به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,121
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 16,768
بازدید ماه: 37,738
بازدید کل: 23,699,558
افراد آنلاین: 65
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۹ - استمرار جریان ولایت از غدیر تا امرو ز: غـدیــــــر پیام‌آور ولایت و محبت آل‌الله ۱۴۰۲/۰۴/۱۷

 

استمرار جریان ولایت از غدیر تا امروز-بخش نخست
غـدیــــــر پیام‌آور ولایت و محبت آل‌الله 
  ۱۴۰۲/۰۴/۱۴

غدیر تجلی امامت و ولایت / چرا ولایت فقیه

رضا الماسی
«ای مردم... همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد، از سوی پروردگارم فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی‌طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من بسان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است.»
پیامبر اسلام(ص) با بیان این جملات در خطبه غدیر، به یکباره دست علی(ع) را به قدری بالا می‌برد که سفیدی زیر بغل هر دو نمایان می‌شود. حضرت رو به جمعیت کرده و می‌فرمایند: «ای مردم! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ مردم پاسخ می‌دهند؛ خداوند و پیامبر او! رسول خدا سه بار می‌فرماید؛ آگاه باشید! «آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست» خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد.»
هرچند با پیمان‌شکنی تعداد زیادی از اصحاب پس از واقعه غدیر، امیرالمومنین(ع) سال‌های زیادی خانه‌نشین شد و فرزندان ایشان را نیز یکی پس از دیگری به شهادت رساندند اما جریان ولایت اهل بیت(ع) تا غیبت خاتم‌الاوصیاء(عج) ادامه پیدا کرد و در عصر غیبت، ابتدا 4 نایب خاص به نام‌های عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری که با امام عصر ارتباط داشتند، عهده‌دار رهبری امت بودند؛ اما با شروع غیبت کبرای حضرت مهدی(عج) فرد خاصی از طرف ‌ایشان به عنوان نائب خاص معرفی نشد و فقها به عنوان نایبان عام به مردم معرفی شدند.
ادامه جریان ولایت پس از واقعه غدیر
به گفته کارشناسان مذهبی؛ استمرار مرجعیت فقها در عصر غیبت در طول تاریخ ادامه داشته و در اموری که مردم باید به ائمه (ع) ارجاع داده می‌شدند، به فقها رجوع می‌کردند، اما در دوره‌های حکومت‌های مختلف شرایط متفاوت بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره اهمیت واقعه غدیر و چگونگی برابری آن با کل 23 سال رسالت پیامبر(ص) به فارس می‌گوید: «خداوند تبارک و تعالی برای نیاز بشر به سعادت و هدایت صحیح باید برای بندگان خود از باب ولایت تکوینی و تشریعی ولی و وصی انتخاب می‌کرد. برای همین است که اولین مخلوق خداوند که حضرت آدم ابوالبشر باشد نبی و واسطه فیض الهی بود. به تعبیری، خداوند از روز اول خلقت انسان در پی هدایت او به مسیر صحیح و درست بوده است. بنابراین اولین مخلوق انسانی خود را هم پیامبر قرار داد تا مقوله هدایت کلید بخورد. اگر انسان بدون واسطه فیض الهی بخواهد به کار خویش ادامه دهد، دچار سرگردانی و حیرت شده و به وادی بی‌هویتی کشیده می‌شود.»
این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: «به تعبیر ابونصر فارابی، انسان باید همواره با «عقل فعال» در ارتباط باشد و نیاز به این ارتباط که ثمره‌اش هدایت به سمت حقیقت است تا آخرین لحظه حیات بشر روی زمین که پس از آن قیامت و برانگیخته شدن جان‌ها است، ادامه دارد. پس از خاتم‌النبیین که رسالت انبیای الهی به اتمام می‌رسد، بندگان خدا همچنان به آن واسطه فیض محتاج هستند و از این رو باید مطیع «حجت‌الله» باشند.»
یاوری تصریح می‌کند: «این حجج الهی جانشینان پیامبر اکرم(ص) در آخرالزمان هستند. طبیعی است که شخص جانشین پیامبر(ص) باید در شأن رسول‌الله باشد و به گفته شیعه و سنی «اعلم‌ الناس بسنه رسوله» لقب گیرد. به تعبیری دیگر هم‌جنس پیامبر است که می‌تواند جانشین ایشان واقع شود. برای همین در شأن حضرت امیر(ع) است که او «نفس» پیامبر(ص) و نظیر اوست.»
