به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,290
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 22,948
بازدید ماه: 89,021
بازدید کل: 23,750,825
افراد آنلاین: 26
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
خوان حکمت (۲۳۸) : ضرورت همراهی تجربه پیران با قدرت جوانان ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
خوان حکمت
 
ضرورت همراهی تجربه پیران با قدرت جوانان
 
   ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حضرت امیر(ع)در کلام قصار 86 می‌فرماید: «رَأْیُ الشَّیْخِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ رُوِیَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ»(رأى و تدبیر پیر نزد من بهتر از چالاكى جوان است. در روایت دیگرى آمده است: از جنگجویى جوان بهتر است)؛ این بیان از یک جمله نورانی و کلمات دیگر آن حضرت گرفته شد که در مسئله تدبیر و رأی و اندیشه، سالمندان مقدمند و در کارهای اجرایی و فعالیت‌های میدان‌داری، جوان‌ها مقدمند. جوانگرایی، بخشی از آن به اجرا و فعالیت‌های میدانی برمی‌گردد ،تدبیر و مدیریت خردورزی به سالمندان.
ضرورت بهره‌گیری جوانان از تجربه پیران کارآزموده
حضرت در اینجا می‌فرماید که آن سالمند ورزیده‌ای که تجارب فراوان را پشت‌سر دارد، رأی او و نظر تدبیری او خیلی بهتر از تدبیر و نظر جوانی است که سابقه آزمایشی ندارد. جوان را در کارهای اجرایی نباید فراموش کرد، همین که از تحصیل فارغ شد کار مناسب را باید در اختیار او گذاشت؛ هم دوران تحصیلی باید طوری باشد که این جوان کارآمد باشد ،هم مسئولین کشور یک کار آماده‌ای برای جوان داشته باشند. بزرگان در فنّ ادبی، این مطلبی را که از بیان امیر المؤمنین(ع) رسیده است گاهی به صورت نظم گاهی به صورت نثر بیان کردند، آنها که به صورت نظم بیان کردند این چنین فرمودند جوان چون تجربه فراوانی ندارد اما نیروی کارآمد دارد مثل یک تیری است که صاف و مستقیم به مقصد می‌رسد و شکار را از پا در می‌آورد ولی حتماً باید از کنار یک کمان منحنی بگذرد. حرف مولوی این است که جوان مثل آن تیر تیز است که از یک کمان منحنی باید بگذرد، اگر این پیرمرد تجربه‌دیده که به منزله کمان قدخمیده است نباشد این تیر مستقیم به جایی نمی‌رسد. «پیر گردان نی، ولی پیر رشاد».
اینکه می‌گوییم این جوان مثل تیر است باید از یک کمان قدخمیده بگذرد ،این یک کمان خوبی است که این جوان‌ها را در کنار خود هدف‌گیری می‌کند و به کار و کارآیی و تولید و رونق به تولید می‌رساند؛ این حرف‌ها را که مولوی و امثال مولوی گفتند، از بیانات نورانی حضرت امیر(ع) است که فرمود در رأی و تدبیر، آن سالمند تجربه‌شده نظر او معتبر است. در کار و امور اجرایی، جوان‌های آماده و فعال و بروز مؤثرتر هستند، اینها باید هماهنگ باشند یعنی از تجارب آن مدیر تجربه‌دیده باید کمک گرفت، از نیروی آزاد و فعال این جوان باید بهره‌برداری کرد همان طوری که یک شکارچی، یک تیر تیز را از کنار یک کمان منحنی می‌گذارند وگرنه این تیر تیز، بدون آن کمان هرگز به مقصد نمی‌رسد. این را از بیانات نورانی آن حضرت استفاده کردند،اینکه می‌گوییم جوان از پیر کمک بگیرد منظور پیر روزگار نیست، پیر تجربه‌دیده ورزیده کارآزموده مدیر و مدبّر باید راهنمای جوان تند و تیز باشد.
بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله)
 در جلسه درس اخلاق؛ 30 / 8 / 1398 .
مرکز اطلاع‌رسانی اسرا