به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 972
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 8,640
بازدید ماه: 29,610
بازدید کل: 23,691,431
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
15 - اهمیت تأثیرگذاری مقام شامخ مادر و همسر در جامعه - حدیث که نقل از پیمبر است جنت نهاده زیر قدم‌های مادر است۱۴۰۱/۱۰/۲۱
اهمیت تأثیرگذاری مقام شامخ مادر و همسر در جامعه (بخش نخست)
این راز آن حدیث که نقل از پیمبر است جنت نهاده زیر قدم‌های مادر است  
  ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
گالیا‌ توانگر
مادرها مایه‌ انتقال عناصر هویّت ملّی‌اند؛ هویّت ملّی یک چیز مهمّی است. یعنی هویّت یک ملّت، شخصیّت یک ملّت در درجه‌ اوّل به وسیله‌ مادرها منتقل می‌شوند؛ زبان، عادات، آداب، سنّت‌ها، اخلاق‌های خوب، عادت‌های خوب، اینها همه در درجه‌ اوّل به وسیله‌ مادر منتقل می‌شود. پدر هم مؤثّر است امّا خیلی کمتر از مادر؛ مادر بیشترین تأثیر را دارد.
افشاننده‌ بذر ایمان در دل‌ها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار می‌آورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیله‌ مادر انجام می‌گیرد و مادر این کار را می‌کند. اخلاق را همین ‌طور. بنابراین نقش [او] فوق‌العاده است...
اینها بخش‌هایی از بیانات چهاردهم دی‌ماه امسال مقام معظم رهبری است که درباره مقام مادر بیان کردند.
دو روز دیگر یعنی روز جمعه روز میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن و روز مادر است.
به همین منظور گزارش امروز و فردای کیهان را به این مهم اختصاص داده‌ایم.
در مدح مادر
ای معلم ایثار و ای کوه صبور! ایثار بی‌همتا و صبر کم‌نظیرت را می‌ستایم. مقام والای تو را تصدیق می‌کنم. به حق که تو زیبنده وعده راستین «الجنه تحت اقدام الامهات» هستی. تو سزاوار اکرام و احسانی، تو شایسته تقدیر و تحسینی و جلوه‌ای از احسن الخالقین. 
مردی به رسول خدا (ص) گفت: «مادرم، سخت پیر شده است و اکنون نزد من زندگی می‌کند. او را بر دوش می‌گیرم و جابه‌جا می‌کنم. خود به او غذا می‌خورانم و شست‌و‌شویش می‌دهم. بااین‌حال، از روی شرم، چهره‌ام را از او برمی‌گردانم تا بدین‌گونه او را تعظیم کرده باشم. آیا تلافی خدمات او را کرده‌ام؟» فرمودند: «نه»! در ادامه پیامبر(ص) با برشمردن مشکلات و رنج‌هایی که مادر در دوران بارداری و طفولیت فرزند خود تحمل می‌کند، علت این حکم را مورد اشاره قرار می‌دهند.
یکی از وظایف مهم دینی و اخلاقی ما، احسان به پدر و مادر است. در قرآن کریم، چندین بار احسان به آنان، توصیه شده است. علامه طباطبایی(ره) در این باره نگاشته‌اند: «نیکی به پدر و مادر، پس از یکتاپرستی از واجب‌ترین واجبات است؛ همان گونه که آزردن پدر و مادر پس از شرک، از بزرگ‌ترین گناهان است» و در جای دیگری آورده‌اند: «در چند جای قرآن کریم، خداوند متعال، احسان به والدین را در کنار توحید و نفی شرک آورده است و پس از فرمان به توحید یا نهی از شرک، به احسان نسبت به پدر و مادر فرمان داده است». تأکید قرآن کریم بر احسان به پدر و مادر نشان از عظمت والای مقام آنان، در فرهنگ اسلامی دارد.
محور درون خانواده
محور درون خانواده مادر است. پدر اقتدار دارد. سایه پدر باید باشد، اما این مادر است که اقتدار پدر را بزرگ یا کوچک می‌کند. اگر مادر پدر را تحقیر، مسخره و کوچک شمارد و در زندگی مدام غر بزند، شک نکنید، فرزندان او هم با زوج و زوجه خود همچنین رفتاری خواهند داشت.
