به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,927
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 13,595
بازدید ماه: 34,565
بازدید کل: 23,696,386
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۰ - انتقاد صریح آیت‌الله مکارم شیرازی از گرانی‌ها و عدم نظارت ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

انتقاد صریح آیت‌الله مکارم شیرازی از گرانی‌ها و عدم نظارت  

   ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

بیانیه آیت الله مکارم درباره گرانی های اخیر - 598 | خبر فارسی
استاد برجسته درس خارج حوزه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در گرو عزم جدی مسئولان دانست و ضمن انتقاد از گرانی‌های افسارگسیخته، گفت: امروز تولید به‌خاطر عملکرد بانک‌ها از بین رفته است؛ این بانک‌ها با آن سودهای کذایی و جریمه‌های تاخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می‌شود. همه دلسوزان نسبت به بانک‌ها و عملکردشان تذکر می‌دهند، اما تا به حال کسی نتوانسته جلوی آنها را بگیرد و بانک‌ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می‌دهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) با حضور جمعی از علما، اساتید و فضلای حوزه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار داشت: کتابی را با عنوان «فاطمه برترین بانوی جهان» می‌نوشتم و تصمیم گرفتم 40 حدیث درباره فضائل و احوال ایشان بنویسم؛ هنگامی ‌که به تحقیق مشغول شدم مشاهده کردم که هر 40 حدیثی که در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به‌دنبال آنها بودم، در کتب اهل سنت ذکر شده است.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید در ادامه به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم پرداخت و گفت: از جمله مشکلاتی که مردم دارند و به‌صورت مرتب بیان می‌کنند و می‌خواهند که ما آنها را به مسئولان تذکر دهیم، مسئله گرانی فوق‌العاده‌ای است که در میان جامعه وجود دارد. امروز حقیقتاً عده‌ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده و برخی دیگر نیز به‌خاطر وجود بیماری کرونا کار و درآمد خودشان را از دست داده‌اند و با هزینه‌های بالای زندگی مواجه شده‌اند؛ افزون بر این بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و با این درآمد محدود پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیستند.
وی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم کشور که زمینه‌ساز گرانی‌های افسارگسیخته شده است را مسئله «از بین رفتن تولید» توصیف و تصریح کرد: اگر تولید نباشد، اقتصاد در هم می‌شکند؛ امروز تولید به‌خاطر عملکرد بانک‌ها از بین رفته است؛ این بانک‌ها با آن سودهای کذایی و جریمه‌های تاخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می‌شود. همه دلسوزان نسبت به بانک‌ها و عملکردشان تذکر می‌دهند، اما تا به حال کسی نتوانسته جلوی آنها را بگیرد و بانک‌ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می‌دهند.
استاد برجسته درس خارج حوزه «عدم نظارت» را دومین عامل زمینه‌ساز مشکلات و گرانی‌ها دانست و با بیان اینکه بی‌انصافی برخی کسبه سومین عامل تشدید گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم است، افزود: برخی از کسبه جنس‌ها را هر روز به یک قیمتی ارائه می‌دهند یا می‌گویند باید تلفن بزنیم و بپرسیم نرخ ساعت فعلی چه مقدار است تا با شما حساب کنیم! برخی دیگر نیز جنس را امروز فروخته‌اند و بیعانه هم دریافت کرده‌اند، اما موقع تحویل جنس دبه درمی‌آورند و می‌گویند باید قیمت امروز را بدهید!
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این سه عامل دست به دست همدیگر داده و اوضاع اقتصادی را خراب کرده است و اگر مسئولان می‌خواهند وضعیت را بهبود بخشند، باید ابتدا بانک‌ها را مهار کرده، سپس نظارت خود را بر ورود و خروج سرمایه‌ها تقویت کنند و همچنین کارهای فرهنگی انجام دهند.
این مرجع تقلید با‌ اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و مهار گرانی‌ها مستلزم عزم جدی از سوی مسئولان است، تأکید کرد: تا عزم جدی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.