به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,957
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 3,894
بازدید ماه: 119,400
بازدید کل: 23,781,197
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
75 - آمریکا میدان نبرد جنگ با مردم آمریکا : مردم همیشه تحت کنترل هستند! ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آمریکا میدان نبرد جنگ با مردم آمریکا : 75
مردم همیشه تحت کنترل هستند!  
۱۴۰۱/۰۹/۲۲

جنگ‌های استقلال آمریکا

تظاهرات بزرگ مردم آمریکا مقابل کاخ سفید/تصاویر

نویسنده: دکتر جان‌دبلیو. وایتهد
مترجم: دکتر احمد دوست‌محمدی
 
فصل بیست و هفتم: وضعیت آشفته در انتظار ما است
این آینده‌ای‌ است که در آن شما هیچ چیز را فراموش نمی‌کنید... در این آیندۀ جدید شما هرگز گم نمی‌شوید... ما از موقعیت شما هرجا که پا می‌گذارید و دقیقه به دقیقه، باخبر هستیم... خودروی شما خودش رانندگی می‌کند... این یک نقص است که خودروها قبل از رایانه اختراع شدند... شما هرگز تنها نیستید... هیچ‌وقت حوصله‌تان سر نمی‌رود... هیچ‌وقت خالی از افکار نیستید... ما می‌توانیم بگوییم شما بعدش کجا می‌روید... از چه کسی دیدن می‌کنید... چه چیز مطالعه می‌کنید... چیزی که درباره این آینده جالب است این است که این برای یک آدم عادی است، نه فقط نخبگان.(تصوّر اریک اشمیت؛ عالی‌ترین مقام اجرایی سابق گوگل از آینده) ما در شرف ورود به یک نوع وضعیت آشفته هستیم، از نوعی که مختصات آن عبارتند از پهپادها، تلفن‌های هوشمند، وسایل مجهز به جی‌پی‌اس، تلویزیون‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی، کنتورهای هوشمند، دوربین‌های دیده‌بانی، نرم‌افزارهای تشخیص چهره، بانکداری برخط، پلاک‌خوان‌های خودرو و خودروهای بدون راننده.
این ابزارها همگی بخشی از شبکه عنکبوتی فناورانه درهم تنیده هستند که واقعیت زندگی در دولت پلیسی آمریکا را شکل می‌دهند و هر ابزار جدیدی ما را بیشتر در این دام چسبناک فرو می‌برد.  در دنیای وحشت‌انگیزی که در انتظار ما است، هیچ ارتباطی که از آن جاسوسی نشود، هیچ حرکتی که مورد ردگیری قرار نگیرد، هیچ ‌اندیشه‌ای که شنیده نشود؛ وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر هیچ جایی برای فرار کردن و هیچ جایی برای پنهان شدن وجود نخواهد داشت.
شمشیر دولبه
فناوری همیشه یک شمشیر دولبه بوده است. ما خرسند از راحتی‌های فناوری و توانایی آن در آسان‌تر کردن زندگی‌هایمان با انجام سریع‌تر و مؤثرتر طیف وسیعی از وظایف به آن در زندگی‌های خود آزادی کامل داده‌ایم؛ بدون اینکه ذره‌ای به عواقب قانونی و اخلاقی اجازه دادن به فناوری دیده‌بانی برای افشای تقریباً همه جزئیات زندگی خود فکر بکنیم. 
به محض اینکه این فناوری از توانایی ما برای کنترل آن پیشی بگیرد، به‌طور اجتناب‌ناپذیری به چیزی شبیه هیولای فرانکنشتاین1 تبدیل می‌شود. همین اتفاق برای وسایل مجهز به جی‌پی‌اس افتاد، آنها خیلی سریع به روشی تبدیل شدند که با آن حکومت آمریکا توانست تحرکات ما را ردگیری کند. همچنین بانکداری و دیگر معاملات برخط به حکومت آمریکا این توانایی را داد که خریدها و کنش‌های ما را ردگیری کند. همین اتفاق برای کل زرادخانه آلات و ابزار فناوری -که به جان مردم از همه جا بی‌خبر افتاده است- خواهد افتاد.
