به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,715
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,715
بازدید ماه: 117,221
بازدید کل: 23,779,019
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۲ - انقلاب اسلامی امید مستضعفان و کابوس مستکبران در منطقه غرب آسیا ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
شخصیت‌های علمی و سیاسی جهان اسلام مطرح کردند
 
انقلاب اسلامی امید مستضعفان
 
و کابوس مستکبران در منطقه غرب آسیا  
 
۱۴۰۰/۱۱/۲۰

انقلاب اسلامی چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره ساخت -  خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

اشاره:
در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که به اذعان کارشناسان و استراتژیست‌های مطرح غربی معادلات منطقه‌ای را تغییر داد و تاثیر غیر قابل انکاری بر مسئله فلسطین، بیداری اسلامی و پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت. به همین مناسبت شماری از کارشناسان و مقامات سیاسی کشورهای منطقه در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی تاثیرات پیروزی این انقلاب شکوهمند را بر نظام بین‌الملل، مسئله فلسطین، تحولات منطقه غرب آسیا و... بررسی کرده‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین فرازهای مطرح شده از سوی این کارشناسان در گفت‌و‌گوهای انجام شده.

«طلال عتریسی»رئیس ‌مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان
«طلال عتریسی» رئیس ‌مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان ضمن یادآوری شرایط منطقه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گسترش دامنه سازش‌ها و توافقات جامعه جهانی و کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تأکید می‌کند اگر انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی‌رسید، شرایط منطقه کاملاً متفاوت بود و آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آن تسلط و سیطره کامل داشتند؛ اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و حمایت‌های آن از محور مقاومت، نفوذ واشنگتن و تل‌آویو دچار عقبگرد و افول شده است.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با مهر می‌گوید: «به یاد داریم یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مصر توافقنامه صلح کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی را امضا کرده بود. سازش و توافق با رژیم صهیونیستی بر فضای کلی و رسمی عربی و بین‌المللی و حتی فضای سازمان ملل سایه افکنده بود. از این رو هنگامی که انقلاب پیروز شد و ایران از اردوگاه غربی و مدیترانه‌ای به اردوگاه مخالف با سلطه‌جویی آمریکا منتقل شد که خواستار نابودی رژیم صهیونیستی بود و موافقت خود را با جنبش‌های مقاومت در منطقه اعلام کرد، معادلات منطقه‌ای تغییر کرد و ایران به مرکز و قطبی تبدیل شد که چند سال بعد محور مقاومت را تشکیل داد. ایران در طول سال‌های متمادی از مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت و پشتیبانی کرد و بعدها پس از اشغال عراق توسط آمریکا، به مقاومت در این کشور نیز کمک کرد. از این رو ایران عملاً در ایجاد و شکل‌گیری محور مقاومت و مقابله با سلطه‌جویی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشارکت کرد. آنچه ما امروزه بر اساس تحلیل‌های حتی منابع آمریکایی و صهیونیستی درباره عقب‌نشینی سلطه جویی آمریکا شاهدش هستیم، با نقش ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه علیه اشغالگری آمریکا ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که به اعتراف تحلیلگران صهیونیست، از عقبگرد قدرت بازدارندگی تل‌آویو سخن می‌گوئیم، این مسئله با حمایت ایران از مقاومت در لبنان و فلسطین ارتباط مستقیمی دارد. از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی، معادلات منطقه‌ای تغییر کرد.»
وی می‌افزاید: «حتی پس از اینکه آمریکا دروازه‌ها را به روی داعش باز کرد تا قواعد را به هم بزند و بین مسلمانان نزاع و درگیری‌های پیاپی ایجاد کرده و بین سنّی و شیعه فتنه‌انگیزی کند، ایران با تروریسم تکفیری مقابله کرد و از جنبش‌هایی که با تروریسم تکفیری در سوریه، لبنان و عراق مقابله می‌کردند، حمایت کرد. از این رو ایران بر اساس موارد زیر نقش مهمی در تغییر معادلات منطقه‌ای ایفا کرده است: نخست با حمایت از جنبش‌های مقاومت علیه سلطه جویی آمریکا و اشغالگری صهیونیستی که همگان به این نقش‌آفرینی اذعان دارند. ثانیاً ایران از جنبش‌ها و حکومت‌ها برای مقاومت علیه تروریسم در کشورهایشان حمایت کرده و در کنار آنها ایستاده است. این مسئله‌ای است که همه به آن اذعان کرده‌اند و به علت همین مواضع است که ایران در حال حاضر با محاصره و فشارهای آمریکا و غرب مواجه شده است.