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: «در جامعه‌شناسی به‌طورکلی جامعه در 5 ستون، محور یا نهاد تعریف شده است که می‌توان به اقتصاد، حکومت، دین، آموزش‌وپرورش و خانواده اشاره کرد. اصلی‌ترین و پایه‌ترین نهاد، خانواده است. اگر نهاد خانواده نباشد چهار نهاد دیگر لنگ می‌مانند، چون خانواده تشکیل نشود، اقتصاد شکوفا نمی‌شود. هیچ ازدواجی صورت نمی‌گیرد، انتقال فرهنگی از طریق آموزش‌وپرورش شکل نمی‌گیرد. 
حکومت و سیاست دچار مشکل می‌شود. دین و دیانتی به نسل آینده انتقال نمی‌یابد؛ بنابراین خانواده یک اصل است. خانواده است که به نسل آینده فرهنگ و ارزش‌ها را انتقال می‌دهد؛ بنابراین جوامع مختلف برای تحکیم خانواده تلاش می‌کنند و آن را با ساخت فیلم و برنامه‌های شاد و مفرح تبیین می‌کنند. مردم را به ازدواج و باروری تشویق و به لحاظ معیشتی و تأمین مسکن، آنها را کمک می‌کنند.»
وی در پاسخ به این سؤال که مؤلفه نخست بقای خانواده چیست؟ می‌گوید: «معتقدم بهترین نکته‌ای که باید جوانان در نظر بگیرند، الگوگیری از راه رسم گذشتگان است. مادران نقش اساسی در خانواده‌ها دارند. مادر نقش زیادی در تربیت دختر دارد. رفتار مادر غیرمستقیم بر فرزندان تأثیر می‌گذارد.»
«تأثیر رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» وی پاسخ می‌دهد: «رسانه‌ها می‌توانند با تولید فیلم‌ها و برنامه‌های مختلف شوق ازدواج در جوانان و تحکیم بنیان خانواده را ارتقا ببخشند. ضمن اینکه از طرق مختلف با بهره‌گیری از هنر سبک زندگی ایرانی، اسلامی و فرهنگ ارزشمند ما را به مخاطبینشان یادآوری کنند.»
منشأ همه نقش‌های جامعه
نقش مادر، منشأ همه نقش‌هایی است که در جامعه وجود دارد. نظام خانواده از ترکیب زن و مرد تشکیل‌یافته كه نقش‌زن، کلید همه نقش‌ها است، یعنی بدون زن هیچ نقشی را نمی‌توان در جامعه تصور کرد. 
صفورا علیزاده کارشناس امور زنان و خانواده توضیح می‌دهد: «در نظام خانواده تعلیم‌وتربیت فرزندان برعهده زن است، در نتیجه مهم‌ترین نقش‌هایی که منتهی به جامعه می‌شود، می‌توان از طریق زن در نظر داشت.»
این کارشناس زن و خانواده ادامه می‌دهد: «نقش‌زن را می‌شود به موارد دیگر هم تعمیم داد، برای مثال زن می‌تواند از طریق اقتصادی به صرفه‌جویی در خانواده و جامعه کمک کند.» 
وی می‌افزاید: «زن از نظر اجتماعی می‌تواند با جامعه‌پذیر کردن و تربیت کودکان، آینده جامعه را بسازد، زیرا زن در نقش مادری فرزندان را از نظر روانی، عاطفی و اجتماعی برای ورود به جامعه آماده می‌کند.»
علیزاده با بیان اینكه به لحاظ ایدئولوژیکی توجه به زن نگاهی ویژه است، می‌افزاید: «از نظر اسلام زن باید نقش اصلی خود یعنی نقش همسری و مادری در خانواده را به بهترین نحو ایفا كند.» 
وی در ادامه اظهار می‌دارد: «باتوجه‌به تغییرات جهان امروز، شرایط نقش‌زن هم تغییر می‌کند، نقش او در محیط خانه کم‌رنگ می‌شود و این امر زن را ناگزیر می‌کند كه به صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی راه یابد.»
این کارشناس زن و خانواده در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «متأسفانه امروزه، نقش اقتصادی زن در خانواده به بیرون از خانه منتقل شده و نقش تعلیم و تربیتی که درگذشته بر عهده زن بوده، بر عهده مهدکودک‌ها گذارده شده است.»