فرستنده‌‌های وسیله- به- وسیله و جعبه‌های سیاه
چنان‌که حکومت تاکنون قادر به ردگیری تحرکات ما در بزرگراه‌ها و جاده‌های فرعی کشور از طریق ماهواره‌ها، وسایل مجهز به جی‌پی‌اس، پلاک‌خوان‌های خودرو و دوربین‌های عبور و مرور همزمان نبوده؛ به زودی تمام وسائط نقلیه جدید - در ظاهر برای جلوگیری از تصادفات- مجهز به جعبه‌سیاه و ارتباطات وسیله- به- وسیله، خواهد شد. با این همه حرف‌های دوپهلوی چرب به سبک اورولی به کنار، چیزی که شما خواهید فهمید این است که این جعبه‌های سیاه و فرستنده‌های وسیله- به- وسیله نه تنها انواعی از داده، از جمله سرعت، مسیر، موقعیت، مسافت پیموده شده به مایل و استفاده از کمربند ایمنی را ردگیری می‌کند، بلکه همچنین این داده‌ها را برای رانندگان دیگر، از جمله پلیس، می‌فرستند. آنها دست کمی از اسب‌های تروآ برای حملات مخفیانه به آخرین حریم‌های زندگی خصوصی ما ندارند. اتفاقی که تحت عنوان اقدامات حفاظتی به خاطر ایمنی بیشتر به ما قبولانده شدند، در تمام مدت ویرانی را بر حیات ما تحمیل کردند.
هرچند جعبه‌های سیاه و فرستنده‌های وسیله- به- وسیله، فقط ظاهر قضیه هستند. خودروی شورولت مدل کوروت استینگری 2015 (2) با یک دستگاه ضبط داده‌های عملکرد، عرضه می‌شود که نه تنها «از یک دوربین نصب شده بر روی شیشه جلو و یک گیرنده مکان‌یاب جهانی به منظور ثبت سرعت، تغییر دنده و قدرت ترمز استفاده می‌کند»، بلکه سابقه‌ای از نقطه‌نظرهای راننده و نیز ضبط صداهای ایجاد شده در داخل خودرو را فراهم می‌کند. همان‌طور که روزنامه‌نگار ژاکلین تروپ3 برای نیویورک تایمز گزارش می‌دهد، «رانندگان به زحمت می‌توانند گردش به چپ داشته باشند، کمربند ایمنی را ببندند یا 80 مایل در ساعت سرعت بگیرند، بدون اینکه کنش‌های آنها به گونه‌ای در جایی ردگیری و یا ثبت نشود.»
در واقع همان‌طور که جیم فارلی،4 معاون بازاریابی و فروش شرکت فورد موتور، تقریباً به طور کامل پذیرفت، شرکت‌ها و مقامات حکومتی از پیش حس نسبتاً خوبی از اینکه شما در همه اوقات کجا هستید، دارند: «ما هر کسی را که قانون را زیر پا می‌گذارد می‌شناسیم، ما می‌دانیم شما کی این کار را کردید. ما در خودروهای شما جی‌پی‌اس داریم، بنابراین ما می‌دانیم شما دارید چه کار می‌کنید».
اکنون که حکومت و شرکت‌های شریک جرم آن می‌دانند شما در خودروی خود دارید به کجا می‌روید و با چه سرعتی دارید می‌روید، معضل بزرگ بعدی این خواهد بود که بدانند چند سرنشین در خودروی شما هستند، چه کالای غیرمجازی ممکن است در خودروی شما باشد (و این به هر آنچه در حال حاضر غیرقانونی شده، بستگی خواهد داشت که می‌تواند هر چیزی، از داروی سرماخوردگی سودافد5 گرفته تا پنیر بُز باشد) شما دارید چه می‌گویید و در درون جداره‌های فایبرگلاس و فولادی خودروی خود، دقیقاً دارید چه‌کار می‌کنید.
پانوشت‌ها:
1- هیولای فرانکنشتاین (Frankenstein Monster)، یک شخصیت داستانی در رمان فرانکنشتاین مری شلی است که در 1818 منتشر شد. این هیولا سعی می‌کند انسان‌ها را دوست داشته باشد، اما شکل ظاهری او موجب وحشت مردم می‌شود.
2- 2015 Corvette Stingray
3- Jaclyn Trop
4- Jim Farley
5- Suda Fed