به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,326
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 10,924
بازدید ماه: 10,924
بازدید کل: 23,672,752
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
842 - دلایل مخفی بودن قبر فاطمه(س)(۱) (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۸/۱۱/۰۵

 دلایل مخفی بودن قبر فاطمه(س)(۱)

  (پرسش و پاسخ)

Image result for ‫قبر فاطمه(س)‬‎Image result for ‫ قبر فاطمه(س)‬‎

 


پرسش:چرا با وجود دشمنی نسبت به امام‌ علی(ع) و حضرت زهرا(س) مرقد حضرت علی(ع) بعد از مدتی شناخته شد، ولی مرقد مطهر حضرت فاطمه(س) ناشناخته باقی مانده است و اهل‌بیت(ع) قبر آن صدیقه طاهره را همانند علی(ع) آشکار نکرده‌اند؟

پاسخ : باید توجه داشت که علت مخفی بودن قبر حضرت علی‌(ع) و حضرت زهرا‌(س) یکسان نبوده است.
علت مخفی بودن قبر حضرت علی‌(ع) آن بوده که افراد نابخرد و جاهل و هتاکی که دشمنی آن حضرت را در دل داشته‌اند، ممکن بوده به قبر مبارک ایشان بی‌احترامی کنند، ولی بعدها در اثر گذشت زمان و از میان رفتن این افراد و نیز قدرت یافتن مکتب اهل‌بیت‌(ع)، احتمال هتک حرمت به قبر ایشان کم شده بود. از طرف دیگر با توجه به مخفی بودن قبر ایشان در میان نیزار و بیابان، مردم قهراً در اثر عدم شناخت محل قبر، حتی به صورت تقریبی، از برکات فراوان و فیوضات وجودی آن بی‌بهره می ماندند، به همین جهت ائمه‌(ع) ابتدا محل دقیق قبر مطهر ایشان را به شیعیان خالص معرفی نمودند و کم‌کم در اثر قدرت‌یابی و تشکل یافتن شیعه، به صورت عمومی شناخته شد.
اما علت مخفی بودن قبر حضرت زهرا‌(س) که به وصیت و دستور خود آن حضرت صورت گرفت، در واقع اعتراض به جریان به وجود آمده در مسیر خلافت پس از پیامبر (ص) و زیر پا گذاشته شدن حق و حقیقت در جریان خلافت و انزجار از آن جریان بوده است، پس تا زمانی که جامعه مسلمین به‌طور کلی به این حقیقت اعتقاد پیدا نکنند و مسیر خلافت را در همان شکل نادرست باور داشته باشند، که نتیجه آن دور ماندن از بسیاری از حقایق اسلام است، قهراً علت مخفی بودن قبر آن حضرت نیز وجود خواهد داشت.
نکتۀ دیگر آن که مخفی بودن قبر آن حضرت سدی است که از تحریف تاریخ صدر اسلام جلوگیری می کند و مانع می شود تا گروهی به طور کلی برخورد حضرت زهرا(س) را نسبت به حوادث به وجود آمده انکار کنند. این مسئله خود علامتی است که شیفتگان حقیقت را در دریای متلاطم فتنه ها به سوی ساحل نجات راهنمایی کرده و غبار را از چهره حقیقت می‌زداید و حجت‌الهی را بر همگان تمام می‌گرداند.
علاوه بر آن چون محدوده تقریبی قبر آن حضرت بیان شده است، مردم می‌توانند در این اماکن که نزدیک به هم است از برکات و فیوضات معنوی قبر منور ایشان استفاده کنند.
طبق روایات مکان‌هایی بین منبر و محراب مسجد (روضه)، یا منزل خود آن حضرت و یا قبرستان بقیع، به عنوان محل دفن احتمالی معرفی شده است.
آری يگانه دختر رسول خدا پس از پدرش رنج‌هاي سنگين ديد؛ چنانکه خود فرمود: پس از پدرم مصائبي به من رسيد که اگر به روز روشن وارد مي شد؛چون شب تارش مي‌کرد؛ به همين روي زندگي کوتاه مدت زهرا پس از پدر سپري شد تا در بستر بيماري  افتاد حضرت زهرا(س) زماني كه احساس کرد ساعات آخر حيات نزديك شده و در بستر به حالت احتضار آرميد‌، علي(ع) بر بالاي بسترشان آمد و بعد از صحبت‌هايي كه با همديگر كردند، فاطمه(س) اجازه خواست تا چند وصيّت به همسرش علي(ع)داشته باشد.
ادامه دارد