به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,382
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 10,050
بازدید ماه: 31,020
بازدید کل: 23,692,841
افراد آنلاین: 97
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۸ - با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه برگزار شد ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی:
 
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه برگزار شد
 
  ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با حضور علما، اساتید و طلاب در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
به گزارش رسا، آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در این مراسم با اشاره به روایتی گفت: در روایت آمده است مردی از اهل قم قیام و مردم را دعوت می‌کند که دور آن جمع می‌شوند و درس می‌گیرند؛ این مردم مانند تکه‌های آهن محکم و گردباد شدید آن اشخاص را به حرکت در نمی‌آورد و علاوه‌بر این‌ها کسانی هستند که از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند؛ ما باید برای مکتب امام خمینی(ره) این‌گونه باشیم.
وی بیان داشت: در دنیا کسانی که توانستند علوم و معارف را پخش کنند شیعه بودند، زیرا وقتی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود خواجه طوسی با علم فراوان خود حضور داشت؛ به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.
آیت‌الله نوری همدانی گفت: برخی می‌گویند رسائل سخت است باید گفت عمدا سخت نوشتند تا ذهن شما قوت و قدرت پیدا کند و این راه، راه شیخ مفید‌ها است، کار ما مهم است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم.
آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با اشاره به اظهارات معاون آموزش حوزه‌های علمیه، گفت: برنامه‌ای که معاون آموزش اعلام کرد نشان می‌دهد شورای عالی نمی‌خواهد به برنامه گذشته فعلا دست بزند بلکه این برنامه آزمایشی در مدت یک سال اجرا می‌شود تا اساتید نقطه نظرات خود را بگویند و در پایان به محضر مراجع تقلید عرضه می‌شود و اگر این عزیزان مناسب دیدند عملیاتی شود.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص انقلابی ماندن نظام و حوزه، تصریح کرد: حوزه علمیه در پرتو انقلاب مسئولیت‌های جدیدی پیدا کرده است و واقعیتی انکارناپذیر است که حوزه خاستگاه انقلاب است و اگر دچار مشکل بشود نظام هم دچار مشکل می‌شود؛ نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر مقتدر ما که دنیا در تک‌تک کلمات ایشان حساب باز می‌کند فاصله داشته باشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: هر جا که لازم است جامعه مدرسین باید ورود داشته باشد، زیرا از این انقلاب باید مانند چشمان خود محافظت کنیم؛ اینکه همه مشغول درس باشیم و فقط به نقد بدون راه‌حل بسنده کنیم این نظام دچار مشکل خواهد شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری با توصیه به اساتید درخصوص ایجاد انگیزه در طلاب، خاطرنشان کرد: طلبه با حفظ زی طلبگی باید مهارت بیاموزد و حرکات سست و بی‌مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن مورد قبول مراجع تقلید، رهبر انقلاب و حوزویان نیست. گاهی در فضای مجازی متأسفانه چیز‌هایی می‌بینیم که نه شأن حوزه است و نه شأن طلبه و بنده با مشاهده آنها حقیقتا احساس سرشکستگی می‌کنم.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: باور‌های طلاب باید تقویت شود، زیرا فقه اکبر که همین اعتقادات است اگر نباشد نوبت به احکام و فقه اصغر نمی‌رسد اگر لازم باشد جلساتی گذاشته شود که باور‌های طلاب را تقویت کند نباید دریغ شود؛ طلبه بدون دعا و استغفار و مناجات راه نهایی را نمی‌تواند پیدا کند و زمانی آن دل روشن می‌شود که این جنبه‌ها رعایت شود.
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در این مراسم با گرامی داشتن یاد و خاطره همه گذشتگان به‌ویژه امام راحل و شهدای پرافتخار انقلاب اسلامی، گفت: وضعیت کرونا به‌گونه‌ای شده که می‌توان برنامه‌ها را حضوری برگزار کرد و از این به بعد به لطف خدا همه برنامه‌ها حضوری خواهد بود.
وی اظهار داشت: برنامه جدید اصلاح محدوده نکات کلیدی دارد که اول از آن تأکید بر اختیاری بودن آن است به این شکل که می‌توان همان برنامه گذشته توسط طلاب انتخاب شود و نکته بعد نیز آزمایشی بودن آن است؛ اساتید هر نکاتی که درخصوص اصلاح محدوده‌ها مشاهده می‌کنند، به ما اطلاع دهند تا در فرآیند آزمایشی بودن اصلاحات، آنها را لحاظ کنیم و طرح را به نحو احسن اصلاح کنیم.