« عتریسی» در پاسخ به این سؤال که «اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد، شرایط و وضعیت سایر امت‌ها چگونه بود؟» می‌گوید: اگر انقلاب اسلامی در ایران پیروز نمی‌شد، اوضاع منطقه‌ای متفاوت می‌بود. چه بسا توافقات صلح با رژیم صهیونیستی بیشتر و گسترده‌تر می‌شد و این رژیم به دولت سلطه جو و برتر در منطقه تبدیل می‌شد و جنبش‌های مقاومت قدرت فعلی را نداشتند و محور مقاومت در بیش از یک کشور تشکیل نمی‌شد. در آن صورت، حزب‌الله در لبنان و مقاومت در عراق و سوریه علیه تکفیری‌ها و تروریسم شکل نمی‌گرفت. پیروزی انقلاب اسلامی معادلات را تغییر داد و ایران به طرف اصلی در حمایت از فلسطین و جنبش‌های مقاومت تبدیل شد. می‌توان مشاهده کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جنبش‌های اسلامی زیادی خواستند از تجربه ایران تقلید کنند. پس از پیروزی انقلاب این استنباط و نتیجه گیری جدید شکل گرفت که اسلام به عنوان یک رویکرد اعتقادی می‌تواند نظام‌های دیکتاتوری مانند نظام شاهنشاهی را سرنگون و انقلاب کند و دولت جدید تشکیل دهد. اینها همه نتیجه انقلاب اسلامی در ایران است. همه آنچه ما اکنون از بیداری و خیزش اسلامی و با عناوین مختلف شاهدش هستیم، با انقلاب اسلامی در ایران ارتباط مستقیم دارد. اگر انقلاب در ایران پیروز نمی‌شد، تفکرات سکولاریستی، سوسیالیستی، مارکسیستی و سایر افکار تفکر غالب می‌بود. بله، انقلاب اسلامی در ایران معادلات را تغییر داد و اگر این انقلاب پیروز نمی‌شد، اوضاع منطقه بدون شک متفاوت بود و سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر کشورها گسترده می‌شد. اما اکنون اوضاع کاملاً متفاوت است. نفوذ آمریکا دچار افول شده است و ما به سوی جهان چند قطبی حرکت می‌کنیم و شاهد اوضاع منطقه‌ای متفاوتی هستیم که رژیم صهیونیستی در آن دست برتر را ندارد و همه اینها به علت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.
وی در‌باره ایران‌هراسی که از سوی آمریکا‌، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب در منطقه دنبال می‌شود نیز می‌گوید: ایران‌هراسی مسئله‌ای است که از قدیم تاکنون وجود داشته است و از آن برای توجیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی یا فتنه‌انگیزی مذهبی تحت عنوان هلال شیعی استفاده می‌شود. همه این ادعاها در چند سال گذشته وجود داشته و جنگ علیه لبنان، سوریه و عراق را توجیه کرده است. اما خود دشمنان نیز می‌دانند که ایران از زمان پیروزی انقلاب با گفتمان اسلامی مبتنی بر وحدت سخن گفته است و امام خمینی(ره) خواستار وحدت مسلمانان، خودداری از تفرقه‌افکنی و مطرح نکردن بحث سنی و شیعه شد. ایشان حتی پا را فراتر نهادند و وحدت مستضعفان در جهان را خواستار شدند. از این رو، حمایت‌های ایران از محور مقاومت هیچ ارتباطی به مذهب ندارد. ایران از ونزوئلا حمایت کرده است در حالی که این کشور اصلاً مسلمان نیست و فقط کشوری مستضعف است که در مقابل سلطه جویی آمریکا ایستاده است. همچنین ایران از جنبش‌های مقاومت فلسطین حمایت می‌کند که شیعه نیستند ولی با رژیم اشغالگر صهیونیستی مبارزه می‌کنند. این مسئله با هویت انقلاب اسلامی و اصولی که این انقلاب بر اساس آن شکل گرفته است، ارتباط دارد.امروزه فرماندهان جنبش‌های مقاومت در فلسطین علناً از نقش ایران و شهید سلیمانی در ایجاد قدرت نظامی، احداث تونل‌های زیرزمینی، ساخت موشک و سایر موارد سخن می‌گویند. پس همه این ادعاها دیگر اهمیت ندارد و قابل توجیه نیست زیرا حمایت‌های ایران از بُعد مذهبی و حتی اسلامی فراتر رفته است. راهبردی که انقلاب بر اساس آن شکل گرفت، مقابله با سلطه جویی و ایستادن در کنار همه کسانی است که علیه این سلطه‌جویی مقاومت می‌کنند صرف نظر از اینکه به کدام مذهب تعلق دارند و حتی آیا مسلمان هستند یا خیر. اقدامات تحریک‌آمیز دشمنان مبتنی بر اسلام هراسی و گسترش هلال شیعی هیچ اهمیتی ندارد. امروزه شرایط تغییر کرده است و همه از جمله غرب می‌خواهند با ایران مذاکره کنند.