به گفته وی زنان مهم‌ترین نقش را در تمام دنیا ایفا می‌کنند و اساس خانواده در زن است و اگر همراهی زن با مرد نباشد، بنیان خانواده متزلزل می‌شود. 
جایگاه مادر در تربیت فرزندان
خانواده اولین و مهم‌ترین محیطی است که فرد در آن از کیفیت روابط انسانی آگاهی پیدا می​کند. بر اساس تحقیقات روان‌شناسان و جامعه‌شناسان، تجارب سال‌های کودکی که معمولاً در خانواده حاصل می‌شود، سازنده‌ شخصیت و زیربنای رفتارهای بعدی فرد است. خانواده اولین محیط تعلیم، تربیت و رشد فضایل اخلاقی کودک است و سنگ بنای اخلاق در آنجا نهاده می​شود که در آن نقش مادر از دیگران پررنگ‌تر است. او نقش بیشتری در سلامت روان و رشد و تربیت کودک دارد؛ چرا که نخستین رابطه‌ مستقیم کودک با مادر است، بنابراین، وظیفه‌ مادر در برابر کودک بیشتر و سنگین‌تر است.
دامن مادر بزرگ‌ترین مدرسه​ای است که کودک در آنجا تربیت می​شود. آنچه که کودک از مادر می​شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می‌شنود. شرایط تربیتی خانواده به‌عنوان اولین عامل تربیت، زمانی قادر به ایفای نقش خود خواهد بود که حداقل برخی از ویژگی‌ها در آن لحاظ شده باشد: باور قلبی والدین به این امر که فرزند امانت الهی است و آنان امانت‌دار پروردگار هستند.
باور و اعتقاد قلبی والدین بر مؤثربودن نقش آنها در تربیت فرزند است و این که آنان، اولین مربیان فرزند هستند.
والدین از نظر شناخت باید به نیازها و مقتضیات سنی فرزندان آگاه باشند و در شیوه‌های ارتباطی خود این ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهند.
والدین از نظر وحدت نظر و عمل به نقطه‌ مشترکی دست یابند و با وجود اختلاف و کارکردها، تلاش خود را برای همفکری و هماهنگی با یکدیگر به کار گیرند.
والدین از نظر ارزش‌های اخلاقی، باید پایبند به موازین عالی بوده و توانایی انتقال آن‌ را به فرزندانشان داشته باشند.
همچنین والدین از نظر ارتباطی، رابطه​ صحیح و قابل قبولی که متکی بر اعتماد متقابل است، با فرزندانشان برقرار کنند. خانه به خوابگاه تبدیل نشود، بلکه محلی برای برقراری توسعه و تعمیق ارتباط‌‎های درون خانواده باشد. والدین از شیوه‌های تربیت، به گونه​ علمی شناخت حاصل کنند و بدین‌وسیله بر اعتمادبه‌نفس خویش بیفزایند.
معجزه مهر و محبت مادری
خانواده دارای سه رکن فیزیکی، عاطفی و معنوی است. رکن فیزیکی خانواده را وجود همسران و رکن عاطفی آن را محبت و گذشت تشکیل می‌دهد. ارکان فیزیکی، بدنه و اسکلت خانواده را تشکیل می​دهند و ارکان عاطفی، روح و جان خانواده‌اند. اگر خانواده​ای از دو نعمت محبت و گذشت محروم شود، همانند کالبد بدون روح خواهد بود که هیچ خوشبختی و موفقیتی در این خانواده وجود نخواهد داشت، زیرا سعادت و خوشبختی در زندگی خانوادگی سالم و موفق یافت می‌شوند؛ جایی که محبت و عاطفه، انسان را از محبت‌های بی‌پایه و سطحی بی​نیاز می​کند و با تلاش دو انسان امیدوار و بانشاط، محیطی سرشار از دوستی و احساس مسئولیت فراهم می‌شود. 
