به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,931
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 24,100
بازدید ماه: 114,963
بازدید کل: 23,776,762
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۹ - وکیل مدافع خانواده‌های شهدای هسته‌ای: آمریکا مسئول ترور دانشمندان ایرانی است ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
وکیل مدافع خانواده‌های شهدای هسته‌ای:
 
 آمریکا مسئول ترور دانشمندان ایرانی است
 
   ۱۳۹۹/۱۰/۲۲

سمیه افضلی نیکو در نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای دانشمندان هسته‌ای علیه دولت آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم ‌اشغالگر قدس گفت: دیروز پرونده را به عنوان دادخواست ترور دانشمندان هسته‌ای  در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی علیه رژیم صهیونیستی دولت آمریکا ثبت کردیم.
وی افزود: ارتکاب اعمال مجرمانه و سازمان یافته علیه افراد بی‌گناه  با هر دلیل و انگیزه، اقدامی تروریستی و قابلیت تعقیب و البته مسئولیت‌آور برای افراد و دولت‌هاست. دنیا و ایران تاکنون ترورهای متفاوتی را مشاهده کرده است؛ البته جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی جزو قربانیان اصلی اقدامات تروریستی بوده است و از ترور شهروندان عادی و زنان و کودکان و سالخوردگان تا به امروز که ترور صاحبان علم و دانش یا همان ترور دانشمندان علمی و هسته‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، این وکیل دادگستری افزود: این ترورها  ماهیت مشمئز‌کننده‌ای دارد؛ اول اینکه مثل سایر ترورها افراد بی‌گناه به صورت ناجوانمردانه مورد هدف قرار می‌گیرند و دوم اینکه رعب و وحشت عمومی ایجاد می‌کند و مهم‌تر از همه این است که ترورها کیفی شده است و افرادی هدف قرار می‌گیرند که طیف وسیعی از اعضای یک جامعه یا کل جهان می‌تواند از وجود و خدمات آنها بهره‌مند شوند و  اگر هر تروری در اذهان جامعه بشری قوی هست ترور دانشمندان و محققین دانشگاهی ۱۰۰ برابر قوی‌تر و قابل سرزنش‌تر است.
این وکیل دادگستری ادامه داد: چنین جنایاتی نه از باب مسئولیت کیفری و نه از باب مسئولیت مدنی نباید بدون اقدام قضایی و پیگیری قرار گیرد و بی‌کیفیت بماند و  تلاش جامعه حقوقی کشورها باید به سمت جلوگیری از چنین اقدامات و هزینه‌دار کردن این جنایات برای عاملان و مجریان این اقدامات تروریستی باشد. باید تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای مقابله حقوقی به خدمت گرفته شود تا چنین جنایاتی که علیه جامعه بشری طراحی و اجرا می‌شود متوقف شود و  عوامل اجرایی آنها به دست عدالت سپرده شود.
افضلی نیکو تصریح کرد:  با پیگیری و مطالبه خانواده‌های حاضر شهدای هسته‌ای کشور اولین اقدام ما مستندسازی حقوقی ترورهای طراحی‌شده و سازمان‌یافته مجرمانه بود. در زمان هر اقدام تروریستی علیه دانشمندان علمی کشور اقدامات خوبی توسط ضابطین قضایی و دستگاه قضایی در آن زمان انجام شده بود ولی نیاز بود این مستندات به صورت متمرکز در قالب یک پرونده سازماندهی و جمع‌آوری شود. دومین اقدام صورت‌گرفته استخراج عوامل سیاستگذار و مجری و اقدام‌کننده این اقدامات تروریستی بوده است و در نهایت ظرفیت‌سنجی برای اقدامات حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی می‌باشد. در حال حاضر قانونگذار بر اساس قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی به ما اجازه داده تا علیه دولت آمریکا و مقامات و افرادی که مبادرت به حمایت از تروریسم می‌نمایند و در این پرونده به دلیل حمایت و مساعدت دولت آمریکا،  با پیگیری و مطالبه خانواده‌های حاضر شهدای هسته‌ای کشور، اولین اقدام ما مستندسازی حقوقی ترورهای طراحی‌شده و  سازمان‌یافته مجرمانه بود.
وی افزود: در زمان هر اقدام تروریستی علیه دانشمندان علمی کشور اقدامات خوبی توسط ضابطین قضایی و دستگاه قضایی در آن زمان انجام شده بود ولی نیاز بود این مستندات به صورت متمرکز در قالب یک پرونده سازماندهی و جمع‌آوری شود و دوم این اقدام صورت گرفته استخراج عوامل سیاستگذار و مجری و اقدام‌کننده این اقدامات تروریستی بوده است و در نهایت ظرفیت‌سنجی برای اقدامات حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی می‌باشد در حال حاضر قانونگذار بر اساس قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی به ما اجازه داده تا علیه دولت آمریکا و مقامات و افرادی که مبادرت به حمایت از از تروریسم می‌نمایند و در این پرونده به دلیل حمایت و مساعدت دولت آمریکا خواندگان این پرونده به رژیم ‌اشغالگر قدس  طرح دعوا‌ نماییم البته این آغاز راه است و هرجا ظرفیتی پیدا کنیم پیگیری حقوقی و قضایی در دستور کار قرار دارد.