«عمار الاسد» نماینده پارلمان سوریه
«عمار الأسد» نماینده پارلمان سوریه نیز در گفت‌و‌گو با مهر تصریح می‌کند: «نقش انقلاب اسلامی در عرصه ایجاد تغییر و تحول در معادلات منطقه‌ای، نقش بسیار بزرگی بوده است. انقلاب اسلامی ایران بسیاری از معادلاتی را که کشورهای غربی روی آنها حساب باز کرده بودند، برهم زد. یکی از مهمترین اقداماتی که انقلاب اسلامی ایران در این عرصه انجام داد، احیای مسئله فلسطین بود.»
به گفته وی« درحالی که رژیم صهیونیستی و ارباب آمریکایی آن برای به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین تلاش می‌کردند، انقلاب اسلامی ایران آمد و این مسئله را یک بار دیگر احیا کرد تا پروژه آمریکایی- صهیونیستی در این زمینه با شکست مواجه شود. جمهوری اسلامی پس از انقلاب خود توانست بار دیگر مسئله فلسطین را به عنوان یک مسئله محوری و مرکزی در مقابل دیدگان کشورهای منطقه و جهان قرار دهد. مسئله فلسطین به فضل انقلاب اسلامی ایران به یک مسئله جهانی تبدیل شد. جمهوری اسلامی ایران در کنار برخی دیگر از کشورهای شریف منطقه در این زمینه نقش‌آفرینی مهمی داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از صاحبان حق در سرزمین فلسطین حمایت به عمل آورد.»
نماینده پارلمان سوریه می‌افزاید: انقلاب اسلامی ایران تأثیر بسزایی نیز بر جوانان ایرانی داشت. نهادینه شدن افکار و ‌اندیشه‌های امام خمینی(ره) موجب شد تا جوانان ایرانی قادر به مواجهه با پروژه‌های خصمانه و توطئه‌های خبیثانه دشمنانی نظیر ایالات متحده آمریکا باشند. افکار و عقاید امام خمینی(ره) موجب شد تا جوانان انقلابی ایران بتوانند در طول یک مدت زمان کوتاه دستاوردهای زیادی را خلق کنند؛ دستاوردهایی که مرزهای معجزه را لمس کردند. از همین روی، می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران یک رویداد محوری بود. علی‌رغم گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور همچنان در برابر محاصره خفه‌کننده آمریکا و متحدانش مقاومت می‌کند.
این شخصیت سوری تأکید کرد: «ما معتقدیم که ارتباط تنگاتنگ و مستحکمی میان انقلاب اسلامی ایران و محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن وجود دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ارتباطی را کتمان کند. ایران محور مقاومت از فلسطین گرفته تا یمن، بحرین، عراق و سوریه را رهبری می‌کند و در این عرصه نیز توانسته است بر تروریسم تکفیری فائق آید. غلبه بر داعش تنها یکی از دستاوردهای مقاومت به رهبری ایران است. کسانی که مقاومت در عراق، ایران، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین را هدف قرار می‌دهند در واقع یک پروژه واحد را دنبال می‌کنند. درست به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران بر لزوم مبارزه با تروریسم تأکید دارد. جمهوری اسلامی ایران داعش را ابزار آمریکایی‌ها برای تحقق اهدافشان تلقی می‌کند. از همین روی، هماهنگی و همگرایی میان بخش‌های مختلف مقاومت از ایران گرفته تا فلسطین، یمن، لبنان، سوریه، عراق و... به خوبی به چشم می‌خورد.»
نماینده پارلمان سوریه در پایان اظهاراتش تصریح کرد: «آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی نگران حمایت‌های متعدد و بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت هستند. آنها از پایبندی ایران به حمایت از مسئله فلسطین هراس دارند. درست به‌دلیل همین ترس و نگرانی، آمریکایی‌ها و غربی‌ها از رژیم‌های مرتجعی نظیر آل‌سعود و آل‌خلیفه در منطقه حمایت می‌کنند؛ رژیم‌هایی که هیچ بویی از دموکراسی نبرده‌اند.»
«آلپ تکین دورسون اوغلو» کارشناس برجسته ترکیه‌ای
«آلپ تکین دورسون اوغلو» روزنامه‌نگار، نویسنده و یکی از کارشناسان برجسته ترکیه‌ای نیز معتقد است که جنبش‌های اسلامی در منطقه پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران، تحت تأثیر قرار گرفته و از ابزاری بودن برای استفاده آمریکا خارج شدند.
