به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,251
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 5,251
بازدید ماه: 26,221
بازدید کل: 23,688,043
افراد آنلاین: 96
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵ - راه‌هـای دفـع بـلا از نـگاه آیـت‌الله‌ بهجـت ۱۳۹۸/۱۲/۲۴

 

راه‌هـای دفـع بـلا از نـگاه آیـت‌الله‌ بهجـت

Image result for راه‌هـای دفـع بـلا از نـگاه آیـت‌الله‌ بهجـت

   مرحوم آیت‌الله‌ بهجت در برخی سخنانشان به راه‌هایی برای دفع بلا ‌اشاره کرده‌اند که در این میان می‌توان به دعا، تضرع، صدقه و خواندن سوره مؤمنون ‌اشاره کرد. تضرع به معنای زاری کردن و پشیمانی و دعا به درگاه خدا یکی از راه‌های دفع بلا از منظر قرآن کریم است.
***
تضرع به هنگام بلا
خداوند، بلاها را بدون مصلحت و ملاک نمی‌فرستد و برای رفع آن، دعا لازم است. خداوند سبحان می‌فرماید: «فَلَوْلاَ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرعُواْ؛ پس ‌‌ای‌کاش آن هنگام که سختی از سوی ما برای آنها می‌آمد، تضرع و زاری می‌‌کردند». (انعام: ۴۳) یعنی بأس و سختی و فشار، بأس ما و از طرف ماست و ما آن را برای شما فرو می‌فرستیم، برای اینکه به درگاه ما تضرع کنید و به ما روی آورید و از ما درخواست کنید و دعا کنید. چرا چنین نیستید؟! (در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۶۶)
حکمت بلاها
خداوند، نوازل و بلاها را بدون حکمت و بدون ملاک و مصلحت نمی‌فرستد، بلکه برای دعا و تضرع ما می‌فرستد. بنابراین، برای رفع آنها دعا لازم و تضرع به درگاهش مطلوب است.(در محضر بهجت، ج۲، ص۳۷۹)
بلای فراگیر
گاهی بلاها تعمیم دارد یعنی ‌تر و خشک را با هم می‌سوزاند. خداوند سبحان می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَهًًْ لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَه؛ بپرهیزید از بلایی که تنها به ستمگرانی که در میان شما هستند، نمی‌رسد». (انفال: ۲۵)، (در محضر بهجت، ج۲، ص۲۴۶)
اثر خواندن سوره مؤمنون و زیاد صدقه دادن
آن شخص که بنده او را نمی‌شناسم گفته است: خواندن سوره «مؤمنون» و زیاد صدقه دادن، برای رفع و قطع این بلاها (اشاره به بمباران شهرها در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) نافع است. (در محضر بهجت، ج۲، ص۴۶)
آیا نباید پیش از بلا و گرفتاری به خدا ملتجی شویم؟!
«فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا؛ پس ای ‌کاش زمانی که گرفتاری ما رسید، تضرع می‌کردند!». در شداید و سختی‌ها و گرفتاری‌ها همه می‌گویند: یاالله! معروف است که در مواقع طوفان، در کشتی از همه مرد و زن و بِر و فاجر ضجه بلند می‌شود. آری، در حال بلا و گرفتاری و شداید، حتی از غیر نمازگزارها، بلکه غیرمسلمان‌ها التجا ظاهر می‌شود. آیا با این همه بلاها که بر سر مسلمان‌ها می‌آید، نباید حال التجا برای ما پیش بیاید؟! و یا اینکه باز هم منتظر باشیم که حالت شدت و بلا از این هم بیشتر و بدتر شود؟! بله، ما باید در حال رخا، حالت ابتهال و تضرع و توسل داشته و ملتجی و شاکر باشیم، تا در حال شدت و گرفتاری به فریاد ما برسند.
وگرنه همان بلا و گرفتاری به سراغ ما می‌آید؛ زیرا کفار و دشمنان ما آرام و قرار ندارند، بلکه همین الان نقشه پنجاه سال بعد ما را می‌کشند. آیا نباید در حال رخا(خوشی و آسایش) ملتجی باشیم و یا اینکه مانند کافرها باشیم که فقط در حال شدت ملتجی می‌شوند و فقط در حال جنگ و شداید به کلیسا می‌روند؟! آیا نباید در فکر باشیم و با تضرع و زاری برای ظهور فرج مسلمان‌ها و مصلح حقیقی، حضرت حجت(عج) دعا کنیم؟! (در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸)