به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,206
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 31,808
بازدید ماه: 52,778
بازدید کل: 23,714,599
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 ۰۳/۰۲/۱۳
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۳
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۳
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۳
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(1 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(1 بازدید)


44 - بزرگ‌ترین اختلاسگر ایران ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

بزرگ‌ترین اختلاسگر ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۰

بهروز وثوقی - میگویند رضاشاه بزرگ در گذر از مسیر سعدآباد پیرمرد عصابدستی را  دید که بسختی راه میرفت... به راننده دستور داد تا او را سوار کنند و بمقصد  رسانند... هنگامی
 
اموالی که خاندان پهلوی و وابستگان آنها از بیت‌المال ملت ایران غارت کردند فهرستی بسیار طولانی است، علاوه ‌بر اینکه سود حاصل از فروش نفت و همچنین طلا و جواهرات بسیاری را با خود به خارج از کشور برده و در بانک‌های کشورهای غربی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
یعقوب توکلی مورخ و استاد دانشگاه در همین خصوص با اشاره به اینکه هرچه به قدرت رضاشاه افزوده می‌شد، بر اشتهای سیری‌ناپذیری جمع‌آوری مال و ثروت او نیز افزوده می‌شد، و به‌تجربه دریافت که برای ادامه حکومت خود نیاز به ثروت دارد و ازاین‌رو به خرید املاک متعدد از ثروتمندان روی آورد‌، گفت: «رضا پهلوی در همان ابتدای شب کودتا اولین ملک خود را که همان زمین مجلس شورای ملی است از سران قاجار در قبال آزادی یکی از سران آنها دریافت کرد. مشهور است که رضا شاه در دوران حکومت خود حدود 4400 آبادی را به نام خود سند زد و این حجم عظیم املاک سبب ایجاد اداره املاک و مستغلات شاهنشاهی شد و بعد از مدتی اداره این املاک به وزارت دربار واگذار شد.
در ماجرای فروش نفت نیز سود حاصله به‌طور مستقیم به حساب شخصی رضا شاه در لندن واریز می‌شد و این مبلغ که به‌صورت شمش طلا با کشتی در حال انتقال به آمریکا بوده، به‌گفته انگلیسی‌ها توسط آلمان‌ها مورد اصابت قرار گرفته و در آب فرو رفته که قطعاً توسط انگلیسی‌ها سرقت شده است.»
این تاریخ‌نگار با اشاره به ابهامات برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه محمدرضا شاه روز فرار از ایران تنها 35 میلیارد دلار از ایران خارج کرده است، بیان کرد: «نگاهی به برخی فعالیت‌های افراد نزدیک به شاه بعد از سرنگونی رژیم سلطنتی نشان می‌دهد رقم‌ها بیش از این مقدار است و هرکدام از نزدیکان و درباریان میلیاردها دلار از کشور خارج کرده‌اند که متأسفانه احصاء نشده است. سرقت اموال بیت‌المال توسط پهلوی‌ها تنها به خاندان آنها ختم نمی‌شود و بسیاری از فرماندهان و نظامیان رده‌های بالا هم ده‌ها میلیارد تومان از کشور خارج کرده‌اند که هنوز در هیچ دادگاه و سازمان بین‌المللی به‌طور جدی به آن پرداخته نشده و هیچ شکایت قاطعی صورت نگرفته است و باید پیگیری‌های لازم جهت بازگرداندن اموال مسروقه به کشور صورت گیرد.»
فایننشال تایمز: شاه مخلوع پهلوی بزرگ‌ترین دزد ایران
لازم به ذکر است، چندی قبل روزنامه فایننشال تایمز هم در گزارشی شاه مخلوع پهلوی را بزرگ‌ترین دزد و اختلاسگر تاریخ ایران دانسته بود. این روزنامه 5 تن از شخصیت‌های حکومتی را نام برده است که نام شاه مخلوع نیز بین آنهاست، در آن مقطع موضوع مذکور در توئیتر نیز بازنشر زیادی داشته است.
در این گزارش با بررسی دارایی‌های دیکتاتور‌های مخلوع سراسر جهان، آمده است که محمدرضا شاه پهلوی 35 میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است، به‌نظر می‌رسد این رقم متعلق به خروج مستقیم دارایی به‌شکل ارز از کشور باشد و املاک و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است.
اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی نیز نوشته است: «دادستان تهران در زمان شریف امامی، فهرست دقیقی از افرادی که پول‌هایی را که به‌‌شکل ارز خارج کرده بودند، استخراج کرد، در میان این فهرست، شخص اعلی‌حضرت تا آن زمان 31 میلیارد دلار از کشور خارج کرده بود.»