وی در مصاحبه با مهر می‌گوید:« هدف انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تحقق سه اصل «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود. «استقلال» بیانگر عدم وابستگی به هیچ ابرقدرتی، «آزادی» بیانگر طرد شاه یا دیکتاتوری و مشارکت آزادانه مردم در سیاست و «جمهوری اسلامی» نیز بیانگر شکل و هویت حکومتی بود که قرار بود بنا شود. جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۷ بنا شد نه تنها در نظام سیاسی مدرن جهان، بلکه در تاریخ سیاسی و فلسفه حکومت اسلامی نیز به یک مدل «جدید» و «اصیل» تبدیل شد. اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران الگویی «نو» و «اصیل» در نظام سیاسی مدرن جهان است نیاز به توضیحات جزئی ندارد زیرا در دنیای مدرن، دین تنها به عنوان پدیده‌ای مرتبط با زندگی فردی تلقی می‌شود.»
وی می‌افزاید: آنچه جمهوری اسلامی ایران را «نو» و «اصیل» می‌کند قوانین مبتنی بر قوانین اسلام آن نیست بلکه نظام سیاسی آن است. قبل از اینکه به تفاوت «الگوی اسلام آمریکایی» با الگوی اسلامی ایران بپردازیم، باید به چرایی نیاز آمریکا به الگوی اسلامی بپردازیم. آمریکا چیزهایی که قادر به نابودی و کنترل آن نیست را جعل می‌کند و آن را در جهت منافع خود به کار می‌گیرد. به عنوان مثال در طول جنگ سرد برای مدت طولانی در کشورهای منطقه از اسلام در مقابل شوروی و ایدئولوژی مارکسیستی استفاده کرد. سازمان اطلاعات خارجی آمریکا «سیا» نیز از آن با عنوان «استراتژی کمربند سبز» نام برده بود. ناوگان ششم دریایی آمریکا که در ۱۵ جولای ۱۹۶۸ وارد ترکیه شد با اعتراض دانشجویان چپ‌گرا رو‌به‌رو گردید؛ در آن زمان مذهبی‌هایی که از سوی نویسندگان اسلام‌گرای آن دوره تحریک شده بودند، با سنگ و چوب به دانشجویان چپ معترض حمله کردند. آمریکا‌ستیزی محافل اسلام‌گرا در ترکیه در دهه ۱۹۸۰ تحت تأثیر انقلاب ایران آغاز شد. جنبش‌های اسلامی منطقه تحت تأثیر انقلاب ایران از ابزاری بودن برای استفاده آمریکا خارج شدند. آمریکا این بار اسلامی که در تضاد با منافع خودش بود را «افراطی» و اسلامی که در راستای منافعش بود را «میانه‌رو» توصیف کرد. بدین ترتیب در منطقه علیه کسانی که در مقابل نظام سلطه به رهبری آمریکا مقاومت می‌کردند ذهنیتی از اسلام شکل گرفت که در راستای خدمت به منافع آمریکا بود.تشخیص و درک اسلام آمریکایی آسان است. برای مثال اسلام آمریکایی مسلمانان را علیه عراق و سوریه به جنگ دعوت می‌کند و در مقابل اسرائیل، آنها را به یافتن راه‌حل سیاسی فرا می‌خواند.اسلام آمریکایی طرفدار جنگ با سوریه، صلح با اسرائیل و عادی‌‌سازی است و به کسانی که علیه سوریه می‌جنگند سلاح می‌دهد و کسانی که علیه اسرائیل می‌جنگند را تشویق می‌کند به جنگ پایان دهند. اسلام آمریکایی امنیت خود را به آمریکا سپرده و حریم هوایی کشورش را حریم هوایی ناتو توصیف کرده است.وی می‌افزاید: «اسلام آمریکایی همان اسلامی است که می‌گوید «اگر الان پیامبر می‌آمد، با ناتو متحد می‌شد» یا، «حتی اگر غیرنظامیان بی‌گناه کشته شوند خداوند آنها را در بهشت قرار می‌دهد؛ بنابراین بمباران خیابان‌های دمشق ایرادی ندارد». اسلام آمریکایی، اسلامی است که کشورش را به روی سربازان آمریکایی گشوده، اسرائیلی‌ها را به یمن انتقال داده و از آمریکا به‌دلیل اینکه نتوانسته با سوریه همان کاری را انجام دهد که در عراق انجام داده خشمگین است. درست است که الگوی ایرانی در معرض تحریم اقتصادی، جنگ، تروریسم، تهدید به تجاوز قرار گرفته و بهای سنگینی به‌دلیل ضدآمریکایی بودنش پرداخته است؛ اما آیا اسلام آمریکایی با وجود این خدمات بی‌شمارش به آمریکا از آن لطف یا منفعتی دیده است؟