لیلا شیرزاد روان‌شناس خانواده ضمن بیان مطالب بالا هشدار می‌دهد: «امروزه روشن شده است که عمده‌ترین فقر بشریت در جامعه‌ ماشینی و صنعتی در جهان معاصر، فقر فرهنگی و عاطفی است و مهم‌ترین مشکل کودکان و نوجوانان امروزی در خانواده‌ها کمبود عشق، عاطفه و محبت است؛ همان‌طوری که انسان نیاز به آب و غذا دارد، نیاز به محبت هم دارد. عمده‌ترین دلیل ناسازگاری فرزندان در خانواده‌ها، عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها مانند فرار از خانه و امثال آن، ریشه در کمبود عاطفه و محبت دارد. فقر عاطفی موجب می‌شود شخصیت انسان در نزد خود حقیر و پست باشد و کرامت و عزت خود را از دست بدهد؛ چنین انسانی آبرو و عزت خود را بر باد رفته پنداشته و به هر کاری دست می​زند.»
وی در ادامه می‌گوید: «از مهم‌ترین ناهنجاری‌های خانوادگی، ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها است. کودک در محیط گرم محبت، اظهار محبت را از پدر و مادر یاد می‌گیرد، خوش‌قلب، خیرخواه و انسان‌دوست بار می‌آید؛ چون طعم شیرین محبت را چشیده، در فردای زندگی حاضر است این عمل را نسبت به دیگران انجام دهد. چنین انسانی وقتی بزرگ شد همین اظهار محبت را نسبت به همسر، فرزندان و دوستان و معاشران خود انجام می​دهد. فرزندانی که از عقده‌ حقارت و فقر عاطفی رنج می​برند و برای خود هیچ‌گونه ارزشی قائل نیستند، نمی​توانند افرادی مورد اعتماد باشند و مسئولیتی را در جامعه عهده‌دار شوند. سایر افراد جامعه نیز از شر این افراد در امان نخواهند بود؛ اما اگر والدین بتوانند بامحبت، احترام، ارتباط صمیمانه و کرامت نفس را در نوجوانان تقویت کنند، آنان در آینده انسان‌های سالم و دوست‌داشتنی خواهند بود و وجود خود را با گناه و معصیت آلوده نخواهند کرد.»
این روان‌شناس خانواده در پایان و در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «در دنیای امروزی که با پیشرفت‌های تکنولوژی و انفجار اطلاعات از طریق توسعه‌ وسائل ارتباطی در موارد بسیاری برای نشانه‌گرفتن هویت و اعتقادات جوانان و نوجوانان راه‌اندازی شده‌اند؛ و نیز با کم‌رنگ‌شدن روابط صمیمی والدین و فرزندان، قرارگرفتن بنیان خانواده در مسیر تهاجم فرهنگی، دورشدن والدین و بعضاً توجه نداشتن والدین به تربیت فرزندان همراه‌اند. عدم توجه والدین به سالم‌‌سازی محیط روانی و عاطفی کودکان و نوجوانان و فقدان روابط مناسب، در بیشتر موارد آنان را با کمبودهای عاطفی، انگیزشی و مشکلات روانی روبه‌رو می​سازد.
ارزش خانواده بیش از هر چیز بر پایه‌ مودت و دوستی بین اعضای آن دو استوار است؛ اعضایی که انجام حقوق مقابل، آنان را در کنار یکدیگر نگاه‌داشته است. اگر این جریان بر اساس دوستی و تفاهم ادامه یابد به کمال انسانی موردنظر خواهد انجامید.»
 
اهمیت تأثیرگذاری مقام شامخ مادر و همسر در جامعه (بخش پایانی)
 الگوی بی‌بدیل زهرای مرضیه(س) برای زنان امروز 

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحرپروفایل جذاب profaile0 مبارک عزیزم مادر روزت | پیام رسان سروش پلاس

گالیا توانگر
فردا زادروز تولد بزرگ بانوی اسلام، دختر مکرم پیامبراعظم(ص) و همسر وصی خدا و مادر حسنین علیها السلام حضرت فاطمه زهرا(س) است.
همان زهرای مرضیه‌ای که یک دختر نمونه و همسری وفادار و مادری گرانقدر و الگویی مثال زدنی و اسوه یک زن ایده آل واقعی بودند.
بر قبله‌گاه دستان زنی سجده می‌کنم که چشمه‌های باورم به تقدس راستینش ایمان آوردند. از روزی که بهشت فرش قدم‌هایش شد و نامش بر عرش کبریایی عالم هستی نقش بست و آن کسی نبود جز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی ناب و بی‌مانند برای زنان امروز.