اگر در یک محاسبه ساده 35 میلیارد دلار رقم دزدی اولیه را با قیمت دلار امروزی محاسبه کنیم، مبلغ هنگفتی می‌شود که با محاسبه 40 سال تورم و سود‌های حاصل از آن سر به فلک می‌کشد. در صورتی که در یک براورد حداقلی رقم 35 میلیارد دلار را به‌عنوان دارایی ارزی خارج‌شده از کشور توسط شاه مخلوع پهلوی قلمداد کنیم، می‌توان ادعا کرد که هم‌اکنون رقم آن اختلاس تاریخی بالغ بر 1400 هزار میلیارد تومان (معادل تقریبی بودجه دولت ایران در سال 1401) می‌باشد. به‌نظر می‌رسد این حجم انبوه از ثروت غارت‌شده ایرانیان هم‌اکنون در آن سوی آبها در اختیار افرادی قرار گرفته است که با وجود تازه بودن خاطرات بر باد رفتن دارایی‌های ملی، بار دیگر میدان را برای خودنمایی و فریب گسترده افکار عمومی فراهم دیده‌اند.
خبرگزاری تسنیم
حقوق ماهانه ولیعهد از یک‌سالگی تا ۱۳ سالگی چقدر بود؟
اسدالله عَلَم نزدیک‌ترین فرد به شاه پهلوی بود. نخست‌وزیری و وزارت دربار(!) پهلوی از جمله سوابق اوست. مجموعه هفت جلدی یادداشت‌های عَلَم 
(Alam’s Memoirs) از جمله کتب مورد علاقه تاریخ‌پژوهان است. خاطرات روزانه او بین سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ یادداشت شده است. عَلَم روز ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ در سن ۵۹ سالگی در آمریکا درگذشت. او درباره یادداشت‌های روزانه خود به خانواده‌اش وصیت جالب توجهی کرد: کتاب را بعد از مرگ و در صورت تغییر حکومت شاهنشاهی منتشر کنید! 
اکنون به بخشی از خاطرات اسدالله عَلَم درباره رضا ولیعهد شاه پهلوی می‌پردازیم.
جمعه بیستم مهر ۱۳۵۲: با آن که جمعه بود شرفیاب شدم. بودجه دربار را عرض کردم و به تصویب نهایی رساندم. ماشاالله شاهنشاه در کار خودش چه قدر سختگیری می‌کند! نفس ما را گرفتند. برای مثال فقط پانصد هزار تومان اضافه نظارتخانه خواسته بودم. فرمودند، به هیچ وجه، لازم نیست، قطعاً بزنید، مخارج گاراژ را بزنید، اصطبل را بزنید، فقط حقوق حقه و اضافه حقوق نوکرها و باغبان‌ها را تصویب فرمودند. بالاخره کل بودجه دربار «با حقوق والاحضرت همایونی که از اول تغییری نکرده و ماهی فقط پنجاه هزار تومان است»، در... بستم. (توجه: نقطه‌چین در این جمله از علم است)
به گزارش فارس، والاحضرت همایونی لقبی است که به فرزندان شاه خطاب می‌شد. عدد مذکور نیز توسط شخص اسدالله علم در خاطرات خود نوشته شده است و هیچ‌گونه قضاوتی درباره کم یا زیادتر بودن اصل آن نمی‌کنیم.
با استناد به این خاطره، رضا پهلوی از ابتدا، ماهانه ۰۰۰/۵۰ تومان فقط به دلیل فرزند شاه بودن حقوق دریافت می‌کرد! با استفاده از محاسبه‌گر تورم مرکز ملی آمار ایران، ۵۰ هزار تومان سال ۱۳۴۰ معادل ۳۵۷ میلیون تومان سال ۱۴۰۰ است. ۵۰ هزار تومان سال ۱۳۵۰ نیز معادل ۳۰۷ میلیون تومان سال ۱۴۰۰ است. رضا پهلوی در سال ۱۳۴۰ یک ساله و در سال ۱۳۵۰ یازده ساله بود!
لازم به ذکر است که فرزندان شاه مناصب دیگری نظیر ریاست هیئت امنای بیشتر دانشگاه‌های کشور را نیز برعهده داشتند که قاعدتاً حقوقی جداگانه برای آن تعریف شده است. از دیگر مناصب ولیعهد می‌توان به «ریاست انجمن خانه‌های فرهنگ روستایی» و «ریاست عالیه بازی‌ها و ورزش جوانان کشور» اشاره کرد. نکته عجیب‌تر آنکه اداره انجمن خانه‌های فرهنگ روستایی از ۸ سالگی به رضا پهلوی داده شده است!
اسدالله عَلَم در یادداشت روز چهاردهم مرداد ۱۳۴۸ صراحتاً درباره وضعیت دستمزدی آن دوران نوشت: «در ایران بین بالاترین و پایین‌ترین حقوق صدمرتبه اختلاف است، در صورتی که در ممالک پیشرفته این خیلی کم و حتی در اسرائیل فقط سه مرتبه است. یعنی اگر پایین‌ترین حقوق ۱۰۰ تومان است، بالاترین ۳۰۰ تومان می‌شود. در صورتی که در ایران ۱۰۰۰۰ تومان است، اینکه نمی‌شود...»
با استناد به آمار دنیای اقتصاد، حقوق ماهانه یک کارگر ساده در سال ۱۳۵۱ برابر با ۳۱۲ تومن (هفتگی ۷۷۷ ریال) بوده است. یعنی ولیعهد ماهانه بدون کار کردن معادل حقوق ۱۶۰ کارگر دریافت می‌کرده است! اینکه یک کارگر ساده در سال ۱۳۵۱ حقوق ۳۱۲ تومانی دریافت می‌کرد مثل این است که حقوق همان کارگر ساده در سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان باشد!