به گفته وی حمایت ایران از جبهه مقاومت و فلسطین با تعریف ترکیه و قطر از مسئله فلسطین بسیار متفاوت است. ایران و محور مقاومت همه خاک تاریخی فلسطین «از نهر تا بحر» را به عنوان سرزمین فلسطینیان تعریف می‌کنند. ایران هیچ تفاوتی بین سرزمین‌های اشغال شده توسط رژیم نژادپرست اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و سایر بخش‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ نمی‌بیند. ایران و محور مقاومت تنها راه‌حل مسئله فلسطین را خروج رژیم صهیونیستی از خاک فلسطین می‌داند.از سوی دیگر ترکیه و قطر، سرزمین‌هایی را که توسط رژیم نژادپرست اسرائیل در سال ۱۹۴۸ اشغال شده است را به عنوان قلمرو اسرائیل و سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ را به عنوان سرزمین متعلق به فلسطینیان به رسمیت می‌شناسند. از نظر محور مقاومت، اشغالگری رژیم نژادپرست اسرائیل تنها با مقاومت مسلحانه می‌تواند پایان یابد اما از نظر ترکیه و قطر راه‌حل مسئله فلسطین مذاکرات سیاسی است. در نتیجه تفاوت رویکرد در مورد حمایت از محور مقاومت به شکل بارزی نمایان است.
«محمد عبداله گل» ‌اندیشمند پاکستانی
«محمد عبداله گل» کارشناس سیاسی و رئیس‌جنبش جوانان در پاکستان نیز با تاکید بر شکست توطئه‌های خارجی علیه انقلاب اسلامی و پیشرفت ایران می‌گوید حفظ ارزش‌های اسلامی و تقویت پایه‌های جهان اسلام از ویژگی‌های برجسته انقلاب در ایران محسوب می‌شود.
«محمد عبداله گل» طی مصاحبه‌ای با ایرنا ادامه می‌دهد: «انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) محدود به یک ملت نبود، بلکه برای تمام جهان اسلام بود و امروز دانستن پیام انقلاب اسلامی با حرف و روح واقعی آن ضروری است. انقلاب در ایران جهان اسلام را قوی‌تر کرد. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان اسلام برای خدشه‌دار کردن وجهه آن، تبلیغات منفی انجام می‌دهند اما نتوانستند نقشه‌های خود را علیه جمهوری اسلامی انجام دهند و انقلاب اسلامی به شکوفایی و بالندگی ادامه می‌دهد.
«عبداله گل» که فرزند «ژنرال حمید گل» رئیس ‌پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (ISI) است، می‌افزاید: انقلاب اسلامی نه تنها مسلمانان را به ارزش‌های اسلامی نزدیک کرد بلکه جبهه مقاومت ملت ایران در برابر غرب را محکم کرد و ما امروز شاهد هستیم که کشور و ملت شجاع ایران در مقابل فشارهای غرب سر فرود نمی‌آورد. ایران یک کشور شهید‌پرور و قهرمان جنگ است و فداکاری‌های زیادی برای عزت نفس انجام داده و تا امروز تحریم‌های ناروا را نیز متحمل شده است.
«احمد المدلل» از رهبران جهاد اسلامی
«احمد المدلل» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العالم» با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) در قلب ملت فلسطین جای دارد تاکید کرد دشمنی با ایران به‌دلیل حمایت این کشور از فلسطین است و ایران، تنها حامی مردم فلسطین در این زمان سخت از تاریخ به شمار می‌رود. عضو رهبری جنبش جهاد اسلامی، با اشاره به حمایت انقلاب اسلامی از مسئله فلسطین گفت: «با پیروزی انقلاب اسلامی، تغییرات اساسی در سیاست ایران در قبال جهان رخ داد که مهم‌ترین آن مقابله با سلطه‌جویی آمریکا در منطقه و جنایات این کشور علیه مستضعفان جهان بود. از این گذشته انقلاب اسلامی از همان نخستین لحظات پیروزی، حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام کرده بود.»
«المدلل» تاکید کرد: «حملات دیوانه‌وار دشمنان به جمهوری اسلامی ایران، نتیجه طبیعی حمایت این کشور از آرمان فلسطین بود. امام خمینی(ره) همواره قبل و بعد از پیروزی انقلاب، مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام می‌دانست و وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، به همه شعار‌های خود جامه عمل پوشاند و تبدیل به بزرگ‌ترین حامی ملت فلسطین شد؛ لذا بدیهی بود که آمریکا به دشمنی با انقلاب و جمهوری اسلامی در ایران برخیزد، اما ایران هم با عزمی راسخ در مقابل این حمله‌های دیوانه‌وار ایستاد و همچنان بر مواضع اصولی خود در قبال حمایت از ملت فلسطین و همه ملت‌های مستضعف منطقه پافشاری کرد.»
