به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,329
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 17,581
بازدید ماه: 17,581
بازدید کل: 23,679,406
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
829 - چرایی نیامدن عذاب‌های الهی همانند امت‌های پیشین (4) (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۸/۱۰/۰۴

چرایی نیامدن عذاب‌های الهی همانند امت‌های پیشین (4)

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫عذاب‌‌های الهی‬‎
 

پرسش:چرا عذاب‌های الهی که طبق فرموده قرآن کریم برای امت‌‌های گذشته نازل شده و موجب هلاکت‌ آن‌ها گردیده است، برای جوامع امروزی که ظلم و گناه در آن‌ها به شدت رواج دارد نازل نمی‌گردد؟

پاسخ:در سه بخش قبلی پاسخ به این سوال ضمن، تاکید بر انواع مجازات‌های الهی طبق فرموده قرآن کریم به قوانین ثابت و سنت‌های متعدد در نظام تکوین الهی اشاره و به عوامل و شرایط وقوع عذاب‌های الهی شامل: 1- اتمام حجت 2- امهال و استدراج و انواع عذاب‌های الهی شامل: 1- عذاب استیصال 2- عذاب غیراستیصال 3- عذاب‌های معنوی 4- عذاب‌های جسمی و موانع نزول عذاب شامل: 1- حضور و وجود پیامبر گرامی(ص) در میان مردم 2- استغفار مردم 3- وجود مومنین میان مردم 4- دعا و چرایی نیامدن عذاب استیصال بنا  بر دو علت شامل: 1- اختصاص عذاب استیصال به کفار 2- وجود مصلحت پرداختیم.
اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
امر چهارم: گاهی گناهانی که در گذشته نبوده است در جامعه پیدا می‌شود در روایت داریم که گناه جدید باعث عذاب جدید می‌شود.
بنا به فرمایش حضرت امام رضا(ع) «کلما احدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعلمون احدث‌الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون» هرگاه بندگان گناهان جدیدی که قبلا نمی‌دانستند را انجام دهند، خداوند برای آنان بلای جدیدی که نمی‌شناختند می‌آورد. (علل‌الشرایع، ج 2، ص 522)
مشکلاتی مثل ایدز و مانند آن اصلا سابقه نداشته است نه اینکه بوده ولی درمانش را نمی‌دانستند. همان طور که حوادث عالم در انسان مؤثر است،‌ اعمال انسان نیز در عالم و در حوادث آن مؤثر است.
با توجه به مقدمات ذکر شده جواب سؤال به خوبی مشخص می‌شود:
درست است که امروز در دنیا گناهان زیاد شده است اما ما می‌بینیم که بیماری‌ها و گرفتاری‌هایی در دنیا دامن‌گیر بشر شده است که در گذشته سابقه نداشته است مثل جنگ‌ها و کشتار‌ها و... مثلا بیماری ایدز بیماری است که تازه به وجود آمده و از بیماری‌های نسل جدید می‌باشد و هر روز بیشتر از گذشته بشر را تهدید می‌کند که کارشناسان خطر آن را در آینده وحشتناک توصیف کرده‌اند(چرا این بیماری لایه‌های نهفته‌ای دارد که در طول ۲۰ سال خود را نشان می‌دهد و شاید خیلی از انسان‌ها به آن گرفتار باشند و خود خبر نداشته باشند) و از این قبیل جنگ‌های خونینی است که بشر با سلاح‌های جدید خود باعث آن شده است مثلا کشته‌های جنگ جهانی اول و دوم بیشتر از ۷۰ میلیون بر آورد شده است.
از طرفی همان‌گونه که ذکر شد گاهی خدا عذاب دسته‌جمعی را از قومی به علت وجود افراد صالحی در آن قوم بر می‌دارد همان‌گونه که در روایات در‌باره قوم لوط آمده است که خدا تا وقتی که همه مبتلا به گناه نشدند عذاب را نازل نکرد حتی وقتی که مردان به لواط رو آوردند و زنان مبتلا نبودند عذاب نیامد تا اینکه زنان قوم هم به این گناه مبتلا شدند آنگاه عذاب آمد.