به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,353
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 18,000
بازدید ماه: 38,970
بازدید کل: 23,700,790
افراد آنلاین: 54
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۱ - حجت الاسلام حسینی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با جهان نیوز: ۱۴۰۱/۰۴/۲۷

 

حجت الاسلام حسینی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با جهان نیوز:

پیامبر اکرم بحث ولایت امیرالمومنین را همان روز اول دعوت اعلام کردند/

منافقان در امت مانع شدند پیامبر بحث ولایت را در عرفات و منا مطرح کند/

پیامبر پس از پایان خطبه غدیر از همه اقرار گرفتند 

  ۱۴۰۱/۰۴/۲۷

پیامبر اکرم بحث ولایت امیرالمومنین را همان روز اول دعوت اعلام کردند/ منافقان در امت مانع شدند پیامبر بحث ولایت را در عرفات و منا مطرح کند/ پیامبر پس از پایان خطبه غدیر از همه اقرار گرفتند

حجت الاسلام حسینی گفت: پس از پایان این خطبه غرا و پرمایه حضرت از مردم پرسیدند چه کسی ولی شماست؟ گفتند خدا و رسول خدا. پس از آن حضرت سه مرتبه مطرح کردند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»؛ بعد از همه اقرار گرفتند که شنیدید؟ گفتند شنیدیم.

گروه فرهنگی جهان نيوز: حجت الاسلام و المسلمین سید حجت حسینی، کارشناس مسائل دینی با اشاره به تاریخچه غدیر اظهار داشت: 93 روز قبل از ارتحال پیامبر اکرم(ص)، جبرئیل با ابلاغ دو ماموریت از طرف خدا به محضر پیامبر آمد. اول آنکه رسول خدا باید با حضور در مراسم حج خودشان شخصا مناسک حج را به مردم آموزش بدهند و دوم اعلام رسمی جانشینی حضرت علی(ع) و ائمه معصومین.

وی افزود: در غدیر خم پیامبر اکرم به اطراف و اکناف پیک هایی را برای جمع شدن مردم فرستادند که طبق اسناد تاریخی بیش از 100 هزار نفر حاضر شدند. علامه امینی در کتاب شریف الغدیر تعداد حاضران در غدیر را بیش از 120 هزار نفر هم ذکر کرده اند.

این کارشناس مسائل دینی افزود: همه مهاجرین و انصار در این واقعه حاضر بودند. حضرت علی(ع) هم در یمن بودند که با 300 رزمنده حاضر شدند. خانواده پیامبر یعنی همه زنان ایشان و حضرت زهرا(س) در این سفر همراه پیامبر بودند. این موضوع از آن جهت قابل توجه است که هر وقت پیامبر به سفر میرفتند فقط یکی از همسران ایشان حاضر بودند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه پیامبر مسئله ولایت علی(ع) را صرفا در غدیر مطرح نکرده اند، گفت: بحث ولایت امیرمومنان از همان ابتدا یعنی در یوم الانذار یا در موارد دیگری نظیر حدیث منزلت مطرح شده بود.

این کارشناس مسائل دینی گفت: قبل از اجتماع غدیر پیامبر در عرفات و منا خطبه خواندند و قصد داشتند بحث ولایت علی(ع) را مطرح کنند اما تا بحث امامت را مطرح کردند عده ای منافق ظاهرالصلاح که جزو خواص بودند، تکبیر می گفتند و اجازه نمی دادند این بحث مطرح شود. حتی در غدیر خم هم قصد این کار را داشتند که موفق نشدند. پیامبر بر این افراد شناخت داشت چراکه اینها از جاهلیت وارد اسلام شده بودند و خباثت در وجودشان لانه کرده بود.

وی با بیان اینکه خطبه غدیر به استناد کتاب احتجاج طبرسی حدود 300 خط می شود، به بیان نکاتی از این خطبه مهم پرداخت و گفت: در خطبه غدیر 53 مورد معاشر الناس(ای مردم)، 110 مورد صفات خدا، 10 مورد درباره مقام پیامبر، 50 مورد پیرامون ولایت علی(ع)، 10 مورد پیرامون ولایت ائمه، 20 مورد درباره فضایل علی(ع)، 20 مورد درباره امام زمان(عج)، 25 مورد درباره شیعیان و دشمنان، 10 مورد درباره بیعت با ائمه، 20 مورد درباره حلال و حرام، 40 بار ذکر نام علی(ع)، 4 بار بیان نام امام زمان(مهدی) و از 50 آیه قران به عنوان شاهد استفاده شده است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه گفت: پس از پایان این خطبه غرا و پرمایه حضرت از مردم پرسیدند چه کسی ولی شماست؟ گفتند خدا و رسول خدا. پس از آن حضرت سه مرتبه مطرح کردند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»؛ بعد از همه اقرار گرفتند که شنیدید؟ گفتند شنیدیم.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد که غدیر فقط یک روز نیست بلکه پیامبر اکرم سه روز مردم را در آن منطقه نگه داشتند. هجدهم روز اعلام ولایت، نوزدهم روز بیعت و بیستم ذی الحجه روز عقد اخوت بود.