این مقام جنبش جهاد اسلامی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی توانسته است با قدرت و اراده‌ای قوی با حمله‌های دیوانه‌وار آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی مقابله کند، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه
مواضع اصولی خود را تغییر نخواهد داد بلکه بر عکس تا این لحظه همچنان بر حمایت بی‌قید و شرط خود از مقاومت فلسطین تأکید کرده است.وی افزود: مرحوم دکتر فتحی شقاقی هم پیوسته همان شعار‌های
امام خمینی(ره) و رهبران انقلابی ایران را که پیوسته در تماس با مقاومت فلسطین از جمله جنبش جهاد اسلامی بودند، دنبال می‌کرد. ما همیشه سخنرانی‌های ایشان را دنبال می‌کردیم و این سخنرانی‌ها عزم ما برای اصرار بر تحقق حقوق فلسطینی‌ها و یاری مقاومت و مقابله با اشغالگران صهیونیست جزم‌تر می‌کرد.المدلل گفت: ما در آن زمان پیام‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را دنبال می‌کردیم؛ ایشان پیوسته تا آخرین لحظات عمرشان تأکید کردند که فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام است و پشت کردن به فلسطین به معنای پشت کردن به انسانیت است.
امام خمینی(ره) در قلب ملت فلسطین جای دارد و زمانی که ایشان فوت کردند ده‌ها هزار فلسطینی به خیابان‌ها آماده و عزاداری کردند. زیرا ایشان عامل اصلی بازگشت مسئله فلسطین به متن جهان عرب و اسلامی بودند.»
«مدلل» می‌افزاید: «باید بگویم که رهبران ایرانی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای هم همچنان همان سیاست‌های امام خمینی(ره) در قبال مسئله فلسطین را حفظ کرده‌اند؛ حتی از این گذشته با جنبش‌های مقاومت در ارتباط هستند و آغوش تهران همیشه به روی جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت و غیر مقاومت فلسطینی باز است، زیرا مسئله فلسطین از نظر رهبران ایران، مسئله اصلی است. پس از ارتحال امام خمینی(ره)، عملکرد رهبران ایران در قبال فلسطین نه تنها تغییر نکرده است بلکه شاهد پیشرفت و ابداع‌های جدید آنها در راستای حمایت آنها از گروه‌های مقاومت هستیم؛ مخصوصا در سایه جنگ بین ملت فلسطین و رژیم اشغالگر به رهبری جهاد اسلامی و جنبش‌های مقاومت در فلسطین.»
وی ادامه می‌دهد:« با وجود تلاش‌های سازمان اطلاعات آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب برای نابودی زیرساخت‌های ایران و تعقیب فرماندهان ایرانی، ایران به لحاظ نظامی و امنیتی تحت تاثیر قرار نگرفت و تا این لحظه، کابوس استکبار جهانی در منطقه به شمار می‌رود. این ایران است که در راه مقابله با سلطه صهیونیستی-آمریکایی گام برداشته و ما این واقعیت را در محور مقاومت هم می‌بینیم.» این رهبر جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: «انقلاب اسلامی ایران اساساً بر پایه پروژه مقاومت بنا و این پروژه، به الگویی برای ملت‌های عربی و اسلامی تبدیل شده است، چرا که این انقلاب پیشرو مقابله با حکومت استبدادی بود و اراده عربی و اسلامی را نیز در این راستا بیدار کرد و انقلاب اسلامی را به عنوان الگوی زنده ملت‌های عربی به‌خصوص مردم فلسطین قرار داد.
«یحیی الغدار» دبیرکل مجمع جهانی حمایت از مقاومت در لبنان
دبیرکل مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت در لبنان نیز معتقد است که انقلاب اسلامی ایران موجب شکل‌گیری یک نظم نوین جهانی شد و معادلات منطقه‌ای را به کلی دگرگون کرد.
