به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,605
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 43,214
بازدید ماه: 64,184
بازدید کل: 23,725,998
افراد آنلاین: 23
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۳ - مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار شد ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار شد 

   ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

جبلی: حجت‌الاسلام قرائتی یک رسانه است/ قرائتی: آنتن تلویزیون‌ را با خنده  حلال گرفتم - ایسنا
 
آیین تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم و مفسر قرآن کریم با عنوان «شیخ رسانه» با حضور جمعی از مسئولان در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش ایکنا، در این مراسم، از صفحه رسمی استاد قرائتی در تلوبیون با همراهی پویش تعاملی «معلم دوست‌داشتنی» رونمایی به عمل آمد. در این صفحه کاربران امکان تماشای تلویزیونی برنامه‌های استاد قرائتی را خواهند داشت. از سال ۵۸ تا امروز ۲۸۵۳ قسمت از برنامه «درس‌هایی از قرآن» با حضور استاد قرائتی ساخته شده است و ۳۸۴ قسمت بعد از شهریور ۹۹ در آرشیو سکوی رسانه‌ای تلوبیون در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، مجموعه نرم‌افزاری «راهی به سوی نور» که به ۳۰ زبان ترجمه شده، رونمایی شد.
 
پیمان جبلی، رئیس‌ سازمان صدا و سیما در این مراسم بیان داشت: استاد قرائتی در سازمان صدا و سیما افتخار بزرگی به ما دادند که این مراسم را برگزار کنیم. من مطلع هستم که در دوره‌های قبل نیز این عزم و اراده وجود داشت که از حضرت استاد تجلیل شود و ایشان هیچ وقت نمی‌پذیرفتند.
وی افزود: ۴۴ سال پیش در سال ۵۸ من یک دانش‌آموز ۱۳ ساله بودم و در اولین درس‌های ایشان توفیق حضور پیدا کردم. خاطره‌ای از اولین دیدارم با استاد قرائتی دارم. ما در مدرسه مشغول بازی بودیم که مدیر و معلم به ما گفتند، به نمازخانه بیایید که یک سخنرانی برای شما تدارک دیده شده است و ما بسیار پکر و ناراحت شدیم. ایشان گفتند، بسم الله الرحمن الرحیم، بچه‌ها بروید و بازی کنید. به مدیر مدرسه هم گفتند، شما اینها را از بازی که دوست داشتند، جدا کردید تا به حرف‌های یک آخوند گوش کنند.
حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، پژوهشگر قرآنی نیز در آیین تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ابراز داشت: حاج آقا قرائتی از یک زبان بین‌المللی که زبان فطرت است، استفاده کرد و به همین دلیل خیلی زود از کاشان به سراسر کشور و سپس به مرز‌های دورتر رفت و شاید به ۱۰۰ کشور سفر کرده است.
وی گفت: وارد اتریش که شدیم، سفیر به استقبال آمد. اولین سؤال حاج آقا این بود که برنامه ما چیست. گفتند که یکشنبه شروع می‌شود و این دو روز چه کنیم، سفیر گفت، حاج آقا این‌جا قم نیست که قدقامت الصلوه بگویید و مردم جمع شوند. اما حاج آقا گفت، من مشتری خودم را پیدا می‌کنم و یک مسجد پیدا شد، گفتند از سعودی‌هاست و نفوذ ما در اینجا ناممکن بود. ایشان گفتند؛ من را این‌جا پیاده کنید و دو ساعت دیگر بیایید. سفیر پرسید، مگر شما زبان بلد هستید؟ گفتند؛ بله، من دکترای زبان کاشانی دارم. سفیر دلخور شد و ما را پیاده کرد. حاج آقا در مسجد را زد و یک روحانی آمد. حاج آقا گفت؛ من معلم قرآن هستم و سبکی دارم که می‌خواهم بیان کنم و چند موضوع را بیان کردند و در آخر انگشتر خود را به دست روحانی اعزامی از مدینه کردند. آن آقا هم گفت، این مسجد در اختیار شماست. سفیر هم گفت اگر این‌طور است، فردا هم به مسجد ترک‌ها بروید. نمی‌دانم ایشان به امام جماعت چه گفتند، اما امام جماعت به اجتماع آن مسجد، گفت؛ مهمان عزیزی داریم.
حجت‌الاسلام بهشتی خاطرنشان کرد: آقایان و خانم‌ها، این شاکله و شخصیت از چه ترفندی استفاده کرده است که پذیرایی و پسند وجود دارد؟ به اعتقاد من، زبان فطرت است و همه آدمیان برای آنها قابل فهم و پسند است. آقای قرائتی از روز‌های اول به شیوه ارائه دین خیلی اهمیت می‌داد. ما این محتوا را با چه شیوه‌ای ارائه کنیم؟ شهید مطهری در کتاب یادداشت‌های خود نوشته است، در تبلیغ چهار رکن محتوا، شیوه، پیام‌رسان و ابزار داریم و ما در شیوه فقیر هستیم و مسیحی‌ها از ما جلوتر هستند. گاهی حاج آقا قرائتی با ۱۰ نفر از فضلا صحبت می‌کردند که این بحث را چگونه ارائه می‌دهید.
خون شهیدان و خون دل عالمان در هزار و چند سال وظیفه ما را سنگین می‌کند
وی بیان داشت: گاهی نفس نداشت، اما کار می‌کرد و می‌گفت، این خون شهیدان و خون دل عالمان، در هزار و چند سال وظیفه ما را سنگین می‌کند و ما باید این مفاهیم را بفهمیم و به زبان مردم آن را بیان کنیم.
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این مراسم با ‌اشاره به اینکه ۲۲ واجب فراموش شده داریم که یکی از آنها زکات است، خاطرنشان کرد: ما برای زکات فیلم نساخته‌ایم و کتاب ننوشته‌ایم. واجب فراموش شده دیگر، نماز است. وقتی انتخابات شهرداری و مجلس می‌شود، همه احساس وظیفه می‌کنند و ۵ هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند؛ وقتی می‌گوییم برای نماز جماعت بیایید، می‌گویند گرفتاریم. ذکر، انواع زیادی دارد و قرآن و نماز هم ذکر است و نباید به آنها بی‌اعتنایی کرد.
وی بیان داشت: زمانی می‌خواستم در مورد کفن صحبت کنم، اما خداوند به ذهنم ‌انداخت که به جای کفن درباره لباس صحبت کنم؛ انواع لباس را گفتم و در پایان گفتم مردم حیف است که درباره همه لباس‌ها صحبت کنیم و درباره لباس آخرت نگوییم. در حالی که اگر اول درباره کفن می‌گفتم، همان لحظه تلویزیون را خاموش می‌کردند. الان گعده‌های روانشناسی نیاز است. خیلی از مسائل را می‌شود کوتاه و آسان گفت، زیرا مردم حوصله ندارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: در همه دولت‌های قبلی و فعلی، مشکل ‌اشتغال مطرح بوده است و ما باید همه مدرک‌ها را بر اساس مهارت ارائه دهیم. ۵ میلیون دانش‌آموز داریم و آموزش و پرورش ۱۰۰ روز تعطیل است، اما برنامه‌ای برای بچه‌ها ندارد؛ بنابراین باید بازنگری شود.
وی در ادامه بر قناعت و ازدواج آسان تأکید کرد و گفت: این قبایی که من پوشیده‌ام، برای ۲۰ سال پیش است. گاهی برخی برای هر اجرا یک لباس می‌پوشند، در حالی که اینها اهمیت ندارند. زندگی مشکل شده و آن را باید آسان کرد.