به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,921
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 24,090
بازدید ماه: 114,953
بازدید کل: 23,776,752
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۹ - رئیس‌کل گمرک اعلام کرد: نقش برجسته شهید فخری‌زاده در ساخت ایکس‌ری ایرانی ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
رئیس‌کل گمرک اعلام کرد:
 
نقش برجسته شهید فخری‌زاده در ساخت ایکس‌ری ایرانی 
 
  ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
 
 
در حالی که هزینه خرید یک دستگاه‌ ایکس‌ری خارجی چیزی در حدود 100 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ اما شهید فخری‌زاده با بومی‌سازی این دستگاه، ضمن صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، زمینه لازم برای ارتقای جایگاه کشور در شاخص‌های بین‌المللی تجارت را فراهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، تا همین چند سال گذشته از عدم تجهیز گمرکات به فناوری‌های نوین همچون ایکس‌ری به عنوان یکی از عوامل آمار بالای قاچاق در ایران یاد می‌شد.
چندی پیش، رئیس‌کل گمرک در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه دستگاه‌های ایکس‌ری در سطح بالایی از فناوری و تکنولوژی قرار دارند، اظهار کرد: «با توجه به نرخ فعلی ارز تخمین زده می‌شود قیمت واردات یک دستگاه خارجی رقمی در حدود 100 میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد.»
مهدی میراشرفی با‌اشاره به اینکه در سال‌های گذشته گمرک برای ارتقای سطح کیفی عملکرد خود دستگاه‌های ایکس‌ری را از خارج خریداری می‌کرد، ادامه داد: «اما بلافاصله بعد از بازگشت تحریم‌ها برای خرید و تعویض قطعات این دستگا‌ه‌ها با مشکل مواجه شدیم.»
رئیس‌گمرک درباره نقش شهید فخری زاده در داخلی‌سازی ایکس‌ری و همچنین لزوم توسعه این دستگاه‌ها در گمرکات و جاده‌ها افزود: «در طی این مدت شاهد بودم که همت بلند و مدیریت دانشمند شهید فخری زاده، با طراحی و ساخت انواع ایکس‌ری به ویژه ایکس‌ری کامیونی در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، ایران را در زمره پنج کشور تولید ایکس‌ری در جهان قرار داد، به طوری که این شهید توانست ایکس‌ری‌های بومی را در تراز تکنولوژی روز دنیا تولید کند.»
دستگاه بازرسی ایکس‌ری برای بررسی چمدان، بار و محموله‌های کوچک و بزرگ، کیف دستی و دیگر انواع بار‌ها در ورودی فرودگاه‌، راه‌آهن، سازمان‌های امنیتی و برخی دیگر از سازمان‌ها به کار می‌رود. این دستگاه ضمن تصویربرداری به صورت x-ray قادر است تمامی وسایل و مواد ممنوعه مانند مواد منفجره و مواد مخدر را به صورت دقیق و با امنیت بالا شناسایی کند. استفاده از دستگاه‌‎های ایکس‌ری در مبادی گمرکی و محورهای مواصلاتی جاده‌ای در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
در همین رابطه، رئیس‌نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درخصوص مطرح شدن شایعاتی مبنی بر آسیب رساندن‌اشعه ایکس‌ری به بدن انسان مطرح شده‌ است، توضیح داد: تمامی دستگاه‌های ایکس‌ری قبل از بهره‌برداری باید از سازمان انرژی اتمی مجوز‌های لازم را اخذ کنند و حتی دریافت این مجوزها بین شش ماه تا یکسال به طول می‌انجامد، بنابراین تمامی ایکس‌ری‌های نصب شده در کشور با استانداردهای جهانی‌اشعه مطابقت دارد.
حامد گودرزی با بیان اینکه در گذشته، عمده این دستگاه‌ها از کشور چین وارد می‌شد، ادامه داد: علاوه‌بر اینکه این دستگاه‌ها پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی نداشتند، ارزبری زیادی هم به کشور تحمیل می‌کردند، اما در حال حاضر هشت شرکت دانش‌بنیان داخلی مسئول تولید دستگاه‌های ایکس‌ری هستند. این شرکت‌ها بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند، می‌توانند از محل اخذ عوارض مستقلاً درآمدزایی داشته باشند.