فردی از حضرت رسول اکرم (ص) پرسید: «حق پدر بر عهده فرزند چیست؟» ایشان فرمودند: «تا زمانی که زنده است از او اطاعت بکند.» آن مرد پرسید: «حق مادر بر عهده فرزند چیست؟» پیامبر گرامی اسلام (ص) یک تعبیر تکان‌دهنده برای این مسئله به کار می‌برند: «هیهات، هیهات، بسیار بعید است کسی بتواند این حق را ادا کند. اگر به‌اندازه ریگ‌های بیابان و قطرات باران عمر کنی و تمام این مدت را در مقابلش بایستی (کنایه از اینکه آماده به خدمتش باشی)، این به‌اندازه یک روز که مادرت تو را در شکمش حمل می‌کرده، نیست.»
(نوری طبرسی، حسین، مستدرک‌الوسایل و مستنبط‌المسائل، قم: مؤسسه آل‌البیت، ۱۴۰۸ ق، ج۱، ص203)
تبیین ابعاد زندگی حضرت فاطمه (س) 
در محیط خانه و اجتماع برجسته‌ترین نقش مادر نقش تربیتی است. اهمیت این نقش از آنجا روشن می‌شود که کودک نخستین‌بار در آغوش مادر قرار می‌گیرد و آداب‌ورسوم اجتماعی را از او می‌آموزد.
 مادر نخستین کسی است که کودک از او سرمشق می‌گیرد و نخستین منبع یادگیری وی است که به زندگی فردی و اجتماعی‌اش وارد می‌کند. مادر همه چیز کودک است؛ غذای او، عامل راحتی و آرامش او، نوازشگر و منبع عاطفه‌اش و.... مادر است که درس عفت و پاکی، درستکاری و امانت‌داری، وظیفه‌شناسی و فداکاری، دلسوزی و مهربانی، ایمان، شجاعت و... را به کودک خود می‌آموزد و هم اوست که پایه‌های سعادت یا شقاوت و بدبختی را در وجود فرزند خود قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام علی آقامحمدی یک‌ کارشناس مسائل دینی می‌گوید: «امروز چه بر سر جامعه اسلامی آمده است که با داشتن الگویی چون حضرت زهرا (س)، الگوهای دیگری برای دختران و زنانمان مطرح می‌شود؟ شخصیت والای حضرت زهرا (س) الگوی نابی برای امت اسلامی به شمار می‌آید که باید همه ابعاد زندگی ایشان را مورد توجه قرار داد.»
وی می‌افزاید: «رفتارهای حضرت زهرا(س) هنگامی‌ که جایگاه دختری را در خانه رسول‌الله (ص) داشتند، حاوی پیام و درس‌های مهمی بود و وقتی که به عقد امام علی‌(ع) درآمدند نیز همسری مهربان، باحیا و وفادار برای مولا و مادری دلسوز برای فرزندانشان بودند.»
آقامحمدی یادآور می‌شود: «در همه ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) باید دقت و توجه داشت تا از این زندگی الگویی مهم برای جامعه مسلمین ارائه داد. این بانوی بزرگوار اسلام در شب ازدواجشان لباس عروسی خود را انفاق کرده و فرمودند: اگر خواهان انفاق هستید از آنچه که دوست دارید، انفاق کنید.»
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان می‌کند: «بدون شک حضرت زهرا (س) یک الگوی ناب در زندگی شخصی و اجتماعی است.»
نقش مادران در دوران نوجوانی فرزندان
خیلی از اوقات وقتی فرزندان به سن نوجوانی می‌رسند، والدین آنها احساس می‌کنند که از آنها دور شده‌اند. بااین‌حال رفتار نوجوان‌ها تا حد زیادی به رابطه آنها با والدینشان بستگی دارد. در این زمان مسئولیت مادر در خانواده اهمیت بسیاری دارد. مادرها می‌توانند با نوجوانان خود ارتباط دوستانه‌ای داشته باشند؛ آنها را درک کنند و آنها را تشویق کنند تا درباره مشکلات خود صحبت کنند.
