در مورد امام صادق(علیهالسّلام) مطلب عین همان چیزی است که در مورد دو پدر بزرگوارش، یعنى امام سجّاد و امام باقر(علیهماالسّلام) بیان شد. نهایت، یک مسئله وجود دارد و آن اینکه در دوره امام صادق(علیهالسّلام) یک خصوصیّت و ویژگى اى در جامعه اسلامى وجود داشت که قبل از آن، آن خصوصیّت نبود. خصوصیّتى که در زمان امام صادق(علیهالسّلام) بود، این بود که امام در یک دورهاى زندگى میکرد که دشمنان دیرین بنىهاشم، یعنى بنىامیّه در نهایت ضعف و انحطاط بودند. اواخر دوران بنىامیّه، اوایل نشاط امامت امام صادق(علیهالسّلام) است. در این دوران، امام صادق(علیهالسّلام) مبارزاتش خیلى حاد، خیلى صریح و خیلى قاطع بود. آن بزرگوار علناً مىایستاد در مقابل تودههاى انبوه جمعیّت در خانه خدا، در منی، در عرفات و شعار میداد؛ شعار بامحتوا، شعارى که فکر و مکتب در آن گنجانده شده است.
می گفت حاکم منم؛ حاکمِ بهحق پیش از من، پدر من بود؛ پیش از او، پدر او بود؛ و سلسله را میرساند تا امیرالمؤمنین(علیهالسّلام)، جدّ اعلاى ائمّه اهلبیت(علیهماالسّلام)؛1 و این مهمترین و حسّاسترین مطلبى بود که آن روز خلفاى اموى از آن میترسیدند و رویش حساب میکردند.
بعد که بر اثر فعّالیّتها و تلاشهاى همهجانبه امام صادق(علیهالسّلام) و یاران و شیعیانش وضع منقلب شد و مردم آگاهى پیدا کردند و مظالم بنىامیّه فاش شد و دشمنان ملّت و خلق از نظر ملّت و خلق شناخته شدند و یک جریانى بهوجود آمد که آن جریان حکومت اموى را واژگون کرد و یک عدّه تازهنفس به نام «بنىعبّاس» روى کار آمدند، وضع عوض شد.
قبل از اینکه به دنباله مطلب بپردازم، یک سؤال در اینجا باقى میماند و آن این است که چرا وقتىکه نهضت ضدّ اموى شروع شد، بنىهاشم دستشان از کار کوتاه ماند؟ چرا بنىعبّاس روى کار آمدند؟ این البتّه سؤال بهجایی است و جاى این هست که انسان این سؤال را بکند، امّا اگر کسى در زندگى شیعه و زندگى ائمّه شیعه(علیهماالسّلام)، مخصوصاً امام صادق و امام باقر(علیهماالسّلام) مطالعه کند، بهطور قطع یا اطمینان به این نتیجه خواهد رسید که شرایطى که براى حکومت یک خاندان انقلابى مثل امام باقر و امام صادق(علیهماالسّلام) ضرورى و حتمى است، در دوران انقلاب بنىعبّاس وجود نداشت؛ مردم هنوز بهطور کامل ساخته نشده بودند؛ آماده نبودند که کسى مثل آن بزرگوارها زمام حکومت را به دست بگیرد.
در حقیقت انقلاب ابومسلم خراسانى که از خراسان شروع شد و همهى اقطار عالم اسلام را گرفت، یک انقلاب زودرسى بود. اگر چنانچه این انقلاب ده سال بعد از آن یا بیست سال بعد از آن انجام میگرفت، بنده گمان فراوان دارم که در رأس این انقلاب و در رأس حکومت بعد، امام صادق یا فرزندش موسىبن جعفر _ یا یکى از ائمّه اهلبیت(علیهماالسّلام) _ قرار میگرفت؛ امّا [آن موقع برای قیام ائمّه] زود بود، مردم هنوز آماده نبودند.