«یحیی الغدار» در مصاحبه با مهر درباره «نقش انقلاب اسلامی ایران در ایجاد تغییر و تحول در معادلات منطقه‌ای» می‌گوید: «واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران به سرعت پیشرفت کرد و توانست با رقم زدن حوادثِ برق آسا، روند تحولات در منطقه را دستخوش تغییر و تحول سازد. اینجا بود که مقاومت به پاخاست و توانست پیروزی‌های معجزه‌آسایی را محقق گرداند. مقاومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در برابر هیمنه ایالات متحده آمریکا در منطقه ‌ایستادگی کرد. بنابراین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد شکل‌گیری نظم نوین جهانی بودیم. ملت ایران در یک مدت زمان کوتاه توانست جایگاه والایی را به دست آورد. ایران پس از پیروزی انقلاب توانست در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت، تکنولوژی، انرژی هسته‌ای و... پیشرفت‌های بزرگی را حاصل کند. در حوزه هوافضا و نیز در عرصه نظامی نیز جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های زیادی را محقق ساخت.
به گفت وی «جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از مقاومت فداکاری‌های زیادی را از خود به نمایش گذاشته است. می‌توانیم بگوییم که نقش ایران در حمایت از مقاومت و مبارزه با تروریسم، یک نقش محوری و مرکزی بوده است. همین مسئله موجب شده است تا مقاومت دستاوردهای متعددی را محقق گرداند.پیروزی‌های مقاومت به رهبری ایران در منطقه موجب شده است تا آمریکایی‌ها و متحدان آنها از جمله رژیم صهیونیستی، تهران را به فرقه‌گرایی متهم سازند. این اتهامات به هیچ وجه درست نیست.»
«محمد محیی»سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق
«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز با اشاره به شکست سیاست فرقه‌گرایی و ایران هراسی از سوی تل‌آویو می‌گوید:« انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در محاصره شدید و خفه‌کننده قرار داد.»
وی در گفت‌و‌گو با مهر می‌افزاید: «انقلاب اسلامی در یک مرحله تعیین‌کننده به پیروزی رسید، به طوری که اوضاع سیاسی در منطقه با امضای توافقات موسوم به توافق صلح با رژیم صهیونیستی و خروج مصر از دایره درگیری‌ها با امضای معاهده کمپ دیوید، به سوی فیصله دادن به مسئله و آرمان فلسطین و نابودی آن پیش می‌رفت. اگر امور طبق برنامه‌ریزی‌های دشمنان پیش می‌رفت و توافقات و روند تسلیم شدن کشورهای عربی و سرسپردگی آنها برای دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی تکمیل می‌شد، فلسطین و همه منطقه تحت سیطره رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود. ولی انقلاب اسلامی پیروز شد و این برنامه‌ریزی‌ها را به شکست کشاند و زلزله‌ای در منطقه ‌ایجاد کرد و باعث شد تا آمریکا برنامه‌های خود را تغییر دهد و به مرحله مقابله با انقلاب اسلامی منتقل شود و برای ساقط کردن و جلوگیری از ثبات آن تلاش کند.همچنین پیروزی انقلاب اسلامی امیدواری را به ملت فلسطین و ملت‌های منطقه بازگرداند تا با رژیم صهیونیستی مقابله و برای آزاد‌سازی فلسطین تلاش کنند. برای تحقق این اهداف، گروه‌های جدید مقاومت شکل گرفتند و در مساحت گسترده‌ای به فعالیت پرداختند و رژیم صهیونیستی را در میان حلقه‌ای تنگ و خفه‌کننده، محاصره کردند.»
وی می‌افزاید: «همه پژوهش‌ها و سفارش‌های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی صهیونیستی و آمریکایی اذعان می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران پرچم اسلام ناب محمدی را بالا برد و طبق توصیفات آنها، مذهب تشیع خطر واقعی و جدی برای امنیت رژیم صهیونیستی و ماهیت آن ایجاد کرده است. این در حالی است که تل‌آویو توانسته است کشورهای سنّی را مهار و آنها را به چارچوب عادی ‌سازی روابط و توافقنامه‌های صلح وارد کند. رژیم صهیونیستی این تهدید را در جمهوری اسلامی، حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های مقاومت عراق مجسم می‌بیند که همه آنها در دایره تشیع قرار دارند. از این رو رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند شیعه هراسی را ترویج دهد و بر ساز فرقه‌گرایی بنوازد تا سنی‌ها و شیعه‌ها را با هم درگیر کند. این در حالی است که این رژیم فراموش کرده است که گروه‌های مقاومت فلسطین سنّی مذهب هستند ولی مورد حمایت کامل جمهوری اسلامی و محور مقاومت قرار دارند. این رژیم فراموش کرده است نظام‌های سیاسی حاکم بر کشورهای عربی لزوماً نمایندگان واقعی ملت‌های عربی نیستند و ملت‌های سنی از فلسطین حمایت می‌کنند و قدردان نقش بزرگ و مهم جمهوری اسلامی و محور مقاومت در حمایت از مقاومت ملت فلسطین هستند.»