این استاد تاریخ اسلام می‌افزاید: «حال طبیعی است که ابلاغ این موضوع، باید در حضور جمعیت مسلمین صورت گیرد و حضرت پیامبر(ص) با تبیین مقوله جانشینی و شأن ولایت الهی، ولیّ پس از خود را معرفی کند. در روایت غدیر می‌خوانیم که پیامبر(ص) به جماعت مسلمین فرمودند؛ یا ایها الناس الست اولی بکم من انفسکم. قالوا بلی یا رسول الله قال: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. بخش اول روایت، حاکی از امر جانشینی دارد، یعنی پیامبر(ص) ضمن بیان مقام و جایگاه خویش، در پی معرفی ولی پس از خود است و مولا علی را به عنوان صاحب این مقام معرفی می‌کند. احمدبن‌حنبل؛ از علمای اهل سنت در کتاب «مسند» خود نقل می‌کند که حضرت امیر(ع) پس از جنگ جمل، خطبه می‌خوانند و می‌گویند کسانی که در غدیر بودند و دیدند که من به عنوان جانشین پیامبر(ص) انتخاب شدم شهادت دهند که از جمعیت 70 نفری 13 نفر شهادت دادند. غدیر را هرچه معنا کنیم محوریت با حضرت علی(ع) می‌شود. همه می‌دانند که اعلم اصحاب، حضرت امیر(ع) است و برای همین شهید مطهری درباره کتاب «الغدیر» مقاله‌ای می‌نویسد و آن را مایه وحدت مسلمین معنا می‌کند.»
یاوری اضافه می‌کند: «نکته مهم دیگر این است که دین الهی دارای حیات و روح است. «هانری کربن» اسلام‌شناس فرانسوی در خصوص مذهب تشیع می‌گوید، در بین مذاهب دنیا، تنها مشی و روشی که همچنان روح دارد و زنده است، مذهب تشیع است چرا که از عنصری به نام امام زمان بهره می‌برد. این عنصر تداوم باور به غدیر است که بین شیعیان همچنان وجود دارد. آنان به وسیله منطق حاکم بر روز غدیر، مقوله ولایت را تا الآن پیگیر هستند.»
لغزش خواص؛ مانعی در برابر جریان ولایت
«دوران لغزیدن خواصِ طرفدار حق، از حدود هفت، هشت سال بعد از رحلت پیغمبر شروع شد. اصلاً به مسئله‏ خلافت کاری ندارم. مسئله‏ خلافت جداست. کار به این جریان دارم. این جریان، جریان بسیار خطرناکی است! اوّلش هم از اینجا شروع شد که گفتند؛ نمی‏شود که سابقه‌دارهای اسلام ـ کسانی که جنگ‏های زمان پیغمبر را کردند، صحابه و یاران پیغمبر ـ با مردم دیگر یکسان باشند! اینها باید یک امتیازاتی داشته باشند! به اینها امتیازات داده شد ـ امتیازات مالی از بیت‌المال ـ این، خشت اوّل بود. حرکت‏های انحرافی این طوری است، از نقطه‏ کمی آغاز می‏شود، بعداً همین طور هر قدمی، قدم بعدی را سرعت بیشتری می‏بخشد. انحراف‏ها از همین‌جا شروع شد تا به دوران عثمان رسید ـ اواسط دوران عثمان ـ در دوران خلیفه‏ سوّم، وضعیت این گونه شد که برجستگان صحابه‏ پیغمبر، جزو بزرگ‏ترین سرمایه‌دارهای زمان خودشان شدند! توجه می‏کنید! یعنی همین صحابه‏ عالی مقام که اسم‌هایشان معروف است ـ طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص و امثال آنها ـ از بزرگان که هر کدامشان یک کتاب قطور سابقه‏ افتخارات در بدر و حنین و جاهای دیگر داشتند، اینها جزو سرمایه‌دارهای درجه اوّل اسلام شدند.» (رهبر انقلاب – 20 خرداد 1375)
محمد کلانتر، فعال فرهنگی در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان با اشاره به موانعی که در طول تاریخ اسلام بر اثر لغزش خواص بر سر راه جریان ولایت قرار گرفت، می‌گوید: «پس از لغزش بسیاری از صحابه خاص پیامبر در ماجرای غدیر، این جریان از زمان حضرت امیر تا غیبت امام عصر(عج) ادامه پیدا کرد.»
او می‌افزاید: «به عنوان نمونه، پس از حکومت امیرالمومنین، اولین کسانی که مقابل حضرت ایستادند طلحه و زبیر بودند. اینها به قدری در میان صحابه خوشنام بودند که با عناوین طلحه‌الخیر و سیف‌الاسلام از آنها یاد می‌شد. سعد ابن ابی وقاص یکی دیگر از نخبگان زمان رسول خدا بود که مقابل علی(ع) ایستاد. در تاریخ ذکر شده که در هنگام فتح مکه، پیامبر یکی از سه پرچم مهاجران را در دست او قرار داده است.»
کلانتر توضیح می‌دهد: « در زمان امام حسین(ع) امثال شمر و عمر سعد که آن جنایات را به‌بار آوردند از جمله کسانی بودند که در جنگ‌های امیرالمومنین حضور داشتند. شمر لعنت‌الله علیه جانباز صفین است! شریح قاضی که به قتل امام حسین(ع) فتوا داد، قاضی حکومت امیرالمومنین بود.»
این فعال فرهنگی تصریح می‌کند: «ریزش خواص که خواسته یا ناخواسته در خدمت جریان باطل بوده تا امروز ادامه پیدا کرده و سعی در تضعیف جریان ولایت داشته است اما بر اساس سنت غیرقابل تغییر الهی جریان حق در نهایت بر جریان باطل پیروز است و ما این حقیقت را در مقاطع مختلف تاریخی 
تجربه کرده‌ایم.»
شاخص ولایتمداری
ولایت‌، مرکز پرگار عالم برای شیعیان است که برای شناخت مسیر صحیح همواره به این ریسمان الهی چنگ می‌زنند. پایداری بر مدار ولایت شاخص‌هایی دارد.
