به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,297
بازدید دیروز: 2,942
بازدید هفته: 12,315
بازدید ماه: 78,388
بازدید کل: 23,740,198
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 7 May 2024
الثلاثاء ، ۲۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۷۵- جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب : اهمیت راهنمایی به انجام کار خیر ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب :

اهمیت راهنمایی به انجام کار خیر 

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

اهمیت راهنمایی به انجام کار خیر
و من کلام له (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): الدال علی الخیر کفاعله؛ پیامبر خدا(ص) فرمود: كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمایى كند گـويـا خـود، آن را انـجـام داده اسـت.(1)
* * * 
این اهمیت مشورت دادن‌های درست و خوب و دلسوزانه را نشان می‌دهد. کسی که کسی را به کار خیری دلالت بکند مثل خود آن کسی است که کار خیر را انجام داده است. یعنی همان اندازه که اجر و ثواب و برکات و رحمت الهی بر‌کننده‌ کار خیر متوجه می‌شود و نازل می‌شود، همان اندازه برای آن دلالت‌کننده و راهنمایی‌کننده هم وجود دارد.
این نشان می‌دهد که چقدر اهمیت دارد که شما اگر طرف مشورت قرار گرفتید یا ابتدائاً خودتان کسی را، مسئولی را، مدیری را، انسانی را به کار خیری دلالت کردید، چقدر این پیش خدای متعال ارزش و اهمیت دارد. نباید این را دست‌کم گرفت.
اگر در جامعه این حالت به‌صورت نهادی و عمیق استقرار پیدا کند، خیلی جریان‌های خوب در میان مردم و در جامعه و در کشور پیش خواهد آمد که هر کسی نگاه کند شما یک کار خیری است که خودتان می‌توانید انجام بدهید آن را انجام بدهید. کاری است که شما نمی‌توانید انجام بدهید توانایی‌اش در اختیار شما نیست قدرت قانونی‌اش در اختیار شما نیست، فلان کس وزیر است، مدیر است، مسئول است، رئیس است امکانات در اختیار اوست می‌تواند این کار را انجام بدهد شما فکر کنید، دقت کنید، تأمل کنید کار را، خیر را جست‌وجو کنید بیابید و این را در مقابل پای او قرار بدهید. اهمیت این به همان اندازه‌ای است که آن کار خیر دارد. قاعدتاً نقطه‌ مقابلش هم همین‌جور است که الدال علی الشر کفاعله. علی‌القاعده حالا در این روایت نیست. شاید از بعضی از روایات دیگر بشود این را استفاده کرد. مشورت می‌دهید کسی را به یک عمل خلافی، به کار زشتی، به کار توطئه‌آمیزی، به کار مضری راهنمایی می‌کنید که می‌کنند هم، می‌بینید کسانی هی راه نشان می‌دهند این کار را بکنید، آن کار را بکنید با اهداف دنیایی پلید نه دنیایی سالم و او هم می‌رود این کار را انجام می‌دهد، این هم از همان قبیل است علی‌القاعده.
شرح حدیث در ابتدای درس خارج فقه، 11/۱۰/1392
________________
1) وسائل‌الشيعه: ج 11، ص 398
 * پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب