به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 767
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 22,936
بازدید ماه: 113,799
بازدید کل: 23,775,600
افراد آنلاین: 90
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۳ - نگاهی به یک سرود انقلابی - قسم به فریاد آخر ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
نگاهی به یک سرود انقلابی -

قسم به فریاد آخر   

۱۴۰۰/۱۱/۱۵

دانلود آهنگ به لاله در خون خفته یکی از زیباترین سرود های انقلابی!Ostad Jahanbakhsh Pazoki

 

سرودهایی که طی سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای ایام دهه فجر انقلاب اسلامی تولید و عرضه می‌شود، آثار ماندگاری بودند که در مومنانه‌ترین شکل ممکن اجرا و تبدیل به موزه‌های همیشه همراهی شد که قطعاً در خیل خاطرات ماندگار مردم این سرزمین فراموش نمی‌شود. 
سرود «به لاله در خون خفته» با شعری از جهانبخش پازوکی و ملودی مجتبی میرزاده رفتیم که به طور حتم یکی از مشهورترین و ماندگارترین سرودهای انقلابی است که به گواه آنچه در پیشینه تاریخی این اثر موسیقایی نوشته شده، به سال ۱۳۵۷ و در اوج مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت منتشر و پس از ارائه آن به شدت مورد توجه قرار گرفت. این سرود انقلابی که در آن سال‌ها با همراهی یک گروه کُر حرفه‌ای پیش روی مخاطبان قرار گرفته، از ساخته‌های ماندگار مرحوم سید مجتبی میرزاده است که تابستان سال ۱۳۸۴ دارفانی را وداع گفت.
محمد گلریز، خواننده موسیقی دفاع مقدس هم در جایی از مجتبی میرزاده به عنوان هنرمندی فعال و خلاق در عرصه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس یاد کرده و گفت: جا دارد که در اینجا از زنده یاد استاد مجتبی میرزاده یاد کنم که در آن روزها با حضوری گرم و خلاق همراه ما بودند ضمن اینکه گستردگی معلومات، چیره دستی در نوازندگی و نبوغ در تنظیم آثار از ویژگی‌های میرزاده بود و بی‌اغراق می‌گویم که در ۵۰ سال آینده هنرمندی چون مجتبی میرزاده پدید نخواهد آمد؛ میرزاده در کنار سایر فعالیت‌هایش، تنظیم‌کننده سرودهای جنگی نیز بود و در این زمینه مانند سایر عرصه‌های موسیقی گل کرد اما متأسفانه مظلومانه و مهجور از دنیا رفت و تاکنون هم یادی از او به میان نیامده است.
اما در حوزه ترانه اثر هم حضور جهانبخش پازوکی به عنوان شاعر اثر می‌تواند با توجه به پیشینه او در عرصه موسیقی و ترانه جالب توجه باشد. چنانکه حمید شاهنگیان از هنرمندان پیشرو موسیقی انقلاب که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی حضور بسیار فعالی در عرصه ساخت سرودهای انقلابی داشته و در ایام پس از پیروزی انقلاب نیز از افراد مؤثر در حوزه‌های مدیریتی موسیقی به ویژه سازمان صدا و سیما محسوب می‌شد، سال ۱۳۹۶ بود که در گفت‌وگویی درباره حضور جهانبخش پازوکی در ساخت چنین آثاری گفته بود به نکته جالبی اشاره کرده و گفته است: «بارها برای آقای جهانبخش پازوکی پیام فرستادم که برای گفت‌وگو و احیاناً همکاری در جهت آرمان‌های انقلاب بیاید؛ به دلیل یکی، دو کار بسیار زیبای انقلابی که نوشته بود.
من وقتی این پتانسیل را در ایشان دیدم، با اینکه هیچ شناختی از ایشان نداشتم، به کرات ایشان را به صداوسیما دعوت کردم که نیامد، اگر می‌آمد قطعاً محترم بود. در آن واحدی که خودم بودم به دلیل روحیات و دانشی که داشتم به هیچ وجه با هیچکدام از آنها رفتار سلبی نکردم. بسیاری از آن‌ها، چون من را نمی‌شناختند با من بدخلقی کردند و بعضاً قهر یا اهانت کردند.»
در متن سرود «به لاله در خون خفته» آمده است:
به لاله در خون خفته شهیدِ دست از جان شسته
قسم به فریاد آخر به اشک لرزان مادر
که راه ما باشد آن راه تو، ‌ای شهید
که راه ما باشد آن راه تو،‌ ای شهید
همه به پیش، همه به پیش
به یک صدا
جاویدان ایران عزیز ما
که تا آخرین نفس راهت را ادامه خواهیم داد،‌ای شهید
قسم به اسم آزادی به لحظه‌ای که جان دادی
به قلبِ از هم پاشیده شهیدِ در خون غلتیده
که راه ما باشد آن راه تو، ‌ای شهید
که راه ما باشد آن راه تو، ‌ای شهید
همه به پیش، همه به پیش
به یک صدا
جاویدان ایران عزیز ما
که تا آخرین نفس راهت را ادامه خواهیم داد،‌ای شهید
قسم به عزم هم رزمان ستم‌کشان با ایمان
به خستگان جان بر کف دلاوران هم پیمان
که راه ما باشد آن راه تو، ‌ای شهید
که راه ما باشد آن راه تو، ‌ای شهید
همه به پیش، همه به پیش
به یک صدا
جاویدان ایران عزیز ما
منبع: خبرگزاری مهر