مأمون رقّى حكايت مي‌كند: «در منزل امام صادق(ع) بودم كه شخصى به نام سهل ‌بن حسن خراسانى وارد شد و سلام كرد و پس از آنكه نشست، با حالت اعتراض به حضرت اظهار داشت: يا ‌ابن رسول! چه چيز مانع شده است كه قيام نمىكنيد... با اينكه بيش از يك صد هزار شمشيرزن آماده جهاد و فداكارى در ركاب شما هستند؟! امام صادق (ع) فرمود: آرام باش، خدا حقّ تو را نگه دارد و سپس به يكى از پيشخدمتان خود فرمود: تنور را آتش كن. همين كه آتش تنور روشن شد، امام(ع) به آن شخص خراسانى خطاب كرد: برخيز و برو داخل تنور آتش بنشين. سهل خراسانى گفت: اى سرور و مولايم! مرا در آتش، عذاب مگردان و مرا مورد عفو و بخشش خويش قرار بده. در همين لحظات شخص ديگرى به نام هارون مكّى وارد شد و حضرت به او فرمود: اى هارون! برو درون تنور آتش و بنشين. هارون مكّى بدون چون و چرا و بهانه‌اى، داخل تنور رفت و در ميان شعله‌هاى آتش نشست. پس از گذشت ساعتى، حضرت فرمود: اى سهل! بلند شو، برو ببين در تنور چه خبر است. همين كه سهل كنار تنور آمد، ديد هارون مكّى چهار زانو روى آتش‌ها نشسته است. بعد از آن، حضرت خطاب به سهل خراسانى كرد و اظهار داشت: در خراسان شما چند نفر مخلص مانند اين شخص - هارون كه مطيع ما مىباشد - پيدا مىشود؟ سهل پاسخ داد: هيچ، نه به خدا سوگند! حتى يك نفر هم اين چنين وجود ندارد. امام صادق(ع) فرمود: اى سهل! ما خود مىدانيم كه در چه زمانى خروج و قيام کنیم و آن زمان موقعى خواهد بود، كه حداقل پنج نفر هم دست، مطيع و مخلص ما يافت شوند.»
کارشناسان مذهبی با استناد به مبانی دینی معتقدند؛ ولایت یعنی محبت میان مأموم و امام که باعث می‌شود این رشته اتصال یک اطاعت و دستورپذیری را در دل مومن نسبت به امامش ‌ایجاد کند و این عامل مهم‌ترین شاخص ولایتمداری است.
طبق تعریفی که رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از معنای ولایت دارند؛ ولایت یعنی به هم پیوستگی و اتصال یک عده مومنی که دارای یک فکر و یک هدف واحد هستند. این مجموعه به هم پیوسته از طریق ولی خدا به مبدأ قدرت متصل شده و اراده الهی در سطح وسیعی از جامعه اسلامی جاری می‌شود و عناصر جامعه به سمت حقایق رشد پیدا می‌کنند.
نتیجه پذیرش ولایت الهی بر محور رشته محبتی که میان امام و شیعیان شکل گرفته، پذیرش دستورات و فرامین خداوند است که در قالب آیات قرآن به ما رسیده است. البته دستورات خداوند علاوه بر آیات قرآن، در کلام پیامبر اسلام(ص) و پس از‌ ایشان اهل بیت(ع) تجلی پیدا کرده است.
 
استمرار جریان ولایت از غدیر تا امروز
 غدیر، نماد زنده بودن اسلام - بخش دوم
۱۴۰۲/۰۴/۱۶ 
 
Magiran | روزنامه کیهان (1402/04/17): غدیر، نماد زنده بودن اسلام

معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسئله مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه می‌کند. این‌طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه اسلامی، رها و بی‌اعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. تعیین امیرالمؤمنین هم - که مظهر تقوا و علم و شجاعت و فداکاری و عدل در میان صحابه پیغمبر است - ابعاد این مدیریت را روشن می‌کند. معلوم می‌شود آنچه از نظر اسلام در باب مدیریت جامعه اهمیت دارد، اینهاست.
(رهبر معظم انقلاب – 10 بهمن 1383)
غدیر یک روز عادی نیست. غدیر تجلی کمال انسانیت در فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است. غدیر؛ روزی است که باید  آن را اتصال به مقصد بدانیم. روزی که یکی از وقایع مهم تاریخ صدر اسلام در آن رقم خورد. غدیر استمرار جریان ولایت الهی پس از رحلت نبی مکرم اسلام تا امروز است.
مرز ولایتمداری و خروج از دایره ولایت
در طول تاریخ همیشه جریان‌هایی به بهانه‌های مختلف علی‌رغم پذیرش ولایت مقابل ولایت الهی صف کشیده‌اند. نکته قابل تامل در همه این جریانات آن است که برخی کسانی که مقابل ولایت ‌ایستادند از جمله مبارزین و با سابقه‌های مقاطع مختلف تاریخ اسلام بودند. این مهم نشان‌دهنده ضعف‌هایی است که عناصر جبهه حق در خود دارند و موجب می‌شود در بزنگاه‌ها و امتحان ولایتمداری پایشان بلغزد.