زهرا سادات محسنی یک مشاور کودک و نوجوان می‌گوید: «مادرها می‌توانند زمان مشخصی از هر روز را به صحبت‌کردن و وقت‌گذرانی با نوجوان خود اختصاص دهند. مثلاً یک پیاده‌روی دونفره و صحبت درباره فعالیت‌های روزانه تجربه مادر و فرزندی جالبی خواهد بود و به ایفای نقش مادر در خانواده کمک خواهد کرد. یک راه خوب برای مادران این است که با والدین دوستان فرزند خود آشنا شوند و از فعالیت‌های او باخبر باشند. ضمناً آنها باید درعین‌حال که کمی فرصت به نوجوان خود می‌دهند تا استقلال را تجربه کند، توانایی نه گفتن به فرزند خود را داشته باشند و بدون تعارف از او درباره ساعت‌های رفت‌وآمد و اینکه با چه کسانی وقت می‌گذراند؟ سؤال بپرسند.»
این مشاور در پایان صحبت‌هایش توصیه می‌کند: «حتی با رعایت موارد بالا، دوران نوجوانی فرزندان می‌تواند سخت و پرتلاطم باشد. اگر در روابط بین خود و فرزندتان دچار مشکل شدید بد نیست از یک مشاور کمک بگیرید.»
تعادل بین کار بیرون و کار خانه
امروز تعداد زنان شاغل بیشتر شده و بسیاری از آنها با چالش و استرس بسیاری روبه‌رو هستند. گاه در معرض قضاوت قرار گرفته و مادر بد دانسته می‌شوند. آیا واقعاً راهی وجود دارد که بتوان بین نقش مادری و داشتن شغل بیرون از خانه تعادل برقرار کرد؟
هیچ قانون صددرصدی وجود ندارد که بگوید تعادل بین کار و زندگی دقیقاً در چه نقطه‌ای برقرار می‌شود؟ شما مادرانی را خواهید دید که ساعات طولانی در محل کار می‌مانند، از طرفی مادرانی را خواهید دید که شغل خود را رها می‌کنند تا در خانه با بچه‌ها بمانند، زیرا اولویت آنها این است که 100 درصد وقت خود را به تربیت کودکان اختصاص دهند.
اشرف مرآتی یک برنامه‌ریز شغلی توضیح می‌دهد: «زنان شاغل برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی به برنامه‌ریزی بسیار دقیقی احتیاج دارند. برای این کار تهیه یک فهرست از کارهایی که باید در هر روز انجام شود و اولویت‌بندی آنها کمک‌کننده خواهد بود. البته قطعاً مشارکت پدرها در فعالیت‌های مربوط به خانه از ضروریات زندگی مدرن است که هم به ارتباط بهتر بین پدرها و فرزندان کمک می‌کند و هم برای ایجاد تعادل بین وظایف مختلف مادر خانواده مفید خواهد بود.»
افزایش سهم مشاغل خانگی تا پایان دولت
آزیتا همتیان رئیس ‌دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته، از افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داد. در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته داشته و از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار است.
شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشورهای توسعه‌یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد. درحالی‌که ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه‌یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این سهم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود. کارشناسان معتقدند با تغییر رویکرد به مشاغل خانگی می‌توان این سهم را در اقتصاد افزایش داد.
رئیس ‌دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از صدور آنی بیش از ۹۵ درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داده و می‌گوید: «باتوجه‌به مانع‌زدایی از صدور مجوزها، گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است که صدور آنی مجوزها و تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در این زمینه از جمله این گام‌ها بوده است.»
وی با اشاره به سهم ۴ درصدی مشاغل خانگی در اقتصاد از افزایش این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داده و می‌افزاید: «در ادوار گذشته این رشد کاهشی بوده و سهم حدود ۴ درصد را نشان می‌دهد که بسیار ناچیز است؛ اما تلاش داریم تا پایان چهار سال دولت سیزدهم این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد.»
رئیس‌دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی درعین‌حال به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید: «چشم‌انداز توسعه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ترسیم شده و بیش از ۳۰ هزار شغل خانگی در هفت‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است به‌نحوی‌که در زمینه ایجاد اشتغال خانگی، رشد ۳۹۱ درصدی را شاهد بوده‌ایم.»
