سالم را از وعده‌های همیشگی دولت‌ها، شهرداران و شوراها به مردم دانست و گفت: متأسفانه امروز هوای پاک و سالم در بعضی ایام، وضعیت نامناسبی دارد و زندگی و سلامت مردم با آلاینده‌ها تهدید می‌شود. در این زمینه، قانون کم نداریم. یکی از این قوانین، قانون مصوب سال 74 است که قانون خوبی است. قانون دیگر مصوب سال 97 است که در آن وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های نفت، کشور، نیرو و صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی ‌و سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا و تامین هوای پاک به‌طور کامل احصا شده است.
رئیسی با بیان اینکه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه باید به مردم ارائه شود، سازمان بازرسی کل کشور را مأمور نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: هوای پاک و سالم از حقوق عامه است و آلودگی هوا، تضییع این حقوق به شمار می‌آید. برخی اقدامات نظیر تعطیلی مدارس و محدودیت‌های ‌تردد، موقت است و باید برای جلوگیری از آسیب‌دیدن مردم، اقداماتی شایسته و اساسی در این زمینه صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از این جلسه، بر لزوم پیگیری بودجه از مجاری قانونی و شفافیت در اقدامات بودجه‌ای تأکید کرد.
در این جلسه سایر مسئولان قضایی نیز نکاتی را به‌ویژه درخصوص مسائل بودجه‌ای قوه قضائیه و اجرای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری مطرح کردند که این نکات مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.