حجت‌الاسلام مهدوی، کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «اگر بخواهیم تفاوتی میان ولایت‌پذیری و ولایتمداری قائل شویم، می‌توان گفت ولایت‌پذیری به این معناست که هر امر و نهی را که از طرف ولی صادر شد، بپذیریم و تابع باشیم؛ اما ولایتمداری می‌تواند بالاتر از این باشد. به این معنا که ممکن است، ولی امر و نهی نکند، اما در عین حال خودمان بیندیشیم که مثلاً فلان رفتار من چقدر مورد رضایت امام عصر هست.»
او می‌افزاید: «مهم‌ترین شاخص ولایتمداری این است که ما زندگی خود را طوری تنظیم کنیم که طبق رضایت ولی عمل کنیم. لذا حداقلِ ولایت‌پذیری میان نخبگان و مسئولان این است که دستورات امام عصر و همچنین ولی‌فقیه را به عنوان نایب امام معصوم بپذیرند و اجرا کنند.»
حقیقت و پیام غدیر
در طول تاریخ، غدیر و ماجرای آن دارای جنبه‌های مختلفی بوده است. از یک طرف همواره موضوع اثبات و جدل درباره غدیر مورد بحث بوده و هست. از طرف دیگر اولی‌الامری حضرت امیرالمؤمنین(ع) مطرح است.
حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی، استاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: «در رأس علمای ما علامه امینی و کتاب الغدیر ایشان، مهم‌ترین اثری است که به موضوع غدیرخم پرداخته و با استناد به آیات قرآن، روایات و ادبیات عرب، ولایت و جانشینی حضرت امیر(ع) را اثبات کرده است. البته علمای دیگر هم در این راستا قلم‌فرسایی‌های مهم دیگری داشته‌اند. اما جنبه دیگری در ماجرای غدیر نهفته است که با وجود اهمیتی که دارد، مغفول واقع شده است. آن موضوع مهم این است که به راستی غدیر برای شیعیان به ولایت امیرالمؤمنین چه چیزی دارد؟ در پاسخ باید گفت ماجرای غدیر و ابلاغ پیام جانشینی حضرت مولا علی(ع)، پرده‌برداری از یک حقیقت است و آن حقیقت تبیین دین و مسیر آن تا روز قیامت بود.»
حجت‌الاسلام وکیلی ادامه می‌دهد: «به تعبیری حضرت پیامبر(ص) دو وظیفه دارد؛ یک ابلاغ رسالت و دو تبیین آن. در ماجرای غدیر حضرت رسول(ص) ضمن ابلاغ پیام، آن را به بهترین وجه تبیین کردند تا مسیر هدایت و سعادت پس از ایشان روشن شود. اهمیت این تبیین مسیر، زمانی بهتر درک می‌شود که ببینیم در امت‌های یهود و نصارا به دلیل نقص این موضوع، انحرافاتی رخ داد و کار به جایی رسید که پیروان یک دین الهی مثل مسیحیت ، دست به تثلیث زدند و حضرت مسیح (ع) را فرزند خدا معرفی کردند. این قبیل  موضوعات در ادیان الهی دیگر از آن جهت بود که مسأله تبیین در بین آنها به فراموشی سپرده شد؛ اما خداوند، با تدبیر خود در ماجرای غدیر سعی کرد آن را به نحو اکمل و اتمّ برای مردم روشن کند و مسیر هدایت را بی‌ابهام گذارد.»
این استاد حوزه و دانشگاه توضیح می‌دهد: «ماجرای غدیر، بیان استمرار جریان خلیفه‌اللهی روی زمین است. به این معنا که خدای سبحان از روز اول، خلقت را با خلیفه‌الله که حضرت آدم بود، آغاز کرده و آن را تا روز قیامت به وسیله امامان شیعه ادامه می‌دهد. به تعبیر دیگر این خلیفه‌الله است که روی زمین حافظ هدایت بشر بوده و آنان را به سمت مسیر سعادت هدایت کرده است. اینکه قرآن می‌فرماید: «بَقِیَّهُ الله خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» دقیقاً اشاره به مقام حجت و خلیفه الهی دارد. کسی که در بین مردم حاضر است و مردم به وسیله او به خدا می‌رسند. ماجرای غدیر، پیام اصلی‌اش این است که گرچه وحی قطع شده است اما تبیین حقایق دینی و نیازهای انسان تا روز قیامت به وسیله جانشینان پیامبر ادامه‌دار خواهد بود.» او می‌افزاید: «در روایتی آمده که زمین هیچ‌گاه خالی از حجت نمی‌شود و اگر این اتفاق بیفتد جهان و اهل آن از بین خواهند رفت. این روایت به خوبی جایگاه خلیفه‌اللهی امام را در بین مردم نشان می‌دهد، جایگاه عظیمی که حفظ و بقای زمین و اهلش به آن بستگی دارد.»
اهمیت رونق جشن‌های غدیر
چند سالی است که بزرگداشت جشن‌های عید غدیر در دهه امامت و ولایت (عید قربان تا عید غدیر) با شور و شوق بیشتری از سوی مردم پیگیری و دنبال می‌شود و همه آحاد مردم با سلایق مختلف سعی می‌کنند به هر نحو ممکن همچون مناسبت‌های دیگر، فرصت را غنیمت شمرده و در آن سهیم باشند.
