به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,219
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 6,219
بازدید ماه: 27,189
بازدید کل: 23,689,011
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۵ - آیت‌الله نوری همدانی : جشنواره هنر آسمانی می‌تواند هنر متعالی برآمده از تفکر دینی را به منصه ظهور رساند ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
آیت‌الله نوری همدانی در پیامی:
 جشنواره هنر آسمانی می‌تواند هنر متعالی برآمده
از تفکر دینی را به منصه ظهور رساند
  ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

آیت الله نوری همدانی، رحلت آیت الله نظری را تسلیت گفت - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش رسا، در پیام این مرجع تقلید به اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ والله یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ
در آستانه یکصدسالگی تاسیس حوزه علمیه قم به دست با برکت مرجع عظیم‌الشأن آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (قدس سره الشریف)، خداوند متعال را سپاسگزاریم که به ما توفیق بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را عنایت فرمود و رسالت ابلاغ پیام دین مبین اسلام را بر دوش ما نهاد. در طول سال‌هایی که بر عمر با برکت حوزه‌های علمیه گذشت، تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و اجتماعی علمای گرانقدر، توانست ابعاد مختلفی از حضور اجتماعی حوزویان را رقم زند و طلاب و مبلغان دینی از ابزارهای گوناگون جهت تبلیغ احکام و اعتقادات دینی استفاده کردند. آیت‌الله نوری همدانی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به رشد و توسعه ابزارهای هنری و رسانه‌ای و شیوع استفاده از آنها توسط آحاد جامعه، بار دیگر طلاب و فضلای حوزه با پشتوانه‌های علمی و فقهی بزرگان مکتب تشیع، از ظرفیت‌های نوین تبلیغی بهره برده و به عرصه هنر دینی توجه ویژه نموده‌اند. جشنواره هنر آسمانی دورنمایی از حضور موثر هنرمندان حوزوی در عرصه‌های نوین تبلیغی و زمینه‌ساز کشف استعدادهای فرهنگی – هنری حوزویان و همگرائی و ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری آنان است و می‌تواند علاوه‌بر توسعه عرصه‌های مختلف تبلیغی، هنر متعالی را که برآمده از ‌اندیشه و تفکر عمیق و والای دینی است، به منصه ظهور برساند و کام تشنگان معارف الهی را با بهره‌گیری از آثار و محصولات هنری فاخر و ارزشمند سیراب نماید.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این جانب ضمن آرزوی توفیق بیش از گذشته برای همه برگزارکنندگان و مجریان این جشنواره در همه مراکز و نهادهای حوزوی به ویژه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، از خداوند متعال خواستارم قلوب ما را از نور معرفت به آموزه‌های دینی سرشار سازد و تلاش‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی ما را زمینه‌ساز ظهور قطب عالم امکان حضرت بقیه‌الله الاعظم روحی له الفداء قرار دهد. در پایان از همه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در جشنواره هنر آسمانی تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم این‌گونه برنامه‌ها، گامی موثر در راه ترویج و گسترش آموزه‌های دین مبین اسلام و مکتب با فضیلت ائمه معصومین (علیهم‌السلام) باشد.
آیت‌الله اعرافی مطرح کرد؛ تغییر معادلات هنر در عالم معاصر
وظیفه هنرمندان متعهد به اسلام و انقلاب
افزون بر این، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی بیان داشت: رسالتی که هنرمندان حوزه‌های علمیه بر دوش دارند آن است که همه معارف و گنج‌های دقیق و ظریف فکری اسلام را در زیباترین قالب‌ها ارائه کنند و باید حوزه‌های علمیه مسیر هنر را متناسب با اقتضائات روز دنبال کرده و ادامه دهد و به مثابه پایگاه دین، این رسالت را دنبال کند.
وی با‌اشاره به لزوم پرهیز و دور شدن از برخی هنرهای غلط غربی که به اصطلاح، هنر نامیده می‌شوند، عنوان داشت: متاسفانه هنر در تمدن غربی دارای چند حالت است که انجام هیچ کدام از این حالت‌ها برای ما ممکن نیست؛ یکی از آن حالات این است که هنر غربی هنر مبتذل و در انحصار شهوت و حیوانیت انسان است و حالت دیگر آن این است که هنر غرب مروج دهنده ابعاد غیر واقعی حیات بشر و دور از عالم قدس است و ما باید از ترویج این‌گونه هنرها جلوگیری کرده و از آن پرهیز کنیم.
آیت‌الله اعرافی گفت: متاسفانه در غرب، آن هنر و معنویتی دنبال می‌شود که اوج آن به معنای جایگزینی دین  و معنویت است و کار همه هنرمندان متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی تغییر معادلات هنر در عالم معاصر است و باید این مسیر با قوت ادامه داده شود و انقلاب اسلامی همان گونه که باید معادلات معرفتی عالم را تغییر دهد، باید معادلات هنری عالم را نیز تغییر داده و متحول کند و راهبری هنر به سمت قدس و عالم غیب وظیفه همه ما می‌باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: هنرهای آسمانی باید از جان‌های لبریز از علم، حکمت و معرفت الهی برخیزد و لازمه آن این است که همه شعرا و هنرمندان حوزوی، عالمان بزرگ باشند و باید عمق علمی و ریشه معرفتی اسلامی خود را بهبود بخشیده و بیشتر کنند.
وی اظهار داشت: باید در برنامه هفتم نگاه عمیقی به حوزه هنر افکنده شود و تکان دادن جریان هنر در پرتو وجود انقلاب اسلامی نیاز به وجود احکام جدی‌تر در برنامه‌های کشوری دارد که البته ما نیز این مسئله را دنبال می‌کنیم و علاوه‌بر این نیاز به منشور هنر حوزوی داریم تا محتوای جریان و اهداف حرکت هنر حوزه را ترسیم کند.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: باید اتصال هنرمندان حوزه با هنرمندان متعهد دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها برقرار شود و باید در قلمرو نظام‌های آموزشی، پژوهشی، مهارتی، تبلیغی و تحصیلی جایگاه هنر برجسته‌تر شود که در این پنج قلمرو نیاز به اقدامات جدی‌تر و طرح‌ها و برنامه‌های اساسی‌تر می‌باشد و پیگیری این آرمان‌ها نیاز به حکمت، شور و هیجان و روح حماسی دارد.