در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند و تلاش شده تا نگاه سنتی به مشاغل خانگی تغییر یابد، به همین منظور تعداد رشته‌های مشاغل خانگی به ۶۳۰ رشته افزایش‌یافته و رشته‌های تولید محتوا، بازاریابی و فروش و تجارت الکترونیک به آن افزوده شده است. همچنین دولت اعتبار ۳۰۰۰ میلیاردتومانی را به‌منظور توسعه و تقویت مشاغل خانگی در سال جاری اختصاص داده که در بین استان‌ها توزیع شده است.
نقش‌زن در اقتصاد خانوار و اصلاح الگوی مصرف
خانواده به‌عنوان واحد کوچکی از اجتماع در پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه نقش اول را دارد و حتی در توسعه و رشد اقتصادی جامعه نیز نقش اساسی ایفا می‌کند تا جایی که میزان، چگونگی و نوع حضور زن در عملکرد و چرخه‌های اقتصاد کشور تأثیرگذار است.
خانواده در مصرف تابع زن خانواده است و زنان در اقتصاد خانواده بسیار مؤثرتر از مردان عمل می‌کنند، تا آنجا که مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در عرصه اقتصاد، چنین تأکیددارند که اقتصاد خانواده به معنای چگونگی سامان‌دهی مالیِ منابع خانه است؛ زنان بدون مناقشه در این سازمان‌دهی و مدیریت اقتصادی نقش کلیدی دارند و با مدیریت صحیح آنان، توازن بین تولید و مصرف فراهم می‌آید و با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح آن، رشد و توسعه اقتصاد خانواده محقق می‌شود.
به‌راستی که نقش زنان به‌عنوان مدیران فرهنگ اقتصادی خانواده مهم و کلیدی است و نباید در مدیریت اقتصادی خانواده این نقش فراموش و یا کم‌رنگ دیده شود.
زنان در جامعه به‌عنوان دو عنصر مصرف‌کننده از یک‌سو و فرهنگ‌ساز از حیث تربیت و پرورش فرزندان خانوار می‌توانند در این عرصه وارد کار شوند؛ اما در این مسیر چه برنامه‌ریزی‌هایی لازم است و چه گام‌هایی برداشته‌ایم؟
در دیدار اخیر خانم‌ها با رهبر معظم انقلاب سخنان و سؤالات متعددی مطرح شد. به راستی باید پرسید آیا توانسته‌ایم با الگو‌سازی، مهارت‌های زندگی و آموزش‌های مناسب زنان را وارد عرصه نظم مالی و اقتصاد کنیم؟ یا زنان خانه‌دار را وارد عرصه مشاغل خانگی کنیم، مادران را در عرصه اصلاح الگوی مصرف و الگویی برای نسل‌های آینده، پای‌کار بیاوریم؟ نقش زنان را در اقتصاد خانواده معرفی و جایگاه آنها را در مدیریت و انضباط مالی مطرح ‌سازیم؟ و یک سؤال دیگر اینکه این روند در سال جهش تولید و در وضعیت اقتصادی پیش‌رو چه کمکی می‌کند؟
طیبی کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: «زنان حتی اگر خانه‌دار هم باشند و درآمد اقتصادی نداشته باشند در مدیریت اقتصادی خانواده نقش مهمی دارند؛ چراکه این زنان هستند که مدیریت الگوی مصرف را در خانواده بر عهده‌دارند و مشکلات و نیازهای خانواده را می‌دانند، بدین ترتیب، نقش آنها در مدیریت اقتصادی خانواده بسیار پررنگ است.»
وی در ادامه می‌افزاید: «این زنان هستند که می‌توانند با شناسایی الگوی مصرف درست و نیازسنجی و هزینه‌بر مبنای اولویت‌ها، قناعت و سبک زندگی ایرانی اسلامی اقتصاد خانواده قدم‌های مهمی در زمینه انضباط اقتصادی و مدیریت اقتصادی خانوار بردارند. از سوی دیگر با مهارت‌افزایی زنان جامعه می‌توان یک جامعه مصرف‌گرا، آن‌هم از نوع محصولات برند و خارجی را به سمت مولد بودن و تولید محوری سوق داد. زنان خانه‌دار می‌توانند با قدم‌نهادن در مسیر اشتغال خانگی، به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده خود کمک کنند. باید در هر استان، پتانسیل‌های هر منطقه شناسایی و برمبنای آن مشاغل خانگی توسعه یابد تا بتوان دستاوردهای مناسب آن را مشاهده کرد.»