«یکی از ویژگی‌های مؤمن، فرصت‌شناسی است. فرصت به معنای استفاده و بهره‌برداری از زمان‌هایی که باید در آن کاری انجام گیرد تا در سرنوشت فرد و جامعه اثرگذار باشد.»
این را حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت عید غدیر می‌گوید. او با بیان اینکه در قیامت در خصوص فرصت‌هایی که برای ما ایجاد شده سؤال می‌شود، اظهار می‌دارد: «بخشی از فرصت‌ها به واسطه خودمان ایجاد می‌شوند؛ مثلاً شهدا و عالمان فرصت‌ساز هستند. در مقابل کسانی که فرصت‌سازی می‌کنند کسانی هم وجود دارند که فرصت‌سوز هستند و فرصت‌ها را از بین می‌برند. امام راحل در زمره بزرگ‌ترین فرصت‌سازان تاریخ به شمار می‌روند که به واسطه ایشان اسلام به دنیا معرفی شد یا مثلاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرصتی را ایجاد کرد تا همه از مکتب اهل بیت (ع) دفاع کنند و برای آن پای کار بیایند.» او واقعه غدیر را یک فرصت توصیف کرده و می‌گوید: «از طریق برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مرتبط با آن می‌توان پیام غدیر را به دنیا و به‌خصوص نسل جوان منتقل کرد. باید از غدیر و مکتب عاشورا به نفع آرمان‌ها استفاده کرد. در نظر داشته باشیم فرصت‌ها سریع به دست می‌آیند و سریع هم از دست می‌روند، پس باید فرصت‌شناس بود. فرصت‌شناسی و فرصت‌سازی و قدردانی از کسانی که فرصت‌ها را ساخته‌اند امری مهم محسوب می‌شود که می‌توان از طریق آن‌ها موفقیت جامعه را رقم زد. غدیر فرصتی است که به جذب مردم در سراسر دنیا منجر می‌شود.» به گفته تقوی، ایمان و امید دو کلیدواژه‌ای هستند که رهبر انقلاب در روز ۱۴ خرداد بر آن تأکید داشتند و باید در مراسم‌های مرتبط با عید غدیر مورد توجه قرار گیرند.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت عید غدیر با بیان اینکه نکته‌های موجود در خطبه‌ غدیر برای زندگی ما مناسب هستند، اظهار می‌دارد: «بهتر است نکاتی را از خطبه‌ها استخراج کنیم که نیاز شرایط روز هستند. مثلاً بحث اتحاد و دوری از نفاق از نکات ویژه خطبه غدیر است و باید آن را مهم بدانیم. اسلام از نفاق خیلی ضربه دیده و با افراد و گروه‌هایی که تفرقه‌اندازی می‌کنند باید برخورد شود. یکی از گروه‌هایی که در عصر ما به اسلام ضربه زده گروهک منافقین هستند و اخیراً هم با آن‌ها در آلبانی برخورد شد. باید اقدامات این سازمان تروریستی برای جوانان شرح داده شود و اینکه چه اقداماتی را علیه کشور و اسلام انجام داده‌اند، ولی متأسفانه کمتر درباره جنایت‌های این سازمان گزارش تهیه شده است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی و امور استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز پیشنهاد می‌دهد: «بهتر است در ظهر روز عید غدیر عقد اخوت خوانده شود و همچنین صداوسیما به عنوان یک رکن مهم به پوشش و تبلیغ اعیاد غدیر و تشویق مردم برای حضور در این جشن‌ها ایفای نقش کنند.»
فضیلت عید غدیر
فضیلت این روز به قدری عظیم است که اهل بیت(ع) آن را برتر از تمام اعیاد مسلمین معرفی کرده و برای بهره‌برداری بیشتر از معنویات این روز، آداب و اعمالی را برای آن بر شمردند. اهمّ آداب این روز، زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد و زینت کردن و تبریک این روز عظیم و یادآوری پیام غدیر نسبت به یکدیگر است.
امام رضا علیه‌السلام در روایتی به صورت مفصّل به برخی آداب و اعمال این روز اشاره فرموده‌اند که برخی از فرازهای آن را در ادامه می‌خوانیم؛ «و آن همان روزیست که خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کند و یا بر خود و اهل و عیالش و برادرانش انفاق کند، می‎‌افزاید و او را از آتش آزاد می‎‌کند. و آن همان روزیست که خداوند در آن روز سعى شیعیان را مشکور و گناهان آنها را مغفور و اعمال آنها را مقبول قرار می‎‌دهد. آن روز، روز برطرف شدن اندوه‎‌ها و فرو ریختن گناهان و روز عطاها و بخشش‌هاست و روز نشر علم و روز مژده و بشارت و عید اکبر است و روز استجابت دعا و روز موقف عظیم و روز پوشیدن جامه نیکو و درآوردن لباس‌هاى سیاه، و روز زدودن غم‌ها و گذشت از شیعیان گناهکار است.
غدیر روزى است که در آن نسبت به کارهاى خیر باید سبقت گرفت و روزى است که باید بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستاد و روز رضایت و روز عید اهل بیت محمد و روز قبول اعمال و روز درخواست زیادی (از خدا) و روز دوستى و رسیدن به رحمت خداوند است.
