به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,118
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 6,055
بازدید ماه: 121,561
بازدید کل: 23,783,357
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۹- جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب : بی‌توجهی به امور مسلمانان عامل خروج از دایره مسلمانی ۱۳۹۸/۰۹/۲۹

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب :

  بی‌توجهی به امور مسلمانان عامل خروج از دایره مسلمانی

بی‌توجهی به امور مسلمانان عامل خروج از دایره مسلمانی
عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله(ص): من اصبح لایهتم بامر المسلمین فلیس من الاسلام فی شیء و من شهد رجلا ینادی یا مسلمین فلم یجبه فلیس من المسلمین.(1)
«امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر اکبرم(ص) نقل می‌کنند که فرمود: هر کس روز خود را این‌گونه آغاز کند که در فکر چاره‌جویی مشکل کارهای مسلمانان نباشد، از پیروان اسلام نیست و هر کس مسلمانی را ببیند که مسلمانان را به یاری می‌طلبد و به یاری او نشتابد، از مسلمانان نخواهد بود.»
***
ـ من اصبح لایهتم بامر المسلمین فلیس من الاسلام فی شیء؛ ]این روایت را امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می‌کنند.[ این یک ضابطه کلی برای نوع وظایف ما است که اینکه کسی سرش را پایین بیندازد و فقط به فکر خود و زندگی خود باشد و اهتمام او را مسائل شخص خود او تشکیل بدهد، این شیوه اسلام نیست؛ برنامه اسلام این نیست. وظیفه مسلمان است که اهتمام به امور مسلمانان داشته باشد و اوضح و اقوای از همه انواع اهتمام به امور مسلمانان این است که اهتمام به امر امت اسلامی و جامعه اسلامی داشته باشد. اینکه در گوشه‌های مختلف دنیا، در دنیای اسلام، مسلمانان دچار ابتلائاتی باشند، فرض کنید که ]دشمنان[ قصد تخریب مسجدالاقصی را بکنند، ما بگوییم به ما چه، هر روزی تعدادی از مسلمانها را در عراق یا در فلسطین یا در افغانستان یا در هر نقطه دیگر نابود کنند، ما بگوییم به ما چه، ما به فکر خودمان باشیم؛ این فرهنگی که سیاست‌های تبلیغی و فرهنگی غربی‌ها که مخ و باطنش جز سیاست چیز دیگر نیست، اگر چه ظاهرا فرهنگ است و دارد خیلی‌ها را به این طرف سوق می‌دهد؛ متأسفانه می‌بینیم بعضی این را عقل می‌دانند ‌]و می‌گویند[: عقل اقتضا می‌کند که حالا به فکر خودمان باشیم؛ نخیر، کاملا ضد عقل است، ضد  آن عقل ممدوحی است که در اسلام هست. باید به فکر مسلمانان دیگر بود.
- و من شهد رجلا ینادی یا مسلمین فلم یجبه فلیس من المسلمین؛ در روایتی هم «یاللمسلمین»(2) دارد که آن «یا للمسلمین» استغاثه است، «یا مسلمین» اگر شد، ندا است. این هم همین روایت معروفی است که ماها از قدیم عادت کرده‌ایم آن را بگوییم و تکرار کنیم و تأثیر مهمی هم در تشکیل ذهنیت جامعه اسلامی و جامعه ایرانی ما داشت و کارهای بزرگی را بر این اساس انجام دادیم؛ حالا یک عده‌ای از این طرف شروع کردند، یک جریان معارض و مضاد (مخالف) با این فکر را که نه آقا، به فکر خودت و زندگی خودت باش، گلیم خودت را از آب بکش؛ چه کار داری به دیگران؟ این درست نقطه مقابل آن تفکری است که اسلام در بین مسلمانها ترویج می‌کند.
شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1384/1/28، به نقل از کتاب: نسیم سحر
_______________
1- نوادر راوندی، ص 142
2- از جمله، کافی، ج 2، ص 164