«عبدالله افضلی» عضو شورای علمای افغانستان
عضو شورای سراسری علمای افغانستان نیز معتقد است «راز ماندگاری و قدرت روزافزون انقلاب اسلامی ایران، حمایت قاطع مردم و مدیریت خردمندانه رهبر جمهوری اسلامی ایران است. »
«عبدالله افضلی» در گفت وگو با ایرنا، می‌گوید:
«ملت ایران در برابر هرگونه مداخله خارجی علیه منافع ملی خود یکپارچه و متحد عمل می‌کنند، ارزش‌های انقلاب اسلامی برای تمام ایرانیان خط قرمز است و هرگز از آن عبور نمی‌کنند.»
افضلی با بیان اینکه بالندگی و توسعه امروز جمهوری اسلامی ایران از برکت همین انقلاب و اتحاد است، می‌افزاید: «رهبری انقلاب اسلامی ایران در ماندگاری و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تأثیر فراوانی داشته و رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران شخصیت بی‌بدیلی بود که هیچ توقع شخصی از انقلاب نداشت و این بزرگ‌ترین راز ماندگاری انقلاب ایران است.»به باور این عالم افغانستانی، حضرت امام خمینی به‌عنوان یک رهبر مذهبی و سیاسی تا پایان عمر خود انقلاب را به بهترین شکل رهبری کرد‌، هیچ چیزی برای خود نخواست و در پایین ترین سطح عزتمندانه به رهبری و زندگی خود ادامه داد. اکنون نیز که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سکاندار این کشتی است، با تمام درایت، قاطعیت، مدیریت، صداقت و توانمندی راه امام راحل را ادامه می‌دهد و با توکل به خداوند، سبب تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
وی با بیان اینکه طی 42 سال گذشته، کارشکنی کشورهای شرق و غرب علیه ایران کار‌ساز نبوده است، گفت: انقلاب اسلامی، ایران را از هیچ به اقتدار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رساند که امروز حتی از نگاه علمی در جایگاه رفیع و بلندی ایستاده است و از نگاه قدرت نظامی و سیاسی نیز مقتدر، الگو و پیشتاز در منطقه است. افضلی با اشاره به اینکه ایران امروز با ایران دهه 60 خورشیدی و یا نخستین سال‌های انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و پیشرفت و تحول این کشور به حدی سریع بوده که متحیر‌کننده است،گفت: اقتدار و پیشرفت ایران باعث بوجود آمدن حساسیت‌هایی شده که کشورهای شرق و غرب نتوانند ایران را با این توانایی و پیشرفت تحمل کنند و به همین خاطر از مسیرهای مختلف در تلاش برای ایجاد مانع در راه این موفقیت هستند.این‌اندیشمند افغان، تاکید کرد: موفقیت و توسعه ایران امروز ناشی از مدیریت سالم رهبران جمهوری اسلامی و انسجام و ایستادگی مردم است که در برابر فشارهای سیاسی و تحریم‌های دشمنان، قاطعانه ایستاده و غرب را ناامید کرده‌اند.
منابع
- ایرنا (12 بهمن 1400)، ‌اندیشمند پاکستانی: انقلاب اسلامی پایه‌های جهان اسلام را تقویت کرد.
- خبرگزاری مهر (15 بهمن 1400)‌، یحی غدار در گفت‌و‌گو با مهر: شکل‌گیری نظم نوین جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر معادلات منطقه.
- خبرگزاری صداوسیما (15 بهمن 1400)، «عضو جهاد اسلامی: ایران پایگاه حقیقی مقابله با استکبار است».
- خبرگزاری مهر (14 بهمن 1400)، طلال عتریسی در گفت‌و‌گو با مهر: تاثیر انقلاب اسلامی بر افول آمریکا و جهان چند قطبی.
- ایرنا (16 بهمن 1400)، عضو شورای علمای افغانستان: حمایت قاطع ملت و تدبیر رهبری، راز ماندگاری انقلاب اسلامی
- خبرگزاری مهر (13 بهمن 1400) نماینده پارلمان سوریه در گفت‌و‌گو با مهر: انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین را احیا کرد.
- خبرگزاری مهر (16 بهمن 1400)، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در گفت‌و‌گو با مهر: محاصره رژیم صهیونیستی در هندسه انقلاب اسلامی.
- خبرگزاری مهر (13 بهمن 1400)‌، کارشناس ترکیه‌ای در گفت‌و‌گو با مهر: انقلاب اسلامی ایران الگویی اصیل در منطقه شکل داد.
- خبرگزاری مهر (15 بهمن 1400)، یحی غدار در گفت‌و‌گو با مهر: شکل‌گیری نظم نوین جهانی پس از پیروزی انقلاب و تغییر معادلات منطقه.