روز غدیر روز تزکیه و ترک گناهان بزرگ و کوچک و روز عبادت و افطار روزه‌داران است، هر کسى در روز غدیر روزه‎‌دار مؤمنى را افطار دهد مانند این است که هزار هزار را افطار داده باشد. و روز تبسم به صورت مردم از اهل ایمان است؛ پس هر که به صورت برادر مؤمن خود در روز غدیر لبخند بزند، خداوند در روز قیامت با نظر رحمت به او می‌نگرد و و هزار حاجت او را برآورده می‌کند و برای او قصری در بهشت از یاقوت سفید بنا می‌کند و صورت او را بشاش می‌کند و آن، روز زینت است؛ پس هر که در این روز زینت کند، خداوند تمام خطاهای او را از کوچک و بزرگ می‌آمرزد و ملائکه را به سوی او می‌فرستد تا برای او حسنات بنویسند و درجاتشان را بالا ببرند و این (عمل ملائک) تا سال آینده و چنین روزی ادامه دارد. اگر از دنیا رفت، پاداش شهید را دارد و اگر زنده ماند، زندگی با سعادت خواهد داشت. کسی که مؤمنی را طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است. اگر در این روز، به مؤمنی سرزند و دیدار کند [خداوند] هفتاد نور در قبر او وارد می‌کند و قبر او را توسعه می‌دهد و هر روز، هفتاد هزار ملک به زیارت او می‌شتابند و بشارتِ بهشت می‌دهند»


استمرار جریان ولایت از غدیر تا امروز (بخش پایانی)

 وحدت امت اسلامی حول محور ولایـت
     ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
عید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام محور  وحدت در جامعه است
رضا الماسی
عید غدیر بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی است و شایسته گرامیداشت همگانی است. «مسئله‌ امامت و مسئله‌ ولایت و زنده نگه‌داشتن غدیر، به یک معنا زنده نگه‌داشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ غدیر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد.»
رهبر انقلاب 10 آبان 1391 با بیان این مطلب، دریچه‌ای را به مسئله غدیر می‌گشایند که شاید کمتر به آن توجه می‌شود. مسئله وحدت حول ولایت.
رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله  ۲۳ سال در مسیری تلاش کردند که همانا مسیر هدایت بود. برای استمرار این مسیر هدایت لازم بود شخص دیگری پس از پیامبر آن را ادامه بدهد. متأسفانه این جریان هدایت متوقف و دچار یک خلأ اساسی شد.
بر اساس آموزه‌های اسلامی؛ همان‌طور که نبوت و نبیّ را کسی جز خدا نمی‌تواند تعیین کند، آن کسی را هم که بنا بود این مسیر را ادامه بدهد، طبیعتاً مردم نمی‌توانستند تعیین کنند و مصداقش را بشناسند؛ باید خداوند او را معرفی کند و پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله از قول خداوند در اتفاق غدیر خُم همین را بیان فرمودند.
به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ ما قائلیم کسانی که مسیر هدایت نبوت را دچار توقف یا تشتت کردند، عملاً گمراه شدند. البته کسانی که دستشان به حقیقت نرسیده و جزو قاصرین حساب می‌شوند، از این موضوع خارج هستند.
خط تمایز میان حق و باطل
مسئله‌ غدیر خط‌کش تمایز بین حق و باطل است. هر طرفی که غدیر را قبول داشته باشد، طرفی است که می‌خواهد نبوت را استمرار بدهد. متقابلاً طرفی که غدیر را قبول نداشته باشد، طرفی است که می‌خواهد مسیر هدایت را قطع و عملاً نبوت را متوقف کند و چون زورش به نبوت نرسیده، سعی کرده ادامه و تالی آن را قطع کند.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حامد کاشانی، پژوهشگر تاریخ اسلام به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب می‌گوید: «در جریان غدیر طبیعتاً تنها یک طرف حق است و یک طرف باطل. شاید واضح‌ترین تعابیر در این باره را حضرت امام هادی علیه‌السّلام در زیارت غدیریه دارند که سندش هم کاملاً معتبر است. پس از دقت و تأمل در تعابیر حضرت امام هادی علیه‌السّلام  معنی واقعی وحدت را متوجه می‌شوید.»
امام هادی علیه‌السّلام در این زیارت خطاب به حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌فرمایند: شهادت می‌دهم ای امیر مؤمنین که شک‌کننده‌ در تو، اصلاً به رسول امین ایمان نیاورده است... سلام بر تو ای دین پایدار و ای صراط مستقیم آن... شهادت می‌دهم که این گفته و آیه‌ خدای عزیز رحیم که «و این صراط من مستقیم است» تو هستی. طبیعتاً کسی که در صراط مستقیم شک کند، انگار در نبوت شک کرده و کسی که در شک نسبت به نبیّ و نبوت است، انگار ایمان نیاورده است.
