به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,186
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 12,854
بازدید ماه: 33,824
بازدید کل: 23,695,646
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۷ - ویژگی‌های امام جماعت از دیدگاه آیت‌الله نوری همدانی ۱۴۰۱/۰۵/۳۰

ویژگی‌های امام جماعت از دیدگاه آیت‌الله نوری همدانی  

  ۱۴۰۱/۰۵/۳۰

اعدام شیخ النمر دهن‌کجی به جهان اسلام است / مسلمانان واکنش نشان دهند

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در پیام ویدئویی به هجدهمین اجلاسیه روز جهانی مسجد، خطاب به ائمه جماعات خاطرنشان کرد: اول این که ما باید در هر کاری بسیار بسیار منظم باشیم، تا نظم نباشد توفیق حاصل نمی‌شود و نتیجه گرفته نمی‌شود. نخستین گام مسئله نظم است. دوم اینکه بایستی برنامه‌ای داشته باشد، امام جماعت نه اینکه فقط نماز بخواند و برود، خیر باید برنامه منظمی داشته باشد، از قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اما نباید خسته‌کننده باشد، بلکه باید جذاب باشد، با ذوق و سلیقه خودش با یک برنامه‌ای که تأثیرگذار باشد، جذاب باشد و این هم یک موضوعی است که برای بالا بردن سطح افکار مردم و اشاعه معنویاتی که در اسلام هست لازم می‌باشد.
به گزارش رسا، وی افزود: موضوع سوم خیلی مهم است، این است که باید ما توجه داشته باشیم هر امام جماعت در اطراف و حومه خودش باید توجه به افراد داشته باشد، در میان افراد بعضی فقیر هستند، مشکلات دارند، محروم هستند، باید امام جماعت با کمال تواضع و با توجه به اینکه مردم ایشان را یار و یاور خودشان می‌دانند، او هم به مشکلات مردم توجه کند، در مراسم مردم شرکت کردند، با مردم مهربان بودن، متواضع بودن، در کنار مردم بودن، یار و یاور مردم بودن، این یکی از مزایایی است که باید علمای اسلام به لحاظ اخلاق اسلامی در نظر بگیرند. سعی کند که مشکلات مردم را حل کند، با مردم در ارتباط باشد و مشکلات آنها را بداند و از مردم کنارگیری نکند تا مردم هم ائمه جماعت مساجد را به عظمت بشناسند، این هم از کارهایی است که لازم است. چهارم سعی کنید که نماز جماعت فقط نماز مغرب و عشاء نباشد، هم نماز صبح، هم نماز ظهر و عصر در مساجد برگزار شود. شما بدانید که امام در ده جای صحیفه نور فرمودند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ همه شما‌ها عهده‌دار یک وظیفه هستید و زیر چتر شما افرادی قرار دارند، شما در مورد افرادی که زیر چتر شما هستند مسئولیت دارید، این موضوع خیلی مهم است، بنابراین امام جماعت یک مسئولیت سنگین و وظیفه مهمی برعهده ‌دارد، البته ثواب بسیار زیادی هم دارد.
این مرجع تقلید بیان داشت: امام رضوان‌الله‌علیه به تمام مستضعفان جهان، به تمام مردم از هر شأنی از شئون که داشتند توجه می‌کرد و این خیلی مهم است، و البته رهبر معظم انقلاب دامت‌برکاته هم مانند امام به این موضوع خیلی توجه و عنایت دارند. حضرت امیر علیه‌السلام در آن نامه‌ای که به مالک اشتر داد در موضع اعزام برای اداره کشور مصر نوشتند: «و إنّما عِمادُ الدِّينِ و جِماعُ المسلمينَ و العُدَّهًُْ للأعداءِ العامَّهًُْ مِنَ الاُمَّهًِْ، فليَكُن صَغْوُكَ لَهُم، و مَيلُكَ مَعَهُم»؛ مالک بداند ستون دین اجتماع مسلمان‌ها و سپر در برابر دشمن این مردم هستند.
آیت‌الله نوری همدانی افزود: بنابراین توجه به مردم چنان‌که در جنگ تحمیلی دید شده، خیلی لازم است، و این ویژگی ممتاز نظام اسلامی است که هر کس به ‌اندازه وظیفه و مسئولیت خودش باید به مردم خدمت کند. در ضمن از مسئولین محترم که زحمت کشیدند و این مجمع را برقرار نموده‌اند تشکر می‌کنم و از خداوند متعال مزید توفیقات‌شان را خواستارم و باید توجه داشته باشیم، مسئولین محترم باید احترام امام جماعت را حفظ کنند، چرا که در مسجد کسی که مدیریت اسلامی را برعهده دارد، امام جماعت است و ما باید احترام امام جماعت و تعظیم در برابر امام جماعت را در نظر بگیریم.