شما ببینید وقتى امیرالمؤمنین(علیهالسّلام) 25 سال بعد از رحلت پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) و افول خورشید نبوّت در رأس حکومت قرار میگیرد، گذشتگان او، یعنى خلیفه سوّم و پیش از او خلیفه دوّم، در ظرف ۲۲ سال آنچنان زمینه را عوض کردهاند که جامعه اسلامى نمیتواند على(علیهالسّلام) را هضم کند. کسانى از صحابه نزدیک پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) پیدا میشوند که به روى على(علیهالسّلام) شمشیر میکشند. اختلافات داخلى بهوجود مىآید و جنگهاى خانمانسوز و خانمانبرانداز، عالم اسلامى را پر میکند؛ مثل جنگ جمل و جنگ صفّین و جنگ نهروان. اینها بر اثر عدم آمادگى زمینه است. من گمان میکنم علّت اینکه امیرالمؤمنین(علیهالسّلام) میفرمود که اگر اجتماع جمعیّت نبود، «لأ لقیت حبلها على غاربها»2 _ من باز هم خلافت را قبول نمیکردم _ بهخاطر همین بود که على(علیهالسّلام) میدید موقعیّت ناآماده است؛ و این ناآمادگى، در زمان امام صادق و امام باقر(علیهماالسّلام)، یعنى در زمانِ شکوفا شدن نهضت ضدّ اموى و روى کار آمدن نهضت عبّاسى و ابومسلم خراسانى و احمد سفّاح و ابوجعفر منصور، به حدّ کمال بود؛ هنوز زمینه آماده نبود.
خب، دشمنان اهلبیت(علیهماالسّلام) عوض شدند. دوستان قدیم که امروز حکومت را در دست دارند، دشمنان جدید شدند. همان منصور و احمد سفّاح و داودبن ابىعبّاس و دیگر چهرههاى مشخّص و نمایان بنىالعبّاس که دیروز با امام صادق(علیهالسّلام) و محمّدبن عبدالهبن حسن و ابراهیمبن عبدالهبن حسن در یک مجلس دور هم مىنشستند و صحبتِ برانداختن حکومت اموى را میکردند، همین نامردان و نامردمان، محمّدبن عبدالهبن حسن را، امام جعفر صادق(علیهالسّلام) را، ابراهیمبن عبداله را و شیخ آل ابىطالب یعنى عبدالهبن حسنمثنّى را تحت شکنجه و فشار و عذاب قراردادند و جاى صفها و جبهه ها عوض شد. یک حکومت تازهنفس وقتىکه روى کار بیاید، مبارزهى با او بسى دشوارتر و سختتر است.
پانوشتها:
1- کافی، کلینی، ج4، ص466
2- نهجالبلاغه، شریف الرضی، خطبهی 3، ص 50
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 7,408 |
---|---|
بازدید دیروز: | 17,748 |
بازدید هفته: | 7,408 |
بازدید ماه: | 114,889 |
بازدید کل: | 25,981,600 |
افراد آنلاین: | 86 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰٤
Saturday , 3 May 2025
السبت ، ۵ ذو القعدة ۱٤٤۶
اردیبهشت 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 |
19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 |
26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 |
31 | 30 | 29 | 28 | 27 | ||
آخرین اخبار
پزشکیان در جشنواره ملی «امتنان از کارگران» تأکید کرد: رسیدگی ویژه به مسائل کارگران در حوزه سلامت و مشکلات بانکی ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ ۰٤/۰۲/۱۱
(59 بازدید)
(59 بازدید)
امیر نصیرزاده: اقتدار دریایی ایران در راستای ایجاد صلح در خلیجفارس است ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ ۰٤/۰۲/۱۱
(66 بازدید)
(66 بازدید)
قالیباف: کارگران افسران خستگیناپذیر جنگ اقتصادی در مقابله با دشمن هستند ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ ۰٤/۰۲/۱۱
(75 بازدید)
(75 بازدید)
سردار سلامی: راهآهن چابهار - زاهدان پروژهای راهبردی برای توسعه اقتصادی جنوب شرق است ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ ۰٤/۰۲/۱۱
(58 بازدید)
(58 بازدید)
جاسوس ارشد موساد و پشتیبان میدانی چند عملیات در ایران به دار مجازات آویخته شد ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ ۰٤/۰۲/۱۱
(67 بازدید)
(67 بازدید)
شیخ نعیم قاسم: ما دشمن را سر جایش نشاندیم، مقاومت هرگز عقبنشینی نمیکند ۱۴۰۴/۰۲/۰۹ ۰٤/۰۲/۱۰
(59 بازدید)
(59 بازدید)
۴۳- ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) - ... ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع)-۴۳