حجت‌الاسلام کاشانی توضیح می‌دهد: «این زیارت گاهی تندتر از این تعابیر هم دارد. مثلاً می‌فرماید؛ «لعنت خدا بر کسانی که تو را با دشمنانت همطراز پنداشتند یا کسانی که دشمنان تو را پیروی کردند.» این زیارت تعابیری از این دست فراوان دارد و طبیعتاً خیلی عجیب است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضع رهبری می‌توانستند اسمی از زیارت غدیریه نبرند، چون زیارت مشهوری در بین عموم مردم نیست؛ اگرچه سندش از زیارت جامعه هم مهم‌تر است. اگر زیارت‌های غدیریه را شما ببینید، اغلب‌شان یک قرائت کاملاً تندِ پررنگ و البته منطقی دارند.»
وحدت حول غدیر
این محتوای زیارات و تعابیر آن چطور با مسئله‌ وحدت قابل جمع است؟ کاشانی در پاسخ به این سؤال اظهار می‌دارد: «ما این بحث را داریم که شیعه عقایدی دارد که این‌ها را ما عقاید اصیل اسلامی می‌دانیم. از جمله همین که اعتقاد هیچ وقت تعطیل و متوقف و ساکت نمی‌شود و دوره‌ای نیست. اعتقاد همیشگی و دائمی و شبانه‌روزی است و از بدو تولد تا لحظه مرگ هست و هیچ وقت هم متوقف نمی‌شود. اگر کسی «دین الله القویم» را نداشته باشد، اصلاً‌ انگار دینی ندارد و ایمانش ناقص است، اما آیا نتیجه‌ این حرف این است که ما هر جا که رسیدیم، این را بیان کنیم؟ نه، می‌گوییم این یک بحث اعتقادی است، اما ابراز آن یک بحث دیگر است. ابراز یعنی من فریاد بزنم «أشهَدُ أنَّ عَلِیّاً وَلیُّ الله» یا مثلاً‌ «اللّهُمَّ العَن قَتَلَه أمیرِالمُؤمِنین» یا حتی از این هم صریح‌تر بگوییم.»
او می‌افزاید: «اعتقاد قلبی اصلاً توقف ندارد و کمرنگ هم نباید بشود و تندروی و افراط هم نیست. اعتقاد قلبی یک اعتقاد جازم است، اما وقتی می‌خواهم این اعتقاد قلبی را بیان کنم، از ساحت اعتقاد می‌آید به ساحت عمل و فقه. اعتقاد عقیده و کلام است و «عِقدُ القَلب» است و باید محکم به آن پافشاری کنیم، اما ابراز آن می‌شود فقه. فقه هم تابع یکی از احکام خمسه است؛ یا واجب است یا حرام است یا مستحب یا مکروه یا مباح. طبیعتاً در جایی که مفسده‌ای نیست، حکم اولی و عنوان اولی این است که این عقاید را ابراز کنیم؛ هم ولایت امیرالمؤمنین را و هم برائت از دشمنان ایشان را. در عمل به فقه اما گاهی عنوان ثانوی و تزاحم پیش می‌آید. فرض کنید بحث مصلحت پیش می‌آید، بحث حفظ دماء و جان مسلمین یا موضوعات کوچک‌تر مثل تقیه‌ مداراتی یا بحث تحریک نکردن احساسات دیگران پیش می‌آید، برای اینکه ما دشمن یا دوست را الان وسط این هوای گرگ و میش نباید تحریک کنیم. طبیعتاً این‌جا تقیّه داریم، سکوت داریم، رده‌بندی عقاید داریم و این هم از واضحات تشیّع است.»
این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان چگونگی وحدت حول مسئله غدیر اظهار می‌دارد: «من اگر با یک غیرشیعه‌ای برخورد داشته باشم که به غدیر به آن معنایی که من معتقدم معتقد نباشد، اولاً او را قاتل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نخواهم دانست. من که شاید 20 سال است در این زمینه کار می‌کنم، حدس قریب به یقین دارم که بیش از ۹۰ درصد از جامعه‌ اسلامی غیرشیعی اصلاً این حرف‌ها را نمی‌دانند. اصلاً نمی‌دانند و خبر ندارند که بنی‌امیّه چه بلایی سر اسلام آورده! چه دسیسه‌هایی که در روایات نشده! چه کتمان‌ها که نشده! چه دفن‌هایی که صورت نگرفته! چه تحریف‌هایی که رخ نداده! خبر ندارند. بنده با یکی از شارحان صحیح بخاری گفت‌وگو می‌کردم، اطلاعات ایشان از من درباره‌ صحیح بخاری کمتر بود. خب وای به حال شاگردانش و مردم. پس اولاً این دشمن من نیست. ثانیاً اگر آن برائت در قلب و عقیده‌ من جازم است، آن نسبت به دشمنان است و نه نسبت به این برادرم که خبر ندارد. لذا شما می‌بینید اگر از کسانی که معاند بودند، می‌رفتند پیش اهل بیت و احیاناً جسارتی می‌کردند، حضرات علیهم‌السّلام به مقتضای آنان پاسخ می‌دادند. مثل امام حسن علیه‌السّلام که به مُغَیره یک‌جوری پاسخ دادند، اما آن‌جایی که یک آدمی از راه رسید که فضای رسانه‌ای او را گول زده بود و ‌آمد و دشنام داد، هم از امام مجتبی علیه‌السّلام داریم، هم از امام سجاد علیه‌السّلام و هم از امام کاظم علیه‌السّلام که خیلی نرم با اینها برخورد می‌کردند، تحویل‌شان می‌گرفتند، طعام به آنها می‌دادند، چون می‌دانستند رسانه این را گول زده است و‌ قاصر است. قاصر با مغیره فرق می‌کند. رفتار ما با مغیره و قُنفذ متفاوت است. اهل بیت دو جور برخورد می‌کردند و تنوع رفتار داشتند.»
