به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,073
بازدید دیروز: 4,020
بازدید هفته: 15,942
بازدید ماه: 106,805
بازدید کل: 23,768,608
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 14 May 2024
الثلاثاء ، ۶ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲ - مهدی جبرائیلی تبریزی : به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران و پرتاب ماهواره نور: سپاه پاسداران و فتح سنگرها ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران و پرتاب ماهواره نور
 
سپاه پاسداران و فتح سنگرها
 
۱۳۹۹/۰۲/۱۰

همزادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انقلاب اسلامی در ایران، هویت آن را برای همگان فاش کرد. هویت سپاه، هویتی از جنس انقلاب، در انقلاب و برای انقلاب است و این عجین شدن چیزی غیر از اعتقاد و مرام نیست.
انقلاب ریشه در باورهای انقلابیون داشت و شجره طیبه سپاه هم ریشه در همان بوستان سرسبز داشته و از زلال هماره جاری آن بیکران دریای معرفت و معنویت سیراب شده است. گوارای­شان باد این نوش­ابه، گوارا!
و چگونه نباشد این؟، که سپاهی از مردانی که به حکم {وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهًٍْ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُمْ}(1) همواره خاک نشین سنگرهایی هستند که برای فتح و ظفر روز از شب نمی‌شناسند. آنان دریا و خاک و آسمان را درمی‌­نوردند و بیرق توحید را بر فرازها به فراز درمی‌­آورند. چرا که مومنانی پولادگون هستند که هیچ چیزی یارای ایستائی در برابر اراده آنان ندارد. همانانی که در وصفشان امام موسي‌بن‌جعفر‌ فرموده‌­اند: «مردي از اهل قم مردم را به سوي حق دعوت مي‌کند و قومي گرداگرد او جمع مي‌شوند به صلابت پاره‌هاي فولاد، تند بادها آنان را نمي‌سوزاند و از جنگ خسته نمي‌شوند و ترس به خود راه نمي‌دهند و بر خدا توکل مي‌کنند و سرانجام، پيروزي از آن متقين است».(2)
هنگامی که آیاتی از قرآن در نکوهش قوم عرب، به جهت عدم ثبات و پایداری در ایمان، و تهدید به جایگزینی قوم دیگر به ‌جای آنها، برای پذیرش ایمان نازل شده، مانند این آیه­ شریفه: «اگر شما از پذیرش این دین روی بگردانید، خداوند قوم دیگرى را به‌جای شما می‌آورد که مثل شما نیستند».(3) و نیز این آیه «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما از آیین خود بازگردد خداوند در آینده جمعیتى را مى‏آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران نیرومند و شکست‌ناپذیرند، مردانى که در راه خدا جهاد مى‏کنند و هرگز از سرزنش‌کنندگان هراسى به خود راه نمى‏دهند».(4) اصحاب از پیامبر اکرم پرسیدند: این گروهى که خداوند در این آیات به آنها‌ اشاره کرده کیانند؟! در این هنگام که جناب سلمان فارسی در حضور پیامبر بود، پیامبر دست بر پاى - و طبق روایتى بر شانه سلمان زد و فرمود: «منظور این مرد و قوم اوست، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى‏آورند».(5)
در روایتی دیگر فرموده‌­اند: «لَوْ كَانَ‏ الْعِلْمُ‏ مَنُوطاً بِالثُّرَيَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ».(6)
پیشرانی سپاه و بسیجیانش درخدمت بی‌منت بر دوست و دشمن پوشیده نیست. پاسداران حریم این مرز و بوم را جفاست اگر فقط سلحشورانی مسلح بدانیمشان! بلکه ممتازان عرصه دانش و فناوري، قهرمانان میدان محرومیت‌زدایی، جانفشانان روزهای سخت حادثه‌­ها و پیشقراولان آبادانی و پیشرفت هستند.
همگان دیده‌اند و می‌بینند قدرت دفاعی و موشکی و تسلیحاتی سپاه را. اما باید دید و زبان به تحسین گشود که ستاره خلیج ‌فارس چه‌ سان در آسمان این دیار روشنایی می‌­بخشد؟ باید دانست که؛
1- پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ساخته شد.
2- قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها شروع کرد.
3- شرکت نفت ستاره خلیج ‌فارس در سال 1385 با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری، تعمیر و نگه‌داری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید.
4- این پالایشگاه مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود 730 هکتار در 25 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.
5- با بهره‌برداری از سه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوئیل خودکفا شد.
6- ستاره خلیج ‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم‌­اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه ‌ایفا می‌کند.
7- این ستاره توانسته است ایران را از وارد‌کننده بنزین به صادرکننده بالقوه‌ی این محصول استراتژیک تبدیل کند.
8- بنابراعلام معاون وزیر نفت اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط سپاه ساخته نشده بود، فقط در یک سال اخیر(7) باید حدود ۵/۶ میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شد که با توجه به شرایط تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های ارزی، تامین این پول برای واردات بنزین، بسیار دشوار بود.
9- و زیباتر اینکه اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را خارجی‌ها می‌ساختند دولت باید حدود ۵ میلیارد یورو (۵/۵‌ میلیارد دلار) خرج می‌کرد که با ساخت این پالایشگاه توسط قرارگاه از خروج این حجم عظیم ارز از کشور جلوگیری شده است. مجموع این دو رقم بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار معادل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که این رقم البته به‌جز ارزش افزوده سالانه ۸۰۰ میلیون دلاری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همچنین درآمد ناشی از صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز است.(8)
و حالا نور ایمان در آسمان جهان
آذرخشی بود این انفجار! با سرعت نور برجهانیان اعلام کرد که ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای «قاصد» از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.
تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی بر دانش بومی و بدون اتکا به خارج است.
وسرلشکر سلامی چه خوش گفت: تحریم نه تنها مانعی در مسیر پیش‌روی ایران نیست بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.
قرار گرفتن ماهواره چند منظوره «نور» در فضا علاوه‌بر ایجاد ارزش افزوده استراتژیک در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی برای ایران، در جنگ‌های اطلاعاتی نیز زمینه‌های قدرتمندی ایجاد می‌کند.
و من در پایان بی‌پایان این دل‌نوشته در این خلسه شبانگاه پنجشنبه زبان دل را با سلام بر آن روح ­خدا، آسمانی مرد خمین و شهیدان راه عزت ما، سپاه و بسیجانش می‌گشایم.
مهدی جبرائیلی تبریزی
حوزه مبارکه علمیه قم
4/2/1399
_______________________
1. الأنفال : 60.  
2. «عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى عَنْ أَيُّوبَ بْنِ يَحْيَى الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ × قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين». (بحار‌الانوار، ج 57، ص216، باب 36).
3. محمد/ 38 {وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ}.
4. مائده / 54 {یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ}.
5. «هَذَاوَ قَوْمُهُ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ الْإِيمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَيَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ». (بحار الأنوار؛ ج‏22؛ ص52 ).
6. اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست مى‏آورند. (قرب الاسناد؛ ص109- مجمع البيان، ج‏9، ص: 164- تفسيرالصافي؛ ج‏5؛ ص32- الميزان، ج‏18، ص: 250).
7. تاریخ انتشار خبر: ۲۲ آبان ۱۳۹۸. /https://www.yjc.ir/fa/news/7138034.
8. /https://www.yjc.ir/fa/news/7138034.