اهمیت مسئله ولایت
اهمیت ولایت و ولایت‌مداری تا آن‌جا است که خداوند محور عالم را محور ولایت قرار داده و در آیات مختلف قرآن کریم به ولایت و در دیگر آیات نورانی این کتاب آسمانی نیز به اطاعت از ولایت، اشاره کرده است.
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین نهادینه شدن فرهنگ غدیر در جامعه را به معنی رفع همه مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دانسته و می‌افزاید: «اگر فرهنگ غدیر در جامعه جاری و ساری باشد و افراد به امامت و ولایت باور داشته باشند و امام را هدایتگر و حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینند، یک جامعه آرمانی ایجاد می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «غدیر یک ظرفیت تمام نشدنی برای جهان اسلام و جامعه بشری است که تا روز قیامت جریان دارد. عید غدیرخم فرصت مناسبی برای تبیین اهمیت جایگاه ولایت و امامت در جامعه به‌ویژه در بین جوانان است. واقعه غدیر به عنوان تبیین‌ کننده مدل و الگوی اسلام در رهبری و هدایت بشریت می‌تواند نقشه راه در رساندن انسان‌ها به حقیقت زندگی دین‌ محور باشد. جهان تشنه شنیدن حقایق غدیر است و با تبیین و معرفی غدیر می توان فرهنگ استکبارستیزی را به خوبی ترویج کرد.»
پیام غدیر
امام صادق علیه‌السلام در جمعی از دوستان و شیعیانشان از آنها سؤال کردند که؛ آیا روزی را که خدا به‌ وسیله آن بنای اسلام را محکم و رفیع و مناره دین را آشکار کرد و آن را برای ما و دوستداران و شیعیانمان عید قرار داد، می‌شناسید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدمحمد باقر علوی تهرانی، کارشناس مسائل دینی در توضیح این روایت می‌گوید: «درواقع امام در این فقره دین را تشبیه به یک ساختمان کردند و فرمودند در این روز بنای این ساختمان در مقابل حوادث مستحکم شد؛ اگر کسی بخواهد ایمنی و امنیت داشته باشد، باید داخل ساختمان باشد و خداوند بنای این ساختمان را رفیع قرار داد برای اینکه نسبت به ادیان دیگر تفوق داشته باشد، نه برابری.»
او ادامه می‌دهد: «پیام همیشگی غدیر الی‌یوم‌القیامه همان آیات ۳۱ و ۳۲ سوره روم است که از فرقه‌فرقه‌ کردن جامعه نهی می‌کند. خب، برای اینکه جامعه فرقه‌فرقه نشود، باید چه کار کنیم؟ حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در خطبه‌ فدکیه می‌فرمایند: «فَجَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَهِ وَ اِمامَتَنا أماناً لِلفِرقَه»؛ خداوند پیروی و اطاعت از ما را عامل انسجام جامعه قرار داده و امامت و پیشوایی ما عامل جلوگیری از تفرقه است. انسجام و پیوستگی جامعه بعد از پیغمبر با جامعه در زمان پیغمبر، امامت است. نسخه‌ وحدت غدیر است.»
حجت‌الاسلام علوی اظهار می‌دارد: «ما متأسفانه به این نسخه توجه کمی می‌کنیم. کتاب‌ ما، قبله‌‌ ما و پیغمبر ما واحد است. رجوع به امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام وحدت است. پیام غدیر وحدت‌آفرین است، امّا متأسفانه عده‌ای این مسیر را تغییر دادند و ثمری هم نبردند و جامعه فرقه‌فرقه شد. به نظرم مهم‌ترین پیام غدیر همان وحدت است.»
 این کارشناس مسائل دینی در خصوص رسالت شیعیان در جامعه اسلامی تصریح می‌کند: «ما یک رسالتی در جامعه‌ تشیع داریم و آن اهتمام‌ ورزیدن به بحث غدیر است. مرحوم علامه امینی رحمت‌الله‌علیه همه‌ عمر خود را در اثبات حقانیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام گذاشت و ما هم نباید بگذاریم که این رسالت تمام شود. ما هم نقش داریم و باید آن را ترویج کنیم. من نمی‌خواهم خدای‌ناکرده جشن‌‌گرفتن و اطعام‌ دادن را نفی کنم، ولی غدیر را در اینها خلاصه نکنیم. ما باید سبک زندگی و بندگی غدیر را ترویج کنیم؛ یعنی بحث‌های عمومی آن را ترویج کنیم. ما نتوانستیم سبک بندگی غدیر را ترویج کنیم. ما نتوانستیم سبک زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را ترویج کنیم. سبک زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام مبتنی بر زهد، تقوا، عدالت و ... است. ما باید سبک زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را ترویج کنیم. ان‌شاءالله که بتوانیم